کد خبر: ۱۹۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - 25 August 2021
نتیجه بررسی های کمیته داخلی بانک ملت یک جمله است؛
حاکمیت شرکتی بانک ملت، یکی از دغدغه های مدیران بانک است که به نحو کامل اجرا شده و گزارشات آن به صورت منظم ارائه شود. در آخرین گزارش بانک، برچسب «عدم وجود ضعف با اهمیت در کنترل های داخلی» به چشم می‌آید.

حاکمیت شرکتی بانک ملت، یکی از دغدغه های مدیران بانک است که به نحو کامل اجرا شده و گزارشات آن به صورت منظم ارائه شود. در آخرین گزارش بانک، برچسب «عدم وجود ضعف با اهمیت در کنترل های داخلی» به چشم می‌آید.


به گزارش بانکداری ایرانی ، حاکمیت شرکتی، مفهوم تازه‌ای است که قادر به ارایه چارچوبی روشن و هدفمند در این زمینه است؛ بدین ترتیب که با تاکید بر پاسخگویی به کلیه ذی‌نفعان، عنصری کلیدی در کارایی و رشد اقتصادی و نیز تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل به حساب می‌آید. حاکمیت شرکتی، اصول و ضوابط مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی است که اجرای دقیق آنها در نهایت منجر به شفافیت، کارآیی قابل قبول در عملکرد، تخصیص کارآمد منابع، وجود مدیریت ریسک موثر، انتصابات تخصصی در بین مدیران، تامین حقوق سپرده‌گذاران و تامین حقوق تمامی ذی‌نفعان خواهد شد. توجه به این مفهوم در بانک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که نقش اصلی تامین مالی بنگاه‌ها در کشور بر عهده آنهاست و به عنوان مهم‌ترین نهاد در جذب سپرده‌های مشتریان، طیف وسیعی از ذی‌نفعان را در بر می‌گیرد که حفظ حقوق ایشان از اهمیت بسزایی برخوردار است.


در آخرین تحول ، بانک ملت در این رابطه، در اواخر مرداد سال جاری اخرین کمیته حسابرسی خود را با اسامی سعيد نوري، حسين کثيري ، محمد تقي صمدي، محبوب جليل پور ثمرين و علي اسماعيل زاده مقري منتشر کرده است . قبل از این بانک ملت در راستای حاکمیت شرکتی، گزارش کنترل داخلی را منتشر کرده است که مشخص کرده که چه اتفاقاتی افتاده و در ادامه می‌خوانید.این گزارش در راستای اجرای دستورالعمل کنترل‌های داخلی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، تهیه شده است و محدود به کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی در تاریخ 30 اسفند 1399 است. متن گزارش به این شرح است:


مسئوليت هیئت‌مدیره در قبال كنترل‌های داخلي
مسئولیت استقرار و بکارگیری کنترل‌های داخلی مناسب و اثربخش، به منظور دستیابی به اطمینان معقول نسبت به قابلیت اتکا و به‌موقع بودن گزارشگری مالی، افشای مناسب و کامل اطلاعات اشخاص وابسته، پیشگیری و کشف به‌موقع تقلب‌ها و سایر تحریف‌های با اهمیت در گزارش‌گری مالی، نگهداری مستندات مناسب در خصوص معاملات و رویدادها، منطقی بودن اطلاعات مالی پیش‌بینی شده، مقایسه عملکرد واقعی با بودجه و افشای کامل دلایل مغایرت با اهمیت و افشای فوری اطلاعات مهم با هیئت‌مدیره است. همچنین، مسئولیت ارزیابی و گزارشگری کنترل های داخلی مذکور بر عهده هیئت‌مدیره است.


چارچوب کنترل های داخلی
شرکت، مدیریت ریسک و کنترل داخلی را در فرآیند کسب و کار خود یکپارچه نموده و اجزای چارچوب کنترل داخلی شامل محيط كنترلي، ارزيابي ريسك، فعاليت‌هاي كنترلي، اطلاعات، ارتباطات و نظارت را مطابق با مفاد دستورالعمل کنترل داخلی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، طراحی، مستقر و اجرا نموده است. سامانه کنترل داخلی، صرف نظر از نوع طراحی آن، به دلیل محدودیتهای ذاتی خود ممکن است نتواند از تحریفها پیشگیری یا آنها را کشف کند. با این حال اطمینان معقولی را نسبت به تهیه و ارایه گزارشهای مالی به‌موقع و قابل اتکا فراهم می‌آورد.


ارزیابی کنترل داخلی
هیئت‌مدیره شرکت، اثربخشی کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی را در تاریخ 30 اسفند 1399 ارزیابی کرده‌است. در فرآیند ارزیابی مزبور، از معیارهای ذکرشده در فصل دوم دستور العمل کنترل داخلي مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده شده است.


اظهارنظر هیات مدیره
تا این جای کار توصیف شرایط موجود بود اما نکته ای که بسیار مهم است اظهار نظر هیات مدیره است که مشخص کننده شرایط بانک است. پاسخ قطعی هیات مدیره این است :


«عدم وجود ضعف با اهمیت در کنترل های داخلی»
بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، هیئت‌ مدیره معتقد است که کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی شرکت در تاریخ 30 اسفند 1399 اطمينان معقولي از دستيابي به اهداف شركت مي‌دهد و بر اساس معیارهای یاد شده، اثربخش بوده است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: