کد خبر: ۱۹۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - 22 August 2021
رییس سابق بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رییس جمهور در مجلس مبنی بر نظارت جدی و اقدام و عمل این نهاد بر بانک ها، نکاتی را اعلام کرد.

رییس سابق بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رییس جمهور در مجلس مبنی بر نظارت جدی و اقدام و عمل این نهاد بر بانک ها، نکاتی را اعلام کرد.

عبدالناصر همتی در واکنش به اظهارات رییس جمهور در مجلس در یادداشتی اینستاگرامی اعلام کرد: رئیسی در مجلس تاکید کرد که بانک مرکزی باید از حالت توصیه به بانک‌ها خارج شده و نظارت جدی و اقدام و عمل داشته باشد.

در این خصوص نکاتی را به اختصار تاکید می کنم. اولاً بانک مرکزی در طول سه سال گذشته اقدام های جدیدی برای نظارت در بانک ها، رفع ناترازی، ادغام و سرپرستی بانک های مشکل دار و امهال تسهیلات با رعایت الزامات فقهی و شرعی انجام داد. ثانیا اگر بانک مرکزی بخواهد بر بانک ها نظارت بیشتر و جدی تری داشته باشد، دو اقدام مهم باید انجام دهد.

۱. بر اساس استانداردهای مالی بین‌المللی باید فعالیت عمده بانک‌های خصوصی بانک‌های دولتی را به دلیل نداشتن کفایت سرمایه متوقف کند و این اقتدار نظارتی به بانک مرکزی داده شود که مانند سایر نقاط دنیا به محض تشخیص ناسالم بودن فعالیت یک بانک در مورد آن تصمیم گرفته و عمل کند و منتظر فرآیند های طولانی حقوقی و مصلحت اندیشی نشود.

۲. مانع از پرداخت تسهیلات تکلیفی مجلس و دولت که نقش عمده‌ای در خلق نقدینگی دارد، بشود که این خود نیازمند اصلاح ارتباط مالی دولت و بانک مرکزی و چاره سازی برای تامین کسری بودجه زیاد دولت است.

لازمه تحقق نظارت جدی در بانک ها خصوصاً توانگری مالی آنا در اولین قدم، تامین حداقل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای تحقق کفایت سرمایه لازم بانک‌ ها در حد بال ۲ و در غیر این صورت محدودسازی تسهیلات تکلیفی دولت و بانک‌ها است. منتظر تحقق وعده اقدام دولت در این خصوص می مانیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: