کد خبر: ۱۹۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - 09 October 2021

در آخرین روز کاری هفته، شرایط در بازار ارز و سکه تغییر کرد. دلار و فلز گران‌بهای داخلی که در روز دوشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفته بودند، روز چهارشنبه با فشار فروش مواجه شدند و حمایت‌های مهمی را از دست دادند.

در این روز دلار مرز ۲۸ هزار تومانی را حفظ نکرد و با ۲۴۰ تومان کاهش به بهای ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به واسطه افت قیمت دلار، سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را به ثبت رساند و با از دست دادن حمایت مرز ۱۲ میلیون تومانی در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، افت بازارها در آخرین روز کاری هفته ناشی از اثرگذاری دو متغیر بود؛ اولی، سیگنال ایران مبنی بر احتمال شروع مذاکرات در آینده نزدیک و دومی، انتخاب رئیس کل جدید برای بانک مرکزی.

وزیر امور خارجه در اواسط هفته اعلام کرد که بررسی‌های ایران درباره گفت‌وگوهای وین در حال جمع‌بندی نهایی است و بعد از پایان آن، زمان آغاز مذاکرات را اعلام خواهیم کرد. این موضوع برای معامله‌گران بیانگر خواست جدی ایران برای بازگشت به مذاکرات بود. بیشتر معامله‌گران بازار ارز باور دارند که با لغو تحریم‌ها، زمینه‌های افزایش قیمت دلار بسیار محدودتر خواهد شد و به همین دلیل، شروع مذاکرات ارزی برای بازیگران بازار اهمیت زیادی دارد، چرا که آغاز راهی در مسیر لغو احتمالی تحریم‌هاست.

پس از آنکه در سال 92 حسن روحانی به ریاست‌جمهوری رسید، بازار ارز به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت، بدون آنکه تحریم‌ها لغو شده باشد. در آن مقطع زمانی بازار با احتمال شروع مذاکرات به استقبال کاهش قیمت‌ها رفته بود. در سال 99 نیز اتفاق مشابهی رخ داد. زمانی که معامله‌گران متوجه شدند، ترامپ رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نخواهد بود، به تدریج فروش‌های ارزی در بازار بالا رفت و قیمت دلار از مرز 30 هزار تومانی فاصله گرفت. با این حال، در ماه‌های اخیر، مذاکرات هسته‌ای متوقف شد و احتمال لغو تحریم‌ها کاهش یافت. همین موضوع موجب شد که در تابستان، اسکناس آمریکایی بالای 3500 تومان افزایش را به ثبت رساند.

عامل دومی که در روند بازار ارز روز چهارشنبه اثر داشت، انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی بود. صالح‌آبادی، رئیس جدید بانک‌مرکزی عنوان کرده است که کنترل تورم، ثبات در بازار ارز، نظارت بر شبکه بانکی، جلوگیری از افزایش پایه پولی، هدایت منابع بانکی به بخش‌های مولد، ارائه مشوق‌ها برای توسعه صادرات غیرنفتی و تعامل با کشورهای همکار در حوزه مبادلات ارزی مهم‌ترین برنامه‌های بانک‌مرکزی در آینده است.

به گفته فعالان، معامله‌گران با توجه به صحبت‌های صالح آبادی احساس کردند که ممکن است ریاست جدید در آغاز دوران کاری خود عرضه ارز را افزایش دهد. به همین دلیل بود که برخی معامله‌گران روز چهارشنبه از بازار خارج شدند. در صورتی که در ابتدای هفته جاری عرضه ارز تغییر معناداری نکند، دلار می‌تواند بار دیگر به کانال 28 هزار تومانی برگردد. برخی از معامله‌گران هم منتظرند که با افزایش عرضه ارز در سطوح پایین‌تر اقدام به خرید کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: