کد خبر: ۱۹۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - 18 September 2021
بانک گردشگری بانکی سودساز و پیش رو؛
بانک گردشگری که اخیرا صورت های مالی خود را منتشر کرده با این صورتهای مالی اعلام کرده که دوران سخت به پایان رسیده و تمام سرفصل های بانک در صورتهای مالی سبز شده اند .

بانک گردشگری که اخیرا صورت های مالی خود را منتشر کرده با این صورتهای مالی اعلام کرده که دوران سخت به پایان رسیده و تمام سرفصل های بانک در صورتهای مالی سبز شده اند .

در گام بزرگ در سال جاری ، زیان انباشته بانک با رشدی 600 درصدی به سود انباشته ختم شد هزینه بانک با وجود تورم و مشکلات اقتصادی در سال 99 تنها 30 درصد رشد داشته‌است. درآمد بانک رشدی 40 درصدی داشته و سود خالص بانک نیز رشدی 45 درصدی را تجربه کرد.

به گزارش بانکداری ایرانی،در روزهای اخیر یعنی در نیمه دوم شهریور 1400 بانک گردشگری گزارش عملکرد حسابرسی شده سال 1399 را منتشر کرد.

سود خالص بانک گردشگری در سال 99 معادل دو هزار و 406 میلیارد ریال بود که نسبت به رقم یک هزار 653 میلیارد ریال سال 1398 بیش از 45 درصد رشد داشت.

این رشد اتفاق افتاده در سود خالص بانک گردشگری به سبب درآمد حاصله از تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و اوراق بهادار، فروش کالا و خدمات و درآمد کارمزد رخ داده است.

بانک گردشگری در سال 99 حدود 81 هزار میلیارد ریال درامد از محل تسهیلات اعطایی داشته که نسبت به سال قبل از آن رشدی 40 درصدی داشته است. درآمد کسب شده از فروش کالا و خدمات بانک حدود 24 هزار و 826 میلیارد ریال بود که با توجه به رقم صفر در سال 1398 این رقم به صورت سود کامل محقق یافته در دوره مالی 99 در نظر گرفت.

بانک گردشگری در سال 99 حدود 40 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار انجام داده است که بر اساس این سرمایه‌گذاری سود خالص 10 هزار و 128 میلیارد ریال را در پی داشته است. مجموعه هزینه های انجام شده در سال 1399 معادل 37 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال 1398 با رقم حدود 28 هزار و 400 میلیارد ریال تنها حدود 30 درصد رشد داشته که با توجه به تورم رخ داده در سال 99 رشد هزینه زیاد و تاثیرگذاری نداشته و نشان از کنترل هزینه و اراده بانک برای سوددهی در سال‌های آتی است.

بزرگ ترین رخداد در سال 1399 برای بانک گردشگری و سهامداران بانک ، محو شدن زیان انباشته است که در پایان سال 1399 به سود انباشته تبدیل شده است. براساس ترازنامه تلفیقی بانک گردشگری سود انباشته این بانک در 12 ماهه سال گذشته با افزایش 600 درصدی به نسبت مشابه سال قبل از آن به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است.

سهام بانک گردشگری در سال 90 در بازار فرابورس ایران پذیرفته شد. این بانک در پایان مالی سال قبل تعداد 55 شعبه در استان تهران 44 شعبه در سایر استان‌ها و یک شعبه در مناطق آزاد دارد دارایی‌های ثابت و مشهود بانک گردشگری در سال گذشته با افزایش 200 درصدی به نسبت مشابه سال قبل به مرز 20 هزار میلیارد تومانی رسیده است.

در سال جاری نیز بانک گردشگری اقدام به فروش دارایی اقدام کرده و طی گزارش در روزهای اخیر اعلام کرده است که فروشی بالغ بر هفت هزار و 700 میلیارد ریال رخ داده که این فروش بر صورتهای مالی شرکت در سال جاری تاثیر گذار بوده و بانک مجاب به انتشار اطلاعات با اهمیت کرده است.

این رخداد از آنجایی دارای اهمیت بالاست که این فروش در راستای اجرای ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد بانک ها رخ داده است لذا دارای اهمیت زیادی است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: