کد خبر: ۱۹۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - 30 August 2021
به گفته مدیر بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه پارسیان، درحال حاضر و در وضعیت موجود اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، صنعت بیمه با چالش فروش بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی مواجه شده است. البته وی ابراز داشته که بیمه پارسیان در سال گذشته با افزایش جذب بیمه‌گذار و سوددهی روبه‌رو بوده است.

به گفته مدیر بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه پارسیان، درحال حاضر و در وضعیت موجود اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، صنعت بیمه با چالش فروش بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی مواجه شده است. البته وی ابراز داشته که بیمه پارسیان در سال گذشته با افزایش جذب بیمه‌گذار و سوددهی روبه‌رو بوده است.


به گزارش بانکداری ایرانی،  بیمه آتش‌سوزی تنها ۵درصد از پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل میدهد و جایگاه ششم را در بین۱۶رشته صنعت بیمه دارد که ازنظر آمار و ارقام جایگاه مناسبی نیست. سرانه حق بیمه آتش سوزی برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور حدود ۴۵۴ هزار ریال به ازای هر نفر است. به همین بهانه گفت‌وگویی با لیلا مشکانی"، مدیریت بیمه های آتشسوزی شرکت بیمه پارسیان، اوضاع این شرکت و چالش‌های این رشته بیمه‌ای، سوددهی و سایر مسائل را در میان گذاشتیم که متن آن در ادامه آمده است.


سهم رشته بیمه آتش‌سوزی در کل حق بیمه تولیدی شرکت بیمه پارسیان و صنعت بیمه چقدر است؟ عملکرد این رشته (حق بیمه تولیدی و خسارت ) در سال 99 چگونه بوده است؟
با توجه به آمار مقدماتی ارائه‌شده توسط بیمه مرکزی مربوط به سال 99، سهم رشته آتش‌سوزی در صنعت بیمه در حدود 4.45 درصد بوده است.ضمناً سهم رشته آتش‌سوزی از کل پرتفوی شرکت بیمه پارسیان در حدود 4.2 درصد است و پرتفوی رشته آتش‌سوزی شرکت بیمه پارسیان 4.26 درصد از کل پرتفوی آتش‌سوزی صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است.

صنعت بیمه در سال 99 مبلغ 639/3 میلیارد تومان حق بیمه در رشته آتش‌سوزی تولید نموده و در همین سال 262/1 میلیارد تومان خسارت در رشته آتش‌سوزی کلیه شرکت‌های صنعت بیمه پرداخت‌شده است و نسبت خسارت رشته آتش‌سوزی در صنعت بیمه در حدود 35 درصد می‌باشد.
همچنین در سال 99، شرکت بیمه پارسیان در حدود 155 میلیارد تومان حق بیمه تولیدی در رشته آتش‌سوزی داشته و در حدود 40 میلیارد تومان نیز خسارت در رشته آتش‌سوزی در شرکت بیمه پارسیان پرداخت‌شده است و نسبت خسارت رشته آتش‌سوزی در شرکت بیمه پارسیان در حدود 26 درصد می‌باشد.


برنامه بیمه پارسیان درخصوص بازاریابی و فروش بهتر این رشته بیمه‌ای در سال 1400 چگونه خواهد بود؟
شرکت بیمه پارسیان در راستای افزایش میزان فروش بیمه‌های آتش‌سوزی طراحی و اجرای بیمه آتش‌سوزی طرح بیمه جامع خانوار، تسهیل درفروش و فرایند صدور، برگزاری طرح‌های ترغیبی فروش و جشنواره‌های مناسبتی و حضور در بازارها و پلتفرم‌های مجازی و استارت آپ ها را در دستور کار خود قرارداده است.

استقبال از طرح‌های این رشته در سال 99 چگونه بوده است؟ آیا این بیمه‌نامه با شکل کنونی که ارائه می‌شود همه نیازهای متقاضیان را پوشش می‌دهد؟
علیرغم شیوع بیماری کووید19 و مشکلات اقتصادی کشور در سال 99، استقبال مناسبی از طرح‌ها صورت پذیرفت و انتظار می‌رود با کاهش باندمی و گشایش‌های اقتصادی، در سال 1400 نیز شاهد رشد بیشتر فروش بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی باشیم.
بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی با وضعیت فعلی قادر به برطرف نمودن نیازهای بیمه‌گذاران هستند لیکن سعی بر آن است تا با ارائه طرح‌های جدید و پوشش‌های بهتر قادر به تأمین کلیه نیازهای بیمه‌گذاران صنایع مختلف گردیم.


شیوع کرونا چه تاثیری بر فروش این بیمه‌نامه گذاشته است؟ چه تدابیری برای کم کردن تاثیر منفی کرونا بر فروش بیمه‌نامه اندیشیده اید؟
شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها گردیده است و این امر تاثیر مستقیم درفروش بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی مسکونی و غیر صنعتی داشته است؛ چراکه اولاً با تعطیلی کسب‌وکارها و کاهش درآمد رغبت صاحبان کسب‌وکار به خرید بیمه‌نامه کاهش می‌یابد و ثانیاً تعطیل بودن تجارت موجب کاهش میزان گردش موجودی و کاهش سرمایه اموال مورد بیمه‌گردیده است که نهایتاً حتی در صورت خرید بیمه‌نامه نیز موجب کاهش حق بیمه‌ها می‌گردد.
بیمه پارسیان برای کاهش اثرات ناشی از بیماری کووید 19، ارائه تخفیفات بیشتر در رشته غیر صنعتی، ایجاد سهولت در تقسیط و پرداخت حق بیمه، ایجاد تسهیل در فرایند صدور و بازدید اولیه، همکاری با استارت آپ ها و فراهم نمودن امکان خریداری بیمه‌نامه‌های آنلاین آتش‌سوزی را دستور کار قرارداد.


آیا نرخ بیمه‌نامه آتش‌سوزی پایین است؟ چالش اصلی این رشته بیمه‌ای چیست؟
متاسفانه رقابت غیرحرفه‌ای شرکت‌های بیمه و ارائه نرخ‌های غیرفنی موجب کاهش شدید نرخ حقبیمه‌ها در رشته آتش‌سوزی شده است، این روش نرخ شکنی و ارائه نرخ‌های غیرفنی هم موجب عدم‌کفایت حق بیمه‌های تولیدی در جبران خسارت‌های وارده می‌گردد و هم موجب عدم امکان خریداری پوشش اتکایی مناسب جهت ریسک‌های بزرگ می‌شود که در هر دو حالت می‌تواند باعث تحمیل هزینه‌های هنگفتی به شرکت بیمه مربوطه گردیده و در صورت عدم توانایی بیمه‌گر در جبران خسارت‌های وارده، موجب کاهش اعتماد عمومی به صنعت بیمه می‌گردد.


ضریب خسارت بیمه آتش‌سوزی در صنعت بیمه چقدر است؟ آیا این عدد برای بیمه‌گران مطلوب است؟
آمار دقیق ضریب خسارت در سال 99 اعلام‌نشده است لذا فعلاً جهت تحلیل وضعیت، ناگزیر به استفاده از شاخص نسبت خسارت می‌باشیم. نسبت خسارت رشته آتش‌سوزی در کل صنعت بیمه در حدود 35 درصد بوده است که نسبت مناسبی تلقی می‌گردد. مع‌هذا برخی از شرکت‌های بیمه با مناسب ارزیابی کردن نسبت خسارت در رشته آتش‌سوزی، اقدام ارائه نرخ‌های غیرفنی می‌نمایند که این امر می‌تواند به نتایج زیان باری ختم گردد. چراکه نسبت خسارت رشته آتش‌سوزی را می‌بایست به‌صورت بلندمدت موردبررسی و ارزیابی قرارداد. چون ممکن است در یک سال خسارت قابل‌ملاحظه ای حادث نگردیده و نسبت خسارت پایین باشد لیکن در صورت بروز یک فقره خسارت قابل‌ملاحظه و یا وقوع حوادث طبیعی از قبیل سیل، زلزله و غیره نسبت خسارت رشته آتش‌سوزی به‌صورت قابل‌ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. البته بررسی شاخص ضریب خسارت وضعیت بیمه‌های آتش‌سوزی را بهتر نشان می‌دهد که فعلاً اعلام‌نشده است.


بیمه‌نامه آتش‌سوزی تا چه اندازه در کشور ما شناخته‌شده است؟ از دیدگاه شما، راهکار افزایش ضریب نفوذ این بیمه‌نامه چیست؟
در کشور ایران شناخت کمی در خصوص شرایط و پوشش‌های ارائه‌شده در بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی و اهمیت آن در مقایسه با سایر رشته‌های بیمه‌ای علی‌الخصوص بیمه‌نامه‌های خودرو وجود دارد، عدم آگاهی از پوشش‌های ارائه‌شده در رشته آتش‌سوزی و حق بیمه‌های ناچیز آن موجب عدم رغبت بیمه‌گذاران به خریداری بیمه‌نامه آتش‌سوزی گردیده است. جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه‌های آتش‌سوزی لازم است هم شرکت‌های بیمه و هم بیمه مرکزی از طریق تبلیغات گسترده به آگاهی‌رسانی در خصوص اهمیت و پوشش‌های ارائه‌شده در بیمه آتش‌سوزی اقدام نموده و کلیه اقشار جامعه را با عواقب نداشتن بیمه‌نامه آتش‌سوزی مناسب آشنا نمایند.


با توجه به تحولات در صنعت بیمه، آیا نیاز به تغییر و بازنگری در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی صنعت بیمه برای این بیمه‌نامه وجود دارد ؟

با توجه به روند سریع تغییرات تکنولوژی در جهان و همچنین تغییرات حقوق مدنی، تغییر روابط و مناسبت‌های اجتماعی، به نظر می‌رسد تغییرات و اصلاحات اساسی در متون، شرایط، آیین‌نامه‌ها و همچنین تصریح و شفاف‌سازی آن‌ها بسیار ضروری باشد.


سهم و نقش بیمه‌گران در توسعه این رشته بیمه‌ای چگونه است؟
تبلیغات گسترده در خصوص اهمیت بیمه در جوامع توسعه‌یافته و مضرات نداشتن بیمه‌نامه، آگاهی‌رسانی در رسانه‌های عمومی از طریق بیمه مرکزی و سازمان صداوسیما، ارائه خدمات سریع و آسان در هنگام صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با نگرش حمایتی، تقویت فنی شبکه فروش در راهنمایی بیمه‌گذاران جهت خریداری بیمه‌نامه‌های درست و با پوشش کامل و توضیحات شفاف به بیمه‌گذاران در هنگام صدور، چراکه ارائه بیمه‌نامه‌های ناقص موجب عدم پرداخت خسارت کامل گردیده و موجب افزایش بی‌اعتمادی به صنعت بیمه می‌شود.

 

 

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: