مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی از قطع ارتباط ۲.۵ میلیون کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی و ارایه اطلاعات ۸.۴ میلیون دستگاه دیگر به سازمان امور مالیاتی خبر داد.
داود محمدبیگی با اعلام اینکه عامل اصل تعداد حسابها و فراوانی کارتخوانهای فروشگاهی ناشی از رایگان بودن خدمات بانکی است ، گفت: یکی از روشهای حل این مشکل ، استفاده از راهکار سیستمی و تحلیلهای هوشمند مبتنی بر رفتار مشتریان است که توسط بانک در حال اجرا است.
وی ادامه داد : بیش از 7.5 میلیون پایانه فروش فعال در ایران به حساب اشخاص متصل بوده و کنترل مالکیت حساب و دارنده پایانه با تجمیع اطلاعات حسابها در سامانه سیاح بانک مرکزی از سال گذشته امکانپذیر شده است. به این ترتیب الزاما شماره حساب متصل به هر پایانه فروشگاهی به دارنده همان حساب تعلق دارد و امکان اینکه ترمینال پذیرندگی به نام یک نفر و شماره حساب متصل به پایانه متعلق به فرد دیگری باشد، اصلا مقدور نیست.
این مقام مسئول افزود: بانک مرکزی تاکنون ارتباط بانکی حدود 2.5 میلیون کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی را قطع و اطلاعات 8.4 میلیون دستگاه دیگر را برای تکمیل و صحتسنجی به سازمان امور مالیاتی داده است.
به گفته محمد بیگی از 20 دی گذشته هر متقاضی جدید ترمینال پرداخت ، ابتدا ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی است و روال تخصیص ترمینال به متقاضی جدید تنها پس از ثبت نام در سامانه و دریافت کد رهگیری ادامه خواهد یافت.