کد خبر: ۱۹۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - 21 November 2021
گزارش اختصاصی بانکدار ایرانی؛
مسئولیت اجتماعی مجموعه وظایف و تعهداتی است که بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌ها باید در جهت حفظ و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام داده و به شهروندان کم برخوردار خدماتی را ارائه کنند.

مسئولیت اجتماعی مجموعه وظایف و تعهداتی است که بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌ها باید در جهت حفظ و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام داده و به شهروندان کم برخوردار خدماتی را ارائه کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی،  مهم‌ترین عنصر مسئولیت اجتماعی وظیفه بشردوستانه است. در ایران مناطق کم برخوردار و به‌اصطلاح محروم بیشترین توجه را از طریق بنگاه‌های اقتصادی به خود جلب کرده تا به مسئولیت اجتماعی خود بپردازند.

دیدگاه بانک ملت به مسئولیت اجتماعی
بانک ملت به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌نگرد، لذا فعالیت‌های این حوزه را با پذیرش کامل و داوطلبانه انجام می‌دهد و در سال‌های اخیر تلاش کرده است که فعالیت‌های خود را از تمرکز صرف بر امور خیریه و بشردوستانه خارج و به سایر حوزه‌های موردنیاز جامعه تسری دهد.

درواقع، رویکرد بانک ملت به مسئولیت اجتماعی در گستره زمانی میان‌مدت و بلندمدت و با تکیه‌بر کسب اهداف عالی اجتماعی قرار دارد علاوه بر این به مشارکت در فعالیت‌های خیریه و واکنش‌های به‌موقع در برابر تقاضاهای محیطی توجه خواهد شد. تمامی فعالیت‌های بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی در راستای علائق ذینفعان اصلی تنظیم می‌شوند و طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌های اقتصادی، قانونی، اخلاقی و انسان‌دوستانه را شامل می‌شوند. در انتخاب برنامه‌ها و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی، فعالیت‌هایی در اولویت قرار می‌گیرند که هم‌زمان منافع بانک و جامعه را دربر داشته باشند و منجر به خلق ارزش مشترک برای طرفین گردد.

حوزه 8گانه مسئولیت اجتماعی بانک ملت
این بانک در تشریح فعالیت خود در حوزه مسئولیت اجتماعی ، حوزه های 8 گانه فعالیت های مسئولیت اجتماعی را تعیین کرده است. این فعالیت‌ها عمدتاً هم‌راستا با کسب‌وکار تخصصی بانک یعنی خدمات مالی قرار دارند. خط‌مشی کلی بانک ملت تمرکز بر حوزه‌های چندگانه زیر خواهد بود:

1- فعالیت‌های خیرخواهانه و بشردوستانه
2- ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال کارکنان
3- مدیریت مصرف منابع و انرژی
4- تأمین مالی و سرمایه هدفمند
5- حفظ محیط زیست
6- مشارکت کارکنان و مشتریان
7- فرهنگ‌سازی
8- ارتباطات برون سازمانی

اقدامات بانک ملت در سیستان و بلوچستان در قالب مسئولیت اجتماعی
با توجه به موارد اشاره شده بانک ملت در سال 1400 اقدامات مهمی انجام داده است. یکی از مناطقی که به دلیل وضعیت محیط زیست و مشکلات آب وهوایی نیاز بیشتری به حمایت دارد، سیستان و بلوچستان است. بنگاه‌های اقتصادی کشور همواره تلاش کرده‌اند که در این منطقه اقدامات ویژه ای انجام داده و بیشتر از دیگر مناطق به آن توجه کنند.
بااین‌وجود این حمایت‌ها، همچنان این نیاز وجود دارد تا به این منطقه بیشتر توجه شود. . بر همین اساس در سال جاری بانک ملت بیشترین وظایف اجتماعی را به این منطقه اختصاص داده و در سه اقدام مهم به این منطقه خدماتی ارائه کرده است.

- توزیع نوشت‌افزار 10 هزار بسته نوشت‌افزار در سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق محروم از سال 96
بانک ملت باهدف حمایت از دانش آموزان استان‌های کم برخوردار کشور، نسبت به توزیع نوشت‌افزار در بین دانش آموزان مدارس این استان‌ها اقدام کرد .در این طرح که چندین سال است از سوی این بانک و در راستای تسهیل شرایط تحصیل دانش آموزان مناطق کم برخوردار کشور به مرحله اجرا درآمده است، بیش از 7 هزار بسته نوشت‌افزار با همکاری مدیریت‌های بانک ملت در 14 استان کشور بین دانش آموزان مدارس این استان‌ها توزیع شد. بسته‌های نوشت‌افزار یادشده که حاوی اقلامی همچون کیف، دفترچه، جامدادی، مداد و ... بود، که در استان سیستان و بلوچستان بیشترین توزیع را داشته است و در کنار این استان همچنین در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی ، خراسان شمالی، خوزستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و هرمزگان نیز این نوشت‌افزارها در اختیار دانش آموزان بی‌بضاعت و کم‌بضاعت قرار گرفت.

این گزارش حاکی است، بانک ملت از سال 1396 تاکنون و با هماهنگی ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و همچنین استانداری‌ها، سالانه به‌طور متوسط بیش از 10 هزار بسته نوشت‌افزار بین دانش آموزان مناطق محروم استان‌های کم برخوردار کشور توزیع کرده است.

- اهدای 40 تانکر آب آشامیدنی به مردم استان سیستان و بلوچستان
باهدف کمک به تأمین آب شرب هم‌وطنان در مناطق محروم و کم آب کشور، 40 فقره تانکر آب آشامیدنی برای اهالی روستاهای قادرآباد، شهرک رحمت‌آباد دشت جاور، موزن و دشت رباط، ده کمالی، محمدآباد، ده ولیداد، ده نوهپیران، حجت آباد، ده پهلوان، جهان آباد سفلی، ابراهیم آباد، ده میر جعفرخان، ده محمد شهرکی و شارخ در مناطق خاش، نیمروز و هیرمند در استان سیستان و بلوچستان خریداری و توزیع شد.

- اعطای 250،000 ماسک بهداشتی به مردم استان سیستان و بلوچستان
باهدف جلوگیری از سرایت هرچه بیشتر ویروس جهش یافته کرونا به ویژه در مناطق محروم کشور، 250 هزار فقره ماسک بهداشتی برای اهالی استان سیستان و بلوچستان خریداری و در سطح مناطق استان توزیع شد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: