کد خبر: ۱۹۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - 23 September 2021
عملکرد شرکت بیمه آسیا در پنج ماهه نخست امسال؛
بیمه آسیا در پنج ماهه نخست امسال توانست رشدی 45 درصدی را تجربه کرده است اما این همه ماجرای این شرکت نیست، بلکه این شرکت در نسبت‌های مالی و بیمه‌گری وضعیت خوبی را تجربه کرده‌است.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس؛ بیمه آسیا در پنج ماهه نخست امسال توانست رشدی 45 درصدی را تجربه کرده است اما این همه ماجرای این شرکت نیست، بلکه این شرکت در نسبت‌های مالی و بیمه‌گری وضعیت خوبی را تجربه کرده‌است.

به گزارش بانکداری ایرانی،   یکی از نسبت های مهم مالی پی بر اس و نسبت مهم در صنعت بیمه نسبت خسارت است.

بیمه آسیا در پنج ماهه منتهی به 31 مرداد 1400 بالغ بر 42 هزار و 542 میلیارد ریال حق بیمه فروخت.

در دوره مشابه در سال 1399 حدود 29 هزار و 307 میلیارد ریال فروخته که در سال جاری حدود 45 درصد رشد داشته است.

در همین دوره پنج ماهه مورد بررسی، خسارت پرداختی شرکت در سال 1400 حدود 17 هزار و 337 میلیارد ریال بود در سال 99 در پنج ماهه خسارت پرداختی حدود 14 هزار میلیارد ریال بود.

نسبت پی بر اس در مرداد 1400
بر اساس همین داده‌های فروش پنج ماهه شرکت بیمه آسیا می توان گفت که تا اینجای کار همه چیز ساده و روشن است و مشخص کننده رشدی 45 درصدی در فروش هستیم، اما برای اینکه تحلیل بهتری و بنیادی روی عملکرد شرکت داشته باشیم باید نسبت های مختلفی را در نظر گرفته و بسنجیم.

برای اینکه بتوانیم فضای بهتری از وضعیت فروش و سودسازی شرکت برای سرمایه گذاران در بخش سهام و بیمه عمر داشته باشیم باید به سراغ متغیر مهمی برویم و آن متغیر پی بر اس است که نشان دهنده وضعیت فروش به سودآوری، قیمت و ارزش بازار نماد شرکت بیمه در بازار سرمایه است.

در مرداد 1399 پی بر اس شرکت با توجه به 1.84 واحد بود که نشان از آن داشت که با توجه به ارزش بازار 56 هزار میلیارد ریال بود. بنابراین وضعیت شرکت در سال گذشته نسبت به فروش و سود سازی هماهنگی کمتری وجود داشت. این به معنی ان نیست که این شرکت وضعیت بدی در سال گذشته داشت بلکه نشان از ان داشت که بر اساس قیمت سهم بالاتر از وضعیت عادی بوده و می‌توانست نزول کند. اما در مرداد 1400 رقم پی بر اس بیمه آسیا حدود 1.30 واحد بود.

برای اینکه وضعیت امسال بهتر سنجیده شود باید گفت که ارزش بازار شرکت 54 هزار میلیارد ریال است و فروش شرکت 42 هزار میلیارد ریال ثبت شده است که همان نسبت 1.30 واحدی در این بخش نیز تکرار می شود.
یعنی شرکت بیمه آسیا به ازای هر سهم خود حدود 1735 ریال فروش دارد یعنی به ازای هر سهم 2256ریالی حدود 1735 ریال فروش رخ داده است . نکته مهمتر اینکه در این دوره پنج ماهه این اتفاق افتاده است یعنی اگر تا پایان سال فروش شرکت حدود دو برابر شود و این نسبت را همچنان حفظ کند باید قیمت سهام شرکت نیز حدود دو برابر این رقم شود و رشد قابل توجهی را تجربه کند.

نسبت خسارت شرکت بیمه آسیا
بر اساس داده های ارائه شده در پنج ماهه امسال و سال گذشته مشخص می شود که نسبت خسارت سال گذشته حدود 50 درصد بوده و امسال به 40 درصد کاهش یافته است که همه اینها نشان دهنده وضعیت بنیادی مناسب شرکت دارد.

این نسبت های خسارت و پی بر اس گویای مدیریت سرمایه شرکت بیمه آسیا دارد که می تواند تا اخر سال ثمره ان را همه سرمایه‌گذاران شرکت مشاهده کنند و هم در بخش های بیمه عمر و بازار سرمایه وضعیت خوبی را تجربه خواهند کرد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: