کد خبر: ۱۹۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - 09 October 2021
کارشناس مسائل اقتصادی با اعلام اینکه سه راهکار جبران کسری بودجه دولت منجر به افزایش تورم شده ، گفت: تنها اقدام عملی برای کنترل تورم ، افزایش نرخ سود بانکی است!

کارشناس مسائل اقتصادی با اعلام اینکه سه راهکار جبران کسری بودجه دولت منجر به افزایش تورم شده ، گفت: تنها اقدام عملی برای کنترل تورم ، افزایش نرخ سود بانکی است!

 کامران ندری با اشاره تورم ۴۶ درصدی تا پایان فصل تابستان، اعلام کرد: دولت برای جبران کسری شدید بودجه در یک سال و نیم گذشته، اقدام به چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی کرد که نتیجه آن افزایش تورم بود.

راهکار‌های مختلفی برای کنترل تورم وجود دارد که اولین آن افزایش درآمد‌های مالیاتی است اما به دلیل رکود تورمی اقتصاد ایران و اثر تورم افسار گسیخته در هزینه تولید ، امکان پذیر نیست . راهکار دوم هم انتشار اوراق قرضه یا همان بدهی توسط دولت است اما مردم رغبتی برای خرید اوراق ندارند. بنابراین دولت باید به صورت تکلیفی، بانک‌ها و نهاد‌های مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را ملزم به خرید اوراق کند اما این موضوع هم می‌تواند تنها بخشی از کسری بودجه را جبران کند.

استقراض از بانک مرکزی نیز آخرین راهکار جبران کسری بودجه بوده اما چاپ پول منجر به افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد و تبعات جبران ناپذیری در اقتصاد بر جای می‌گذارد. با این اوصاف فعلا"، افزایش نرخ سود بانکی تنها راهکار عملی کنترل تورم بشمار می رود. درحال حاضر به دلیل نرخ بهره منفی اقتصاد ، سپرده گذاری در بانک‌ها جذابیت ندارد اما با افزایش نرخ بهره، می‌توان نقدینگی جامعه را حبس و برای مدتی تورم را کنترل کرد.

برخی کارشناسان معتقدند با افزایش نرخ بهره هزینه تولید هم بیشتر می شود و مخالف افزایش نرخ بهره هستند. این در حالی است که برای رونق اقتصادی نیز باید استقراض از بانک مرکزی انجام شود. بنابراین در دوگانه کنترل تورم و ایجاد رکود و یا رونق اقتصادی از طریق چاپ پول و افزایش تورم ، کنترل تورم اولویت دارد. زیرا در صورتی که رونق اقتصادی نیز ایجاد شود از طریق افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی خواهد بود که به هیچ عنوان منطقی نیست.

اقتصاد ایران از لحاظ ساختاری با مشکلات بسیار زیادی روبرو است و به دلیل ساختار معیوب، تورم مزمن ، ریشه دوانده و برای برطرف کردن این موضوع باید جراحی‌های عمیقی شود. بنابراین صرف حذف تحریم‌ها برای کنترل تورم کافی نیست و باید اصلاحات و تغییراتی در ساختار بانک‌ها ، صندوق‌های بازنشستگی ، فضای کسب و کار، نظام اداری و مبارزه با فساد و رانت ، مدیریت و ... انجام شود تا زمینه مسیر درست اقتصاد ایران فراهم شود .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: