کد خبر: ۱۹۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - 23 September 2021
گزارش اختصاصی بانکدار ایرانی؛
بررسی وضعیت چهار بانک بزرگ ایران نشان از اوضاع خاصی دارد. در گذشته همواره شعار بسیاری از فعالان اقتصادی خصوصی این بود که هر چه شرکت‌های دولتی تر، وضعیت شان بدتر است.

بررسی وضعیت چهار بانک بزرگ ایران نشان از اوضاع خاصی دارد. در گذشته همواره شعار بسیاری از فعالان اقتصادی خصوصی این بود که هر چه شرکت‌های دولتی تر، وضعیت شان بدتر است.

امروزه این شعار به واقعیت محض رسیده است. به عنوان نمونه بانک ملت با داشتن یک پنجم سرمایه و دارایی و بدهی و تسهیلات و غیره توانسته 80 برابر بانک ملی سودخالص بسازد.

به گزارش بانکداری ایرانی، در روزهای اخیر انتشار صورت های مالی بانک ملی به عنوان بزرگترین بانک دولتی ایران خبرها و حواشی زیادی داشت که در نهایت مشخص می کند که وضع بزرگترین بانک دولتی ایران مانند شرکت بیمه دولتی چندان رضایت بخش نیست این در حالی است که بانک های خصوصی یا به اصطلاح اصل چهار و چهاری که سهام انها در بازار سرمایه دادوستد می شود و صورت های مالی انها توسط مردم هر سه ماه یک بار رویت می شود وضعی به مراتب بهتر دارند.

این در حالی است که سه بانک بزرگ خصوصی هر ساله در حال بهبود شرایط خود هستند اما بانک ملی این گونه نیست و شرایطی به مراتب بدتری نسبت به دوره های قبل دارد.

سرمایه بانک ملی با 360 درصد افزایش سرمایه که در سال گذشته انجام شد حدود 922 هزار میلیارد ریال است. حال انکه در همان پایان اسفند سرمایه بانک ملت 207 هزار میلیارد ریال، بانک تجارت 223 هزار میلیارد ریال و بانک صادرات 175 هزار میلیارد ریال است گفتنی است که سرمایه بانک سپه پس از ادغام چندین بانک و موسسه اعتباری در این بانک، طبق آخرین اطلاعیه درج شده در تیرماه امسال حدود 250 هزار میلیارد ریال عنوان شده است.

حال سود زیان انباشته بانک ها نیز متفاوت است بانک ملی با داشتن زیان انباشته 675 هزار میلیارد ریالی اوضاعی به مراتب بتدر نسبت به سرمایه موجود نسبت به دیگر بانک‌ها دارد.

بر اساس این گزارش بانک ملت 185 هزار میلیارد ریال سود انباشته، بانک تجارت حدود 36 هزار میلیارد ریال سود انباشته و بانک صادرات حدود 12 هزار میلیارد ریال زیان انباشته دارد که نسبت به سرمایه بانک رقم ناچیزی است کما اینکه نسبت به سال گذشته چندین برابر کاهش یافته است.

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است مساله سود سازی بانکهاست بانک ملی با داشتن این همه امکانات دولتی و غیره توانسته تنها دوهزار میلیارد ریال سود خالص بسازد که گویی تازه به زحمت از زیان خالص سال گذشته رهایی یافته است.

این در حالی است که بانک ملت با دارا بودن یک پنجم ان سرمایه و دارایی و امکانات بالغ بر 163 هزار میلیارد ریال سود خالص ساخته است.

نکته جالب تر اینکه سود عملیاتی بانک ملت بالغ بر 670 هزار میلیارد ریال است که در بین بانکهای ایرانی این رقم هرگز اتفاق نیافتاده است. همچنین درامد مشاع بانک ملی با زیان 9هزار میلیارد ریالی مواجه شده است اما درامد مشاع بانک ملت حدود 216 هزار میلیارد ریال اعلام شده است.
همچنین بانک تجارت نیز توانسته با سود خالص 169 هزار میلیارد ریالی با داشتن یک پنجم سرمایه بانک ملی دست یابد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: