کد خبر: ۱۹۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - 10 November 2021
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به لزوم اصلاح ساختار بودجه گفت : واگذاری اموال و دارایی های دولت ، راهی برای جبران کسری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به لزوم اصلاح ساختار بودجه گفت : واگذاری اموال و دارایی های دولت ، راهی برای جبران کسری است.

به گزارش بانکداری ایرانی،  بهروز محبی نجم‌آبادی با بیان اینکه کسری بودجه یکی از مشکلات جدی و اثرگذار بر تورم و ایجاد بی عدالتی است به خانه ملت گفت: یکی از مباحث جدی طی سال های اخیر و مورد تاکید مقام معظم رهبری بحث اصلاح ساختار بودجه بود که در صورت واقعی شدن منابع و تعریف دقیق و درست مصارف قطعا کسری بودجه به حداقل خواهد رسید.

وی افزود: مجلس یازدهم قانون مالیات بر خانه های خالی، خودروها و خانه های لوکس را تصویب کرد اما دولت قبل حتی برای احصاء داده ها و پیگیری اطلاعات و ایجاد سامانه اطلاعات و داده ها اقدام نکرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت سیزدهم می‌تواند در صورت عدم تحقق منابع درآمدی بودجه از محل فروش نفت در بودجه 1401 تنها به میزان فروش واقعی نفت، منابع درآمدی را تعیین کند تا بودجه حقیقی‌تر باشد و بیشتر بر روی منابع درآمدی حاصل از محل جلوگیری از فرارهای مالیاتی و اجرای قانون های جدید مالیاتی تمرکز کند و یا طرح تهاتر نفت را از طریق شرکت ها و کنسرسیوم هایی برای اجرای طرح های عمرانی انجام دهد.

محبی نجم‌آبادی گفت: محمد باقر قالیباف رئیس مجلس تاکید دارد، طی چند ماه باقی مانده از سال جاری، برخی اصلاحات در بودجه اعمال شود تا بتوان آن را به بودجه سال آینده تعمیم داد. کسری بودجه و اصلاح ساختار بودجه دو موضوع بسیار مهم هستند که در مجلس و دولت در حال پیگیری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در بودجه سنواتی باید اصلاحاتی انجام شود. بحث افزایش حقوق ها بدون در نظر گرفتن منابع حقیقی و مشخص در پایان دولت قبل به تصویب رسید و یا فروش اموال دولت و سهام ها عملیاتی نشد. بنابراین این دولت قطعا در بحث واگذاری و فروش اموال و دارایی ها باید ورود جدی کند تا بخشی از کمبود منابع جبران شود.

محبی نجم‌آبادی اضافه کرد: با روند فعلی و اعمال نفوذ و چانه زنی ها ممکن است برخی ردیف های جدید در بودجه سنواتی ایجاد شود و یا به برخی ردیف‌ها مبالغ بیشتری بر خلاف توسعه متوازن اختصاص پیدا کند. لذا یکی از اقدامات اساسی برای اصلاح ساختار بودجه پرداخت حق و حقوق همه مناطق به ویژه مناطق محروم است تا توسعه متوازن ایجاد شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: