کد خبر: ۱۹۸۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - 11 October 2021

به تازگی با پیشنهاد رییس کل بیمه مرکزی و موافقت رییس مجمع عمومی صندوق تامین خسارت‌های بدنی، جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی به منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه ناشی از تحریم های ظالمانه و پاندمی ویروس کرونا) و در راستای ترویج فرهنگ بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه ای همچنین به مناسبت حلول ماه ربیع الاول و هفته وحدت از تاریخ ۱۷ مهرماه تا ۶ آبان ماه سال جاری بمدت ۲۰ روز بخشوده می شود. این بخشودگی شامل افرادی می‌شود که بیمه نامه یک ساله خریداری کنند. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس ارشد صنعت بیمه گفتگو کرده ایم.

علیرضا حجتی، عضو هیئت مدیره بیمه کار آفرین، در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: در بسیاری از موارد مدت بیمه نامه شخص ثالث برای صاحبان وسایل نقلیه تمام شده و تصمیم به تمدید بیمه نامه خود را دارند ، اما به دلیل نداشتن توان مالی و یا فراموشی ، از این کار خودداری می کنند، به همین دلیل این افراد باید جریمه سنگینی را به صورت روز شمار به صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت کنند، به این نوع جرایم «جرایم صندوق» گفته می شود.

این کارشناس ارشد صنعت بیمه بیان داشت: در حقیقت بیمه مرکزی در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه که توان مالی پرداخت حق بیمه نامه شخص ثالث را ندارند، با این مصوبه این فرصت را دارند تا حق بیمه‌های خود را بدون پرداخت جریمه پرداخت کنند.

حجتی گفت: این مصوبه موجب می شود تا بیمه شخص ثالث در کشور فراگیرتر شود زیرا تقریبا در کل کشور حدود هفت میلیون خودرو بدون بیمه نامه شخص ثالث در کشور وجود دارد و این موضوع یک فاجعه است و اگر بتوانیم این هفت میلیون خودرو را با عناوین مختلف جذب سیستم بیمه کنیم و بیمه نامه برای آن ها تهیه شود از انباشت زندانیانی که توانائی پرداخت خسارت زیان دیدگان ناشی از تصادفات را ندارند ،پیشگیری خواهیم نمود.

وی افزود: به نظرمن « انجمن‌های خیریه باید به جای کمک به زندانیان دیه تلاش کنند تا این هفت میلیون خودرو که فاقد بیمه نامه هستند، بیمه نامه خریداری کنند» این موضوع کمک بسیاری به خود مردم و شرکت های بیمه کشورخواهد کرد.

عضو هیئت مدیره بیمه کار آفرین تاکید کرد: لازم است با هماهنگی بیمه مرکزی و پلیس راهنمایی و رانندگی جرائمی همانند طرح جریمه تردد ناشی از محدودیتهای کرونا ، برای خودورهایی که فاقد بیمه نامه هستند اعمال شود.

حجتی گفت: بیشترین افرادی که مشمول این طرح بیمه مرکزی شده اند از افراد ضعیف جامعه هستند که نمی توانند حق بیمه را یک جا پرداخت کنند و جرائم عدم پرداخت حق بیمه نیز بسیار سنگین است که توان پرداخت آن را نیز ندارند و این اقدام بیمه مرکزی کار بسیار خوبی بوده است تا هم برای خرید بیمه نامه اجباری فرهنگ سازی شود و هم تعداد زندانیان در این حوزه در کشور کاهش یابد.

این کارشناس ارشد صنعت بیمه با اشاره به تاثیر این مصوبه بر شرکت‌های بیمه گفت: «قانون اعداد بزرگ» در شرکت‌های مختلف کاربردهای گوناگونی دارد در «قانون اعداد بزرگ» در شرکت های بیمه هر چه قدر که تعداد بیمه شده ها افزایش یابد، میانگین حق بیمه دریافتی که نصیب شرکت های بیمه می شود افزایش می یابد و به تبع آن نسبت خسارت و ضریب خسارت شخص ثالث مدیریت می شود.

وی افزود: هم اکنون نسبت ضریب خسارت صنعت بیمه به شخص ثالث بیشتر از صد درصد است، یکی از دلایل این موضوع عدم بیمه کردن هفت میلیون خودرویی است که بدون بیمه نامه شخص ثالث در خیابان ها در حال تردد هستند. این اقدام بیمه مرکزی و سایر اقدام های دیگری که لازم است تا صورت گیرد تا خودروها بیمه شوند، موجب خواهد شد تا ضریب خسارت بیمه نامه شخص ثالث مدیریت شود و به یک جمع بندی برسد که شرکت ها حداقل در بیمه شخص ثالث ضرر کمتری را متحمل شوند.

حجتی در پایان تاکید کرد: این اقدام بیمه مرکزی همچنین موجب خواهد شد تا ضریب نفوذ بیمه نیز افزایش یابد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: