کد خبر: ۱۹۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - 05 August 2021
رییس‌ کل بیمه مرکزی بیان کرد:
فعالیت حسابرسان داخلی صنعت بیمه در حقیقت نقشی پیشگیرانه دارد و می‌ تواند با شفاف‌ سازی و ارایه گزارش‌ های دقیق، به ایجاد یک شناخت واقعی برای تصمیم‌ گیران و مدیران ارشد شرکت کمک کند.

فعالیت حسابرسان داخلی صنعت بیمه در حقیقت نقشی پیشگیرانه دارد و می‌ تواند با شفاف‌ سازی و ارایه گزارش‌ های دقیق، به ایجاد یک شناخت واقعی برای تصمیم‌ گیران و مدیران ارشد شرکت کمک کند.

به گزارش روابط عمومی بیمه کوثر، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در آیین آغاز به کار انجمن حسابرسی داخلی صنعت بیمه حضور داشت در سخنانی با قدردانی از شرکت بیمه کوثر که در روند شکل‌گیری کانون انجمن حسابرسی داخلی صنعت بیمه نقش بسزایی داشت، گفت: البته همه ارکان صنعت بیمه به اهمیت و جایگاه موضوع حسابرسی داخلی در صنعت اشراف داشتند اما به علت مشغله‌های فراوان تا پیش از این، کسی برای نهادسازی و اقدام جدی در این زمینه پیش‌قدم نشده بود که خوشبختانه با نظر مساعد مدیرعامل و مدیر حسابرسی داخلی بیمه کوثر مقدمات تشکیل کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه فراهم شد.

غلامرضا سلیمانی به پرتفوی 86هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: البته کرونا باعث شد پرتفوی صنعت کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد رشد کند. برای مثال ما با کاهش 8.5 میلیون نفری بیمه مسافرتی و حتی کاهش فروش بیمه‌های درمانی مواجه شدیم. از طرفی طبق مطالعات پژوهشکده بیمه، کشور ما با توجه به قابلیت‌های موجود بازار مناسب برای فعالیت نزدیک به 56 شرکت بیمه‌ای را دارد در حالی که اکنون فقط حدود ۳۳ شرکت فعال داریم.

وی با تاکید بر روند افزایشی تعداد شرکت‌های بیمه و میزان فروش آن‌ها و تداوم آن در سال‌های آینده خاطرنشان کرد: در این شرایط دیگر نهادهای محدود و سنتی با ابزارهای ساده و قدیمی نمی‌توانند به خوبی کار نظارت بر صنعت بیمه را انجام دهند. به عقیده من یکی از راه‌های جبران این کمبود نهادسازی برای تقویت نهادهای نظارتی است که یکی از آن‌ها راه‌اندازی «کانون انجمن حسابرسان داخلی صنعت بیمه» است.

رییس کل بیمه مرکزی وظیفه این کانون و نیز حسابرسان داخلی شرکت‌های بیمه را در کمک به مدیریت شرکت‌ها و پرتفوی صنعت بیمه بسیار حساس و سنگین دانست و گفت: گاهی اوقات گزارش‌هایی از خارج از محدوده شرکت و عموما نهادهای نظارتی متعددی که در کشور فعال هستند به دست مدیران ارشد شرکت‌های بیمه می‌رسد که بعضا غافلگیرکننده هستند. برخی از این گزارش‌ها درست است و برخی نادرست. به هر صورت مدیران صنعت باید برای رد گزارش‌های نادرست دلایل و مستندات کافی را به نهادهای مربوط ارایه دهند و در برابر اشکال و ایرادهای به حق نیز متحمل هزینه خواهند شد.

سلیمانی در تشریح نقش مهم حسابرسی داخلی در مواجهه با این گزارش‌ها گفت: اگر روند حسابرسی داخلی شرکت‌ها به خوبی و با دقت انجام شود، اشراف و اطلاعات کافی درباره همه ارکان و اجزای شرکت در دسترسی مدیران و تصمیم‌گیران قرار دارد؛ بنابراین برای تهیه مستنداتی که حقایق را برای نهادهای نظارتی روشن کند دچار تنگنای زمان یا نقص شناختی نخواهند بود. در بخش دوم نیز، اگر شرکتی برای حسابرسی داخلی خود که در حقیقت یک نهاد نظارتی درونی است اهمیت قایل باشد و از گزارش‌ها و اطلاعات آن برای شناسایی ضعف‌هایش بهره ببرد طبیعتا برای رفع مشکل‌ها و نقص‌های احتمالی برنامه‌ریزی منظم خواهد داشت و اجازه نمی‌دهد اشکال‌های جدی برای مدت طولانی گریبان شرکت را بگیرد که نهادهای نظارتی بالادستی بخواهند وارد عمل شوند.

وی اظهار امیدواری کرد با تشکیل این کانون، بندهای اشکال حسابرسان مستقل در گزارشی که از شرکت‌های بیمه می‌دهند نیز کاهش یابد و تاکید کرد: ما در بیمه مرکزی برای رسیدن به اجماع و اتفاق نظر با حسابرسان رسمی مستقل تلاش زیادی کرده‌ایم و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. اما طبیعی است که اگر حسابرسان داخلی صنعت بیمه که هم در زمینه فنی بیمه‌ای اطلاعات دارند و هم در حوزه حسابداری و حسابرسی متخصص‌اند در این کار وارد شوند به علت قرابت بیشتر حرفه‌ای بهتر از ما می‌توانند با حسابرسان مستقل تعامل کنند. برای نمونه به بند 28 اشاره می‌کنم که سال‌ها محل اختلاف صنعت بیمه با حسابرسان است و از کانون انتظار دارم موضوع را پیگیری و مشکل را حل کنند.

سلیمانی افزایش شفافیت، تولید گزارش‌های دقیق و پاک و کمک به کمیته‌های ریسک صنعت را از وظایف کانون برشمرد و اضافه کرد: حسابرسان داخلی صنعت بیمه، در واقع، خبرگانی هستند که در هر دو جنبه بیمه‌ای و حسابرسی تبحر دارند و می‌توانند به خوبی استانداردهای مناسب را شناسایی، پیاده و پایش کنند. پیش از این در صنعت، گاهی از همان حسابرسان مستقل خواسته می‌شد پروژه‌هایی را در زمینه حسابرسی داخلی برای صنعت بیمه اجرا کنند اما عموما نتیجه کارشان مطلوب نبود. زیرا باید بپذیریم بیمه یک علم و تخصص است و برای ارزیابی و نظارت بر آن لازم است نهاد ناظر آشنایی کافی را با بیمه داشته باشد در حالی که حسابرسان مستقل عموما در زمینه رشته خود که حسابداری مالی هست تبحر دارند. تجربه این سال‌ها کار را به جایی رسانده که این روزها حتی برخی از حسابرسان رسمی دیگر برای اجرای حسابرسی داخلی تمایلی ندارند و پیش‌قدم نمی‌شوند چون دریافته‌اند بدون اشراف بر مفاهیم صنعت بیمه درعمل نمی‌توانند نظارت خوبی صورت دهند و تحلیل‌ها و گزارش‌های راهگشایی تهیه کنند.

رییس کل بیمه مرکزی از موضوع اعلام نرخ‌های غیرفنی در برخی از مناقصات به عنوان یکی از بزنگاه‌های حسابرسان داخلی صنعت بیمه نام برد و تصریح کرد: حسابرسان داخلی با ارزیابی‌های دقیق می‌توانند به اعلام نرخ فنی و جلوگیری از زیان شرکت کمک کنند. در حالی که اگر مثلا بیمه مرکزی بخواهد در این زمینه عمل کند اول اینکه بسیار کند و پس از واقعه خواهد بود و در ثانی طبق قانون در این زمینه، اصلا قدرت اعمال نظر ندارد. به هر حال، تصمیم‌گیران یک شرکت بیمه برای تصمیم درست نیاز به اطلاعات شفاف و دقیق دارند که حسابرسان داخلی می‌توانند در نقش تصمیم‌سازانی حرفه‌ای و قابل اتکا وارد شوند. در سایر مسایل بیمه‌گران هم همین قضیه حاکم است. یعنی اگر حسابرسی داخلی با قدرت و دقت کارش را انجام دهد و هیات‌مدیره و مدیرعامل نیز به پیشنهادها و گزارش‌های این واحد توجه کنند با شناسایی به موقع و دقیق ضعف‌ها و ایرادها، فرصت کافی را برای برطرف کردن آن‌ها خواهند داشت و حرکت روبه‌رشدشان با اختلالات ناگهانی پیش‌بینی‌نشده کند و متوقف نخواهد شد.

سلیمانی در پایان شرکت‌های بیمه را به توجه هرچه بیشتر به حسابرسی داخلی فراخواند و گفت: صنعت بیمه باید به حسابرسان داخلی رسیدگی کند تا بتواند این خبرگان ارزشمند را برای خود نگه دارد و از توانمندی و دانش آنان برای تعالی خود بهره ببرد. در این راه بیمه مرکزی، پژوهشکده بیمه و نیز سندیکای بیمه‌گران تا امروز با تمام توان حرکت کرده‌اند و خوشحالیم که توانستیم شرایط مناسب را برای تشکیل نخستین کانون تخصصی در انجمن حسابرسان ایران فراهم کنیم. حمایت و پشتیبانی نهاد ناظر و بازوهای آن از این اتفاق فرخنده در آینده نیز ادامه خواهد داشت اما فراموش نکنیم که این آغاز راه است و با مشارکت و هم‌افزایی همه شرکت‌های بیمه و نگاه مثبت مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بیمه‌گران باید به شرایط بهتر دست یابیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: