کد خبر: ۱۹۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۸ تير ۱۴۰۰ - 19 July 2021
استان فارس از جمله استانهايي است كه صنايع مختلفي از قبيل صنايع فولاد ، آلومينيوم ، كربنات سديم ، تجهيزات نفت و گاز و پتروشيمي ، مواد غذايي صنايع تبديلي بخش كشاورزي و صادرات محصولات فوق اقدامي مناسب در استان شكل گرفته و با توجه به مشكلات كمبود آب و اقبال سرمايه گذاران در حوزه هاي صنعتي ، رشد بخش صنعت با حمايت هاي بانك صنعت و معدن چشمگير بوده است بصورتي كه صنايع استان به عنوان واحدهاي مطرح در سطح كشور مي باشند.

استان فارس از جمله استانهايي است كه صنايع مختلفي از قبيل صنايع فولاد ، آلومينيوم ، كربنات سديم ، تجهيزات نفت و گاز و پتروشيمي ، مواد غذايي صنايع تبديلي بخش كشاورزي و صادرات محصولات فوق اقدامي مناسب در استان شكل گرفته و با توجه به مشكلات كمبود آب و اقبال سرمايه گذاران در حوزه هاي صنعتي ، رشد بخش صنعت با حمايت هاي بانك صنعت و معدن چشمگير بوده است بصورتي كه صنايع استان به عنوان واحدهاي مطرح در سطح كشور مي باشند.

در بخش معدن ،واحدهاي فرآوري معدن با داشتن معادن سنگ هاي تزئيني ، سرب و روي و آهن، خاك نسوز واحدهاي توليدي در زمينه سنگ هاي ساختمان و كنسانتره سرب و روي و كاشي ايجاد شده است. لازم به ذكر است قريب به 290 هزار ميليارد ريال توسط بانك در استان تسهيلات پرداخت شده و زمينه اشتغال مستقيم 14600 نفر مهيا شده است؛
بر همين اساس روابط عمومي بانك صنعت و معدن در مصاحبه با نادر كاشاني مدیر استانی و رئیس شعبه شيراز در خصوص راهكارهاي استفاده از ظرفيت هاي صنعتي و معدني استان و بهره برداري از فرصت ها و مزيت هاي اقتصادي آن، روند اجراي طرح هاي توليدي اين استان و همچنين روش هاي بهبود عملكرد و عوامل مؤثر در موفقيت اين شعبه به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه مي آيد؛

1- در راستاي تحقق شعار سال "توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها" چه برنامه هايي داريد؟
سال 1400 از سوي مقام معظم رهبري به سال توليد ، پشتيباني و مانع زدائي ها نام گذاري شده است و با عنايت به اينكه در سال هاي متوالي از سوي معظم له شعار سال به نام توليد مزين شده است ، مي بايستي همه آحاد مردم بالاخص بانك صنعت و معدن در اين خصوص تلاش نمايند تا در كمترين زمان منابع مورد نياز در اختيار سرمايه گذاران اين حوزه قرار گيرد، هر چند كه به دليل تورم هاي سالهاي اخير و تحريم هاي ظالمانه، سرمايه بانك با توجه به نياز صنعتگران رشد ننموده از اينرو بانك نيازمند حمايتهاي همه جانبه دولت و مجلس جهت تامين منابع مورد نياز واحدهاي توليدي مي باشد.

2- مهمترين سياست ها و استراتژيهاي شعبه در سال 1400 چيست؟
سياستهاي استان مي بايستي در راستاي سياستهاي كلان بانك از جمله سياستهاي اعتباري بوده و در سال 1400 اين سياستها در چند حوزه متمركز شود. ابتدا تجهيز منابع و درآمد هاي كارمزدي ( از محل سپرده و وصول مطالبات) در مرحله دوم تخصيص منابع به واحدهاي توليدي كه توسط بانك تامين منابع شده اند و در حال اجرا مي باشند از طرفي در سايه تعامل با مسئولين استاني در راستاي سياستهاي فوق اقدامات لازم صورت پذيرد.

3- مهمترين اقدامات انجام شده در سال 99 چه بوده است و چه ميزان درتحقق برنامه هاي سال گذشته موفق بوده ايد، دلايل موفقيتتان چه بوده است ؟
يكي از مهمترين اقدامات، افتتاح چندين واحد صنعتي بزرگ از جمله مجتمع ذوب آهن پاسارگاد كه در سال گذشته با افتتاح در خط آهن اسفنجی به ظرفيت 1.8 ميليون تن و گندله سازي آهن به ظرفيت 2.5 ميليون تن با سرمايه گذاري 130 هزار ميليارد ريال پنجمين واحد بزرگ كشور قلمداد شد و واحد توليد كربنات سديم با ظرفيت 600 هزار تن واحدهاي بزرگ اين زمينه مي باشد. آلومينيوم جنوب ، سيمان ، فرمالين ، كنسانتره سرب و روي و ساندويچ پانل و كاغذ ملامينه و .... كه با بهره برداري رسيدن اين واحدها رشد صنعتي استان قابل توجه بوده است. كسب درآمدهاي كارمزدي و وصول مطالبات و تامين سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي نيز از اقدامات موثر بوده است . برنامه ريزي و تلاش همكاران با حمايت هاي اعضاي محترم هيات مديره ، اعضاي محترم هيات عامل ، مديران ستادي از عوامل موفقيت مي باشد.

4- با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه اقدامات و راهكارهايي براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟
اين استان تلاش مي نمايد تا در جنگ اقتصادي و بيماري كرونا حداكثر مساعدت هاي لازم از جمله اعطاي تسهيلات ، امهال و تامين ارز جهت مواد اوليه ، اعطاي خدمات اعتباري به منظور تامين نياز واحدهاي توليدي در حد توان بانك صورت پذيرد.

5- پس از تدوين سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك در سال 1400، براي اجراي مؤثر سياست ها و به منظور ايجاد هم افزايي و چابك سازي سازمان، چه اقداماتي را مؤثر مي دانيد؟
ابتدا برنامه تبيين شده در قالب نرم افزاري كه توسط همكاران استان طراحي شده است را بصورت ماهانه جهت رسيدن به اهداف برنامه ريزي نموديم و روند عملكرد را به منظور اجراي بهينه سياستهاي اعتباري در جلسات منظم كنترل و با اشتراك گذاشتن اقدامات و نتايج به كليه همكاران ،كاستي را مرتفع و جهت ارتقاء جايگاه تلاش لازم صورت مي پذيرد.

6- براي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال چه اقداماتي در شعبه تحت مديريت شما صورت گرفته است؟
در اجراي بانكداري ديجيتال تلاش هاي زيادي صورت گرفته و ايده هاي مناسبي جهت بوجود آمدن محصول ارائه شده و با كمك فين تك ها براي محصولات داخلي و مشتريان برنامه ريزي لازم شده است.

7- از چه روشهايي براي جذب منابع بيشتر در استان استفاده مي كنيد؟
با ارائه خدمات مناسب از جمله تعامل مناسب بخش خدمات بانكي با مشتريان و استفاده از خدمات اعتباري از جمله ضمانتنامه و اعتبار اسنادي برای مشتریان و اعطای تسهيلات سرمايه در گردش و ثابت و خدمات ارزي مناسب و سرعت در انجام كليه امور مشتریان و تعامل با مسئولين استاني جهت جذب مشتريان استفاده شده است.

8- طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟
طي يكسال گذشته تعداد 227 واحد به مبلغ 9.350.000 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است.

9- در اين مدت چند طرح صنعتي با تسهيلات بانك در استان به بهره برداري رسيده و به چه ميزان اشتغال ايجاد كرده است؟
در اين مدت 10 طرح صنعتي با تسهيلات 210 هزار ميليارد ريال با اشتغال 11200 نفر به بهره برداري رسيده است.

10- چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان در حال اجرا است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه مقدار شغل ايجاد شده است؟
14 واحد صنعتي با تسهيلات 12.105 ميليارد ريال در حال اجراست كه زمينه اشتغال 2095 نفر را فراهم خواهد ساخت.

11- وضعيت استان از نظر توسعه صنعتي چگونه است و شما چه پتانسيل هايي را براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان مي شناسيد؟
در چند سال گذشته رتبه صنعتي استان از رشد مناسبي برخوردار بوده و عمده واحدهاي بزرگ به بهره برداري رسيده با حمايت بانك صنعت و معدن بوده و با مساعدتهاي بانك رتبه صنعتي استان نيز ارتقاء نموده است.

12-براي وصول مطالبات چه برنامه و راهكاري داريد؟
با توجه به وضعيت فعلي كشور و با عنايت به تاكيدات اكيد مقامات كشور اقدامات اجرائي براي واحدهاي صنعتي متصور نمي باشد و تنها راه از روشهاي تعاملي بوده كه با بهره گيري از امكانات نوين وصول مطالبات را مي توان انجام داد.

13- چه برنامه هايي براي ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتريان داريد؟براي افزايش كارمزدها چه راهكارهايي داريد؟
تعامل با مشتريان و سرعت در ارائه خدمات و تنوع در محصولات و اجراي بانكداري باز و اجراي بانكداري ديجيتال خدمات مطلوبي به مشتريان داده شود. در خصوص افزايش خدمات كارمزدي با جذب مشترياني كه ضمانتنامه و اعتبار اسنادي و خدمات ارزي مي تواند در درآمدهاي كارمزدي موثر باشد كه در سالهاي گذشته در اين بخش استان توفيقات مناسبي داشته است.

14- با توجه به افزايش سطح اختيارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاري از ستاد داريد؟
با توجه به افزايش نرخ ارز ، افزايش اختيارات اجتناب ناپذير بوده و براي اينكه بتوانيم پاسخگوي نياز مشتريان باشيم مي بايستي در تجهيز منابع بهتر عمل كنيم. زيرا افزايش اختيارات با افزايش منابع بايد در يك تعادل منطقي باشند.

15-تعامل شما با مقامات ارشد استاني نظير(استانداري، وزارت اموراقتصادي و دارائي و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
تعامل بين بانك و مسئولين استاني بسيار مناسب مي باشد.

16- به نظر شما نقش نيروي انساني كارآمد در موفقيت و برتري شعب چيست؟ برنامه شما براي افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآيند جانشين پروري چيست؟
نقش سرمايه انساني كارآمد و توانمند و پيگير و با اخلاق حرفه اي و هدايت اين سرمايه در جهت اهداف متعالي سازمان بسيار موثر مي باشد. بخشي از اين توانمندي ها ذاتي بوده و بخشي بصورت اكتسابي كه با آموزش مناسب و هدفمند مي توان موفقيت هاي لازم را بدست آورد.

17- روشهاي شما براي استفاده از ايده ها و پيشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعاليتهاي شعبه چيست؟
بسيار استقبال مي كنيم زيرا اين پيشنهادات مي تواند در راستاي رسيدن به اهداف كمك نمايد. در صورتيكه هر يك از همكاران در طول يكسال در بخش خود يك پيشنهاد عملياتي در جهت پيشبرد اهداف بانك داشته باشند مي تواند بسيار اثربخش باشد وليكن نظام پيشنهادات و اهميت دادن به نظر همكاران بايستي مجدداً احيا شود تا در صورتيكه پيشنهادي نيز قابل اجرا نمي باشد. همكاران دلايل را دريافت نمايند تا بانك از اين سرمايه بزرگ بي بهره نماند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: