کد خبر: ۱۹۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - 16 November 2021
سال‌های قبل بانکداری دیجیتال در بانک دی با انجام احراز هویت دیجیتالی و راه اندازی خدمت افتتاح حساب غیر حضوری در بستر همراه بانک و اینترنت بانک جدید کلید خورد. اما در این مرحله باقی نمانده و توانسته روز به روز فعالیت خود را گسترش دهد.

بانک دی در مدرن‌سازی خدمات و دیجیتالی سازی فضای کسب و کار خود اقدامات مهمی را انجام داده است. سال‌های قبل بانکداری دیجیتال در بانک دی با انجام احراز هویت دیجیتالی و راه اندازی خدمت افتتاح حساب غیر حضوری در بستر همراه بانک و اینترنت بانک جدید کلید خورد. اما در این مرحله باقی نمانده و توانسته روز به روز فعالیت خود را گسترش دهد.

به گزارش بانکداری ایرانی،  مدیر عامل بانک دی چندی پیش به صراحت اعلام کرده بود که یکی از راهبردهای اساسی بانک دی داشتن برنامه‌ای مدون و منسجم در مسیر دیجیتالی شدن در راستای بهبود تجارب مشتریان بانک است.

در همین راستا یکی از اقدامات موثر در راستای الکترونیکی کردن خدمات شعبه ای، راه اندازی دو بستر «نت دی» و «جت دی» بود که مدیرعامل بانک دی در آن تاریخ به ان اشاره کرده بود و تاکید کرده بود که توسعه این زیرساخت‌ها، دیجیتالی شدن اکثر خدمات شعبه روی تجهیزات بانکی و ابزار موبایل را ایجاد شده‌است. همچنین تجهیز تمامی شعب بانک دی به دستگاه خودگردان در راستای گسترش خدمات بانکداری دیجیتال به ویژه در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، علاوه بر کاستن از حجم مراجعات حضوری به شعبه، امکان ارائه همه خدمات دستگاه های خودپرداز، عملیات دریافت وجوه نقد و واریز آنلاین وجه به حساب مشتریان را با دسترسی ۲۴ساعته در شبانه روز برای جامعه هدف فراهم کرده است. به گونه ای که هم اکنون بانک دی با داشتن دستگاه های خودپرداز، خودگردان، کیوسک صدور کارت هدیه و خود بانک، سبد محصولات خود را در حوزه ماشین های بانکی به بیش از یک هزار و۲۰۰ دستگاه رسانده است که با توجه به نسبت تعداد ماشین های بانکی به تعداد شعب بانک، یک اتفاق منحصربه فرد در نظام بانکی محسوب می شود.

اما موضوعی که برای صنعت بانکداری در دنیای پساکرونا اهمیت پیدا کرده است موضوع نئوبانک است.
نئوبانک نوعی بانکداری دیجیتالی است که توسط اپ ها و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی‌های مالی راه اندازی می‌شود، هیچ شعبه فیزیکی ندارد، کاملا آنلاین بوده و تنها راه ارتباطی با آن گوشی شما است. اصطلاح نئوبانک تقریبا از سال ۲۰۱۶ و با مجوز گرفتن استارلینگ در انگلستان، به صورت جدی بر سر زبان‌ها افتاد و تبدیل به یک کلید واژه در حوزه فین تک شده است. هدف اصلی نئوبانک چیزی نیست جز ساده سازی هرچه بیشتر خدمات مالی و به چالش کشیدن بانکداری سنتی.

جامعه هدف آن نیز مشتریانی هستند که دنیای دیجیتال بخش جدانشدنی از زندگی آن‌هاست؛ افرادی که ترجیح می‌دهند همه چیز را غیرحضوری و آنلاین انجام دهند.

حال سوال اینجاست که آیا بانک دی در این حوزه گام مثبتی برداشته است؟
آیا تونسته در فضای بانکداری نئوبانک ورود کند؟
با مشاهده به خدمات بانک دی می توان گفت که این بانک قدم های بزرگی را در این مسیر برداشته است. اپلیکیشن‌های موجود برای کاهش حضور مشتریان و تردد انها در شعب اقدامی در راستای نئوبانک شدن است، هر چند این به معنی این نیست که مدیران بانک از این پیشرفت ها قانع شده و بر این تصور نیستند که فرآیندهای دیجیتالی سازی به اتمام رسیده است، بلکه به معنی آن است که بانک دی در ماه‌های پیش رو گام های بزرگتری را در این راستا بر می دارد. به همین دلیل رئیس هیئت‌مدیره بانک دی افزایش سواد دیجیتال و پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال را مهم‌ترین افق پیش روی بانک دی در سال 1401 دانسته و اعلام کرده است که در سال آتی نظام بودجه‌ریزی، ترکیب منابع، بانکداری دیجیتال و ارتقای کیفیت سرمایه انسانی مهم‌ترین حوزه‌های تمرکز بانک دی است.

علاوه بر این بانک دی در معرفی سامانه های خود اعلام کرده‌است که سامانه‌های بانکداری مدرن بانک دی با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان از انجام عملیات بانکی و همچنین کاهش میزان مراجعه به شعب و در نتیجه کاهش سفرهای درون شهری و در نهایت صرفه جویی در وقت و انرژی راه اندازی شده است. این سامانه‌ها شامل اینترنت بانک، اینترنت بانک همراه، همراه بانک و تلفن بانک است.

در نهایت باید گفت که بانک دی در سالهای پیش رو قطعا بانکی موفق در عرصه بانکداری دیجیتالی بوده و به تمام معنا یک نئوبانک در عصر پساکرونایی خواهد بود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: