کد خبر: ۱۹۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۰ تير ۱۴۰۰ - 01 July 2021
در پنجمین روز هفته، دلار نه تنها به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی نرفت که تا نزدیک محدوده ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومانی صعود کرد. رشد قیمت دلار در شرایطی رخ داد که دیروز به‌صورت رسمی،‌ اکبر کمیجانی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی منصوب شد.

 در پنجمین روز هفته، دلار نه تنها به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی نرفت که تا نزدیک محدوده ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومانی صعود کرد. رشد قیمت دلار در شرایطی رخ داد که دیروز به‌صورت رسمی،‌ اکبر کمیجانی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی منصوب شد.

برخی فعالان انتظار داشتند بازار ارز در واکنش به این انتصاب در مسیر نزولی قرار بگیرد،‌ ولی چنین اتفاقی رخ نداد و قیمت دلار با ۲۰۰ تومان افزایش به بهای ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.


دو واکنش دلار به یک انتخاب
به گفته برخی فعالان، شماری از معامله‌گران عنوان می‌کردند تا زمانی که رئیس کل جدید ایده‌های خود را برای مدیریت بازار پیاده کند، قیمت دلار بیشتر به روند مذاکرات هسته‌ای دقت دارد. روز چهارشنبه اخبار غیررسمی از توقف مذاکرات هسته‌ای تا زمان نامشخص در بازار وجود داشت و همین عامل موجب شد قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد.

در این میان، عده دیگری باور داشتند، دوره ریاست کمیجانی بر بانک مرکزی کوتاه است و به احتمال زیاد، در این مدت، از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد که قیمت دلار را در جهت کاهشی قرار دهد. در واقع دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند که با انتخاب کمیجانی، چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار نزولی شده است، هر چند قیمت در روز چهارشنبه، افت خاصی را تجربه نکرد.

رشد دلار تحت‌تاثیر برجام
به گفته فعالان، رشد قیمت دلار تحت‌تاثیر شایعات پیرامون توقف مذاکرات احیای برجام بود. روز گذشته، برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران عنوان می‌کردند مذاکرات هسته‌ای ایران تا زمان نامشخص به تاخیر افتاده است. چنین خبری از سوی هیچ منبع آگاهی تا بعدازظهر روز چهارشنبه تایید نشد، ولی از آنجا که در روزهای اخیر تاحدی نگاه معامله‌گران نسبت به احیای برجام تعدیل شده است، بازار با ادامه ورود خریداران مواجه بود. در واقع معامله‌گران مانند گذشته خوش‌بین به احیای برجام نیستند و همین عامل موجب شده است خریدهای احتیاطی بیشتری به بازار وارد شود. کاهش خوش‌بینی به احیای برجام موجب شد بازار اثر کاهشی از انتخاب کمیجانی به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی را تجربه نکند. این در حالی است که برخی از معامله‌گران انتظار داشتند، انتخاب رئیس کل جدید موجب افزایش فروش‌ها در بازار شود.

تصورات قیمتی از آینده دلار
برخی فعالان باور دارند قیمت دلار طی روزهای بعد به افزایش خود ادامه خواهد داد. این در حالی است که عده‌ای باور دارند با افزایش عرضه بازارساز، قیمت این ارز در جهت کاهشی قرار خواهد گرفت.

به گزارش اقتصاد نیوز، دسته‌ای از فعالان باور دارند، بازار وارد فاز صعودی شده که به سادگی از آن خارج نخواهد شد. این گروه انتظار دارند قیمت اسکناس آمریکایی در روزهای آتی به بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان نفوذ کند. در مقابل گروه دیگری از معامله‌گران معتقدند، بازار پس از چند روز افزایش قیمت، نیاز به اصلاح دارد. از نگاه آنها، بازار در روزهای بعد با فشار سودگیری برخی از معامله‌گران مواجه خواهد شد. با وجود اینکه دسته‌ای از معامله‌گران انتظار افت قیمت دلار را دارند، نسبت به کف قیمت بازار، در بین آنها توافقی وجود ندارد.

عده‌ای باور دارند قیمت دلار تا محدوده ۲۴هزار و ۸۰۰تومانی نزول خواهد کرد؛ حال آنکه دسته دیگری باور دارند که این ارز ظرفیت افت تا زیر کانال ۲۴هزار تومانی را دارد.

هماهنگی سکه با دلار
روز گذشته سکه امامی از سطح مقاومتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرد. روز چهارشنبه فلز گرانبهای داخلی ۸۰ هزار تومان رشد کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۸۵۰هزار تومان رسید. برخی از تحلیلگران فنی باور دارند که سکه با عبور از محدوده ۱۰ میلیون و۸۰۰ هزار تومانی، می‌تواند تا سطح ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی افزایش پیدا کند. سکه در صورتی که به پایین سطح ۱۰ میلیون و ۸۰۰هزار تومانی برگردد، ظرفیت افت تا ۱۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را خواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: