کد خبر: ۱۹۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - 26 July 2021
جهش عملکردی و برگشت ورق بانک صادرات ایران
بانک صادرات در دو سال گذشته وضعیت متغیری را تجربه کرده و از یک بانک با مشکلات فراوان تنها ظرف یک سال به شرایط یک بانک با کیفیت، سودده ، بدون ریسک و بدون مشکلات قبلی تبدیل شده است.

در گزارش‌های مالی، دیگر خبری از عددهای قرمز نیستبانک صادرات در دو سال گذشته وضعیت متغیری را تجربه کرده و از یک بانک با مشکلات فراوان تنها ظرف یک سال به شرایط یک بانک با کیفیت، سودده ، بدون ریسک و بدون مشکلات قبلی تبدیل شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  زیان انباشته این بانک که در سال 98 منفی 85 هزار میلیارد ریال بود در پایان سال 99 به سود انباشته 33 هزار میلیارد ریالی رسید.

همچنین کفایت سرمایه منفی بانک نیز مثبت شده و نکته مهمتر اینکه تراز منفی بانک نیز مثبت شده است.

تشریح وضعیتی که دیگر خبری از آن نیست
دو سه سال پیش برای اینکه وضعیت صنعت بانکداری ایران را تشریح کنند، کارشناسان چند بانک رامثال می زدند که اتفاقا خیلی بزرگ و قدیمی بودند. بانک هایی که قدمت زیادی داشتند اما به دلیل مشکلاتی مانند تحریم، تغییر قوانین بانکداری و غیره به دست‌اندازهای جدی برخوردند، اما الان وضعیت ان بانک‌ها چگونه است؟

آیا همچنان ان بانک‌ها برای وضعیت بد بانکداری ایران مثال‌زدنی هستند؟ آیا آن بانک‌ها همچنان در چرخه خلق نقدینگی و پایه پولی و دیگرعوامل مخرب هستند؟

یکی از بانک‌هایی که امروزه نسبت به سه سال پیش خود تفاوت زیادی دارد و از یک وضعیت کاملا قرمز به حالت سبز رسیده است، بانک صادرات ایران است.

سال 97 یکی از جملات تخریبی این بود: « زیان انباشته بانک صادرات در وضعیت بدی قرار دارد.»

اما وقتی گزارش‌های مالی خرداد 1400 را مشاهده می شود، تصور اینکه این جملات مربوط به بانک صادرات است دور از ذهن خواهد بود و کسی تصور می کند که این شرایط برای بانک صادرات بوده باشد.
این موضوع صحت دارد که زیان انباشته بانک‌ها یکی از موارد خطرناک در گزارش‌های قبلی انهاست و بانک صادرات نیز تا اسفند 98 دارای زیان انباشته افزایشی بود تا جایی که از رقم 52 هزار میلیارد ریال در اسفند 96 به 85 هزار میلیارد ریال در اسفند 98 رسید.

ورق زیان انباشته بانک صادرات برگشت
اما در سال 99 ورق برگشت و بانک صادرات این روند افزایشی را کاهش کرد و در پایان سال آن نه تنها آن زیان را از بین برد، بلکه در اسفند 99 دارای سود انباشته 33 هزار میلیارد ریالی و در خرداد 1400 دارای سود انباشته حدود 34 هزار میلیاردی را ثبت کرده و همه آن مشکلات به اتمام رسیده است.

مثبت شدن تراز پرداخت و درآمد بانک صادرات
یکی از عوامل بهبود شرایط بانک صادرات مثبت کردن تراز های پرداخت و درآمد بود. تا اسفند 1398 تراز پرداخت بانک منفی بود. هزینه پرداخت بابت سود سپرده مبلغ 164 هزار میلیارد ریال و درآمد حاصله از تسهیلات حدود 140 هزار میلیارد ریال بود.
اما در اسفند 99 این ورق نیز برگشت. درآمد حاصله از تسهیلات حدود 260 هزار میلیارد ریال و هزینه پرداخت شده بابت سپرده‌های مشتریان 231 هزار میلیارد ریال بود.

در خرداد 1400 نیز درآمد حاصله 75 هزار میلیارد ریال و هزینه پرداخت شده نیز حدود 69 هزار میلیارد ریال بود. علاوه بر این درآمد حاصله از تسهیلات و سپرده گذاری اوراق بدهی در خرداد 1400 حدود 83 هزارمیلیارد ریال بوده 30 درصد از درامد یکساله را طی سه ماهه محقق کرده و از بودجه سال 1400 قطعا جلوتر قرار دارد.

معجزه ای به نام هزینه مطالبات مشکوک الوصول
نکته جالب توجه دیگری که در صورتهای مالی سه ماهه نخست امسال رخ داده است کاهش چشمگیر هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک است که تنها به رقم 200 میلیارد ریال رسیده است.
این نکته زمانی جالب توجه می شود که بدانیم مانده تسهیلات این بانک دو هزار و 754 میلیارد ریال به عبارتی ساده 2754 هزار میلیارد ریال است و برای تسهیلاتی به این میزان هزینه مطالبات مشکوک والوصول 200 میلیارد ریالی(20 میلیارد تومان ) یعنی عددی در حد صفر که حتی به اندازه ارزش یکی از شعبات این بانک نیز نیست.

مثبت شدن کفایت سرمایه
یکی دیگر از موارد مطرح در این دوره مثبت شدن کفایت سرمایه است که از منفی 1.08 درصد به مثبت 0.054 درصد رسیده است که مسیری رو به رشد تلقی شده است.

 

در گزارش‌های مالی، دیگر خبری از عددهای قرمز نیست

کاهش شعب بانک در سال 99 و کاهش هزینه
بانک صادرات در سال 99 برخی از شعب خود را کاهش داده و از تعداد 2248 شعبه در سال 98 به حدود دو هزار شعبه یعنی 2027 شعبه رسانده است که حاکی از کاهش 221 در یک سال گذشته است این روند چابک سازی از سال 96 با 2335 شعبه شروع شده و باعث کاهش 327 در طی چهار سال گذشته شده است .

و در نهایت
همانطور که از بررسی وضعیت مالی شرکت بر می آید، بانک صادرات در سال 99 وضعیت دیگری را رقم زده و از زیان انباشته، کفایت سرمایه منفی و هزینه بالای شعب و همچنین از هزینه مشکوک الوصول خلاص شده و به یکی از با کیفیت‌ترین بانکهای ایران تبدیل شده است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: