کد خبر: ۱۹۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - 08 September 2021
یکی از وظایف اصلی بانک های تجاری این است که بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را کم کرده و توان شهورندان برای خرید وام های خُرد را افزایش دهند.

یکی از وظایف اصلی بانک های تجاری این است که بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را کم کرده و توان شهروندان برای خرید وام های خُرد را افزایش دهند.

برای این کار چندین سرفصل تسهیلات دهی مانند وام مشارکت مدنی، فروش اقساطی و مضاربه وجود دارد.

بانک سینا نیز در این حوزه تلاش فعال بوده و توانسته با توجه به شرایط خود شرایط مناسبی را برای شهروندان به منظور تهیه وام خرد مهیا کند.

بانک سینا در پنج ماهه منتهی به 31 مرداد امسال بیش از 26 هزار میلیارد ریال تسهیلات اقساطی پرداخت کرده است که نسبت به سال قبل با رقم 18 هزار میلیارد ریال بالغ بر 45 درصد رشد داشته است. برای این سرفصل بانک سینا یک هزار و 641 میلیارد درامد در پنج ماه کسب کرد.


چرا وام اقساطی مهم است؟
فروش اقساطی برای این بسیار مهم است که در وضعیت اقتصادی رکودی نشان از همت بانک برای خروج کشور از رکود داشته و می‌تواند گویای همت بانک برای ایجاد فضای مناسب اقتصادی دانست. در واقع، فروش اقساطی در بانکداری اسلامی به این معنا است که عین کالا با بهای مشخصی به غیر واگذار شود به صورتی که قسمتی یا حتی تمام بهای ذکر شده در سررسیدهای معین خود به اقساط مساوی یا غیرمساوی تقسیم و دریافت شود.در ایران بانک‌ها می‌توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای استفاده در امور تولیدی و خدماتی، کالاهای زیر را تهیه و از طریق فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار دهند.


الف ـ مواد اولیه و لوازم یدکی؛
ب ـ اموال منقول نظیر وسایل، ماشین آلات و تأسیسات؛
ج ـ مسکن.
روش کار بانک‌ها در فروش اقساطی به این صورت است که مشتری تقاضای خود را به کالای مشخص با بیان نوع و مقدار و معرفی تولیدکننده یا فروشنده اظهار داشته، متعهد می‌شود که در صورت فراهم نمودن بانک، آن را از بانک خریداری کند. بانک نیز با بررسی تقاضا، کالای مورد نظر را خریداری کرده، با احتساب سود بانک متناسب با مدت بازپرداخت، به صورت اقساطی به مشتری می‌فروشد.


وام مشارکت مدنی و جعاله
علاوه بر این ، بانک سینا در سال 99 بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال وام اقساطی پراخت کرد که در پی ان نزدیک به سه هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرده است.
همچنین بانک سینا در پنج ماهه ابتدای سال 31 هزار میلیارد ریال نسهیلات مشارکت مدنی ، 25 هزار میلیارد ریال وام جعاله پرداخت کرده است.


تراز مثبت و میزان درآمدزایی بانک سینا
گفتنی است که مجموع مانده تسهیلات بانک در این دوره پنج ماهه 339 هزار میلیارد ریال بوده که در پی ان 23 هزار میلیارد رال درآمد نصیب بانک شده است. علاوه بر این 369 هزار میلیارد ریال سپرده جمع آوری کرده که برای ان تنها 14 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است و تراز شرکت به مثبت 8هزار و 470 میلیارد ریال رسیده است که برای پنج ماهه رقم مناسبی است چرا که در سال گذشته تراز شرکت کمتر از سه هزار میلیارد ریال در پنج ماهه ابتدای سال بوده است. چرا که 12 هزار میلیارد ریال بابت تسهیلات درامد کسب کرده بود که در مقابل 9هزار و 647 میلیارد ریال بابت سپرده به مشتریان پرداخت کرده بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: