کد خبر: ۱۹۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - 16 November 2021
بیمه آسماری با وجود تمامی مشکلات فعالیت در مناطق آزاد؛
بیمه آسماری یکی از معدود شرکت‌هایی است که بیمه درمان گروهی را برای شرکت‌های کوچک و گروه‌های زیر ۵۰ نفر ارائه می‌کند. این شرکت در زمینه فروش محصولات مختلف بیمه‌ای فعالیت می‌کند، اما سهم بیمه تکمیلی در این شرکت نزدیک به 78 درصد است و این نشانه خوبی برای فعالیت این شرکت در حوزه های مختلف است.

کارکردن در مناطق آزاد برای شرکت های بیمه راه رفتن روی مین اقتصادی شده‌است چر که در ماهه های گذشته با تصویب مجلس، از امسال مناطق آزاد تجاری - صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده خواهند بود. با این وجود بسیاری از شرکت ها تلاش دارند که به جای درجا زدن ، رکوردهای جدیدی را در این منطقه ثبت کرده و موانع را پشت سر بگذارند.

به گزارش بانکداری ایرانی،موضوع مالیات شرکت های بیمه فعال در مناطق آزاد، موضوع بسیار مهم برای شرکت های بیمه است و اگر میزان مالیات را بر کسب و کار شرکت ها اضافه کنیم شاهد وضعیت بغرنجی برای شرکت های بیمه باشیم.
این که شرکتی را از کار کردن در مناطق دیگر محروم کنیم و آن شرکت را محدود به مناطق آزاد کنیم اما رویه مناطق اصلی را برای ان شرکت ها در نظر بگیریم.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است، شرکتی معتبری در مناطق آزاد مانند شرکت بیمه آسماری در بخش های مشخص شده در نقشه زیر می تواند فعالیت داشته باشد.

 

عملکرد مناسب و تاثیرگذاری را در رشته‌های مختلف ثبت کرد

اما قوانین سرزمین اصلی برای آنها اعمال می شود و این یعنی بستن دست و پای شرکت های بزرگی که باید با محدودیت های موجود فعالیت بهتری از خود نشان دهند تا با شرکت های سرزمین اصلی در حوزه های مختلف رقابت کنند.

به عنوان مثال شرکت های بزرگ سرزمین اصلی، در حوزه کشتیرانی فعالیت های خوبی دارند چرا که این شرکت ها از سرمایه خوبی برخوردار بوده و می توانند فعالیت خوبی را در هر کجایی از خاک ایران داشته باشند و محدودیتی در این حوزه دارند اما شرکت های مناطق هم در سرمایه و در رقابت نسبت به این شرکت‌ها دارای محدودیت هایی هستند، اما شرکتی مانند آسماری که یکی از مهمترین شرکت بیمه در مناطق آزاد بوده باید این شرکت ها رقابت کند. البته در رقابت با این شرکت ها نیز موفق عمل کرده است و حدود 10 درصد از شناورهای کشور تحت پوشش خود قرار داده است.

اما باید این مساله را مد نظر قرار داد که موضوع مالیات بسیار برای این شرکت ها و صورت های مالی انها حائز اهمیت است به هر حال در ماههای اخیر توانسته رکورد سال قبل را شکسته و بهتر عمل کند اما این عملکرد خود شرکت تحت تاثیر مالیات لحاظ شده خواهد بود.

علاوه بر این که شرکت در حوزه کشتی عملکرد خوبی داشته است، بیمه آسماری یکی از معدود شرکت‌هایی است که بیمه درمان گروهی را برای شرکت‌های کوچک و گروه‌های زیر ۵۰ نفر ارائه می‌کند. این شرکت در زمینه فروش محصولات مختلف بیمه‌ای فعالیت می‌کند، اما سهم بیمه تکمیلی در این شرکت نزدیک به 78 درصد است و این نشانه خوبی برای فعالیت این شرکت در حوزه های مختلف است.

اما در مجموع می توان گفت که در حالی قانون جدید مالیاتی تصویب شده است که بر اساس ماده 13 قانون که چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران را مد نظر قرار داده است، در خصوص معافیت مالیاتی می گوید: «اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از‌تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف خواهند بود و پس از‌انقضاء پانزده سال تابع مقررات مالیاتی خواهند بود که با پیشنهاد هیأت وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید» بر اساس این مصوبه بود که شرکت های بیمه در مناطق ازاد فعالیت خود را اغاز کردند اما با مصوبه قانون جدید که شامل شرکت های بیمه می شود این وضعیت تغییر کرده و ان صرفه اقتصادی که مد نظر بوده است فراموش خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: