کد خبر: ۱۹۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - 06 November 2021
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان الماس مطرح کرد؛
طی دو سال اخیر، دنبال کردن ردپای نقدینگی در صنایع و سهم‌ها در میان سرمایه‌گذاران، اهمیت شایانی یافته‌ است. به همین منظور، فیلترهای زیادی در این رابطه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت روزانه در بیشتر کانال‌های بازار سرمایه‌ در فضای مجازی، به اشتراک گذاشته می‌شوند.

طی دو سال اخیر، دنبال کردن ردپای نقدینگی در صنایع و سهم‌ها در میان سرمایه‌گذاران، اهمیت شایانی یافته‌ است. به همین منظور، فیلترهای زیادی در این رابطه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت روزانه در بیشتر کانال‌های بازار سرمایه‌ در فضای مجازی، به اشتراک گذاشته می‌شوند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان الماس در گفت‌‎وگو با سنا با اشاره به روند معاملات در آخرین روز معاملاتی هفته (چهارشنبه ۱۲ آبان ماه) اظهار کرد: در این روز شاهد رشد ۲۵ درصدی ارزش معاملات خرد و ورود نقدینگی خرد به بازار پس از ۱۲ روز متوالی بودیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ورود و خروج اشخاص حقیقی به بازار سرمایه اذعان کرد: مفهوم ورود و خروج نقدینگی که به صورت روزانه منتشر می‌شود در حقیقت، بیانگر برآیند سرمایه وارد شده به بازار توسط اشخاص حقیقی طی روز معاملاتی جاری است. اگر تفاضل ارزش خرید و فروش حقیقی‌ها طی روز معاملاتی مثبت باشد، به اصطلاح گفته می‌شود ورود پول به بازار داشته‌ایم. در صورت عکس آن، شاهد خروج پول از بازار خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه آیا ورود و خروج پول اشخاص حقیقی می‌تواند معیاری برای تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه باشد یا چرا تنها ورود و خروج پول اشخاص حقیقی در کانون توجه برخی فعالان بازار سرمایه قرار دارد، خاطرنشان کرد: به باور شماری از فعالان بازار سرمایه، برخی از حقوقی‌ها به دلایلی به غیر از کسب منفعت به خرید و فروش اوراق روی می آورند. برای نمونه، گفته می‌شود در برهه‎هایی، انجام معاملات به حقوقی‌ها تکلیف می شود.

به گفته مهرزاد جهانی، رصد نقدینگی اشخاص حقوقی، نمی‌تواند معیاری برای تعیین روند بازار در کوتاه‌مدت باشد؛ زیرا اغلب حقوقی‌ها سهام مدنظر خود را با دید چند ساله و فارغ از نوسانات کوتاه‌مدت خریداری می‌کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان الماس با بیان اینکه به باور برخی از کارشناسان رصد نقدینگی اشخاص حقوقی، نمی‌تواند معیاری برای تعیین روند بازار در کوتاه‌مدت باشد، گفت: حقوقی‌های بسیاری، سهم‌های مدنظر خود را به طور بنیادی بررسی و به دید چند ساله و فارغ از نوسانات کوتاه‌مدت خریداری می‌کنند. از این‌رو، آنها مطابق با بودجه خود و دریافت سود مجامع در مسیر هدف‌گذاری شده پیش می‌روند.

وی افزود: البته افزون بر اشخاص حقوقی همچون هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز فعال هستند که کسب منفعت برای سرمایه‌گذاران خرد در اولویت اهداف آنها قرار دارد و به نوسانات کوتاه‌مدت بازار واکنش نشان می‌دهند. بنابراین، رصد شیوه معاملاتی حقوقی‌ها به‌طور دقیق نمی‌تواند بیانگر مسیر بازار در کوتاه مدت باشد.

جهانی تأکید کرد: بیشتر اشخاص حقیقی، تنها به‌منظور کسب منفعت و به دور از مسایل تکلیفی، به بازار ورود پیدا کرده‌اند و مسیر نقدینگی این طبقه می‌تواند جریان‌ساز باشد و رویه بازار را در کوتاه مدت تعیین کند.

وی خاطرنشان کرد: در بازارهای کم حجم با ارزش معاملات ناچیز رصد ورود و خروج نقدینگی اشخاص حقیقی مسیر بازار را تا حدی نشان دهد؛ اما در بازارهایی با ارزش و حجم بالای معاملات الزاماً اتکا به این مؤلفه راهنمای درستی نیست برای نمونه در تابستان گذشته، رشد بازار با حمایت اشخاص حقوقی رقم خورد.

چگونگی رصد و انتخاب سهام از سوی سرمایه‌گذارن

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان الماس با اشاره به شیوه‌های رصد و انتخاب سهم در بازار سرمایه اظهار کرد: تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، تابلوخوانی و شناسایی پول هوشمند از جمله شیوه‌هایی است که سرمایه‌گذاران با بهره گفتن از آنها قادر به رصد و انتخاب یک سهم می‌شوند.

وی با بیان اینکه در تحلیل بنیادی، فعالان بازار سرمایه متناسب با سودسازی شرکت‌ها و رویه وضعیت بنیادی آنها اقدام به خرید و فروش سهام با دید زمانی میان‌مدت و بلندمدت می‌کنند، گفت: این روش در زمره روش‌های کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری است که توجه زیادی به نوسانات بازار ندارد.

جهانی افزود: هدف سرمایه‌گذار در روش‌های تکنیکال و تابلوخوانی آگاهی از نوسانات مقطعی سهام، بدون توجه به وضعیت بنیادی آنها است. از این‌رو، رصد دقیق تابلوی سهم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

*خبرنگار: محبوبه حاجی زاده

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: