کد خبر: ۱۹۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - 21 September 2021
موفقیت بانک دی در بخش‌های عملیاتی
بانک دی بر اساس رفتارهای حرفه ای و در راستای بانکداری اسلامی علاوه بر سود عملیاتی، توانست از منظر بازده دارایی‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام در جایگاه دوم بانک‌های خصوصی و خصوصی‌شده قرار گیرد.

بر اساس گزارش های مالی بانک دی در سال گذشته این بانک 34 هزار میلیارد ریال سود خالص عملیاتی داشته‌است.


بانک دی بر اساس رفتارهای حرفه ای و در راستای بانکداری اسلامی علاوه بر سود عملیاتی، توانست از منظر بازده دارایی‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام در جایگاه دوم بانک‌های خصوصی و خصوصی‌شده قرار گیرد.


به گزارش بانکداری ایرانی،  اخیرا، مدیرعامل بانک دی در خصوص دستاوردهای بانک در دوره‌های مالی گذشته و آینده گفته بود که دستاوردهای کلیدی بانک مانند کاهش زیان انباشته، قیمت تمام‌شده پول،NPL و کسری نقدینگی زمانی مؤثر واقع می‌شود که منتج از عملیات بانک است.

این سخنان زمانی معنی پیدا می کند که ببینیم سود عملیاتی شرکت با رشد مواجهه شده است. چرا که بر اساس صورت‌های مالی بانک دی در سال 99، سود خالص عملیات بانکی بانک دی در سال گذشته به عدد 34 هزار میلیارد ریال رسیده است.علاوه بر این میزان کسب سود، بانک دی موفق شده است که بدهی خود به بانک ها و موسسات اعتباری را 33/4 درصد کاهش دهد. همچنین با برنامه ریزی های انجام شده در سال گذشته، میزان مطالبات غیرجاری بانک نشان دهنده کاهش 17 درصدی بوده است.

یکی از دلایل کاهش هزینه و افزایش سود عملیاتی بانک تنظیم پرتفوی مناسب است و بر همین اساس، در سال جاری این وضعیت به مراتب بهتر از سال گذشته خواهد بود چرا که بانک دی درراستای ترکیب پرتفوی کم هزینه‌ای را تنظیم کرده‌است.

در واقع، بانک دی توانسته است با تمرکز بر جذب سپرده های ارزان قیمت،‌ ترکیب پرتفوی مناسبی برای خود ایجاد کند، به طوری که ادامه این روند می تواند در میان مدت به کاهش قیمت تمام شده پول در این بانک بیانجامد.

جذب سپرده های ارزان قیمت از مهمترین اقداماتی است که هر بانکی می تواند به منظور کاهش قیمت تمام شده انجام دهد، اما اعتمادسازی میان مشتریان برای سپرده گذاری با نرخ صفر الزامات زیادی نیاز دارد.
سپرده های با سود صفر اکنون در سپرده های قرض الحسنه خلاصه می شوند. سپرده قرض الحسنه پس انداز گرچه با جوایز متعدد می تواند همراه باشد، اما حقیقت این است که سپرده گذاران این حساب ها چشمداشت چندانی به قرعه کشی ها ندارند و بیشتر با هدف مشارکت در امور خیر، منابع خود را به این سو سوق می دهند.

آن طور که صورت های مالی پنج ماه نخست بانک دی نشان می دهد، ‌جمع مانده سپرده های قرض الحسنه جاری ریالی این بانک از مرز 35 هزار و 246 میلیارد ریال فراتر رفته است. این یک موفقیت قابل توجه برای بانک دی است، چرا که به منابع حساب های جاری هیچ سودی تعلق نمی گیرد.

شایان ذکر است که در همین رابطه، رئیس هیئت‌مدیره بانک دی گفته بود که مهم‌ترین اولیت‌ها بانک دی، درآمدزایی و کسب سود باکیفیت، رشد درآمدهای کارمزدی از محل توسعه خدمات ارزی و بانکداری الکترونیک است که با اقدامات صورت گرفته در این حوزه‌ها، شاهد رشد مطلوب شاخص‌های عملیاتی هستیم و بر اساس پتانسیل‌های بانک، استراتژی‌ ما حرکت به سمت بانکداری خرد و ارائه تسهیلات به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است که شعب باید به‌صورت جدی در این مسیر حرکت کنند.

بنابراین بانک دی با تمرکز بر بانکداری خُرد توانسته است وضعیت خوبی را در صورت‌های مالی رقم بزند. این وضعیت از انجایی نشات می گیرد که بانک دی همواره به ارائه سود عملیاتی اهتمام ورزیده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: