کد خبر: ۱۹۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۸ تير ۱۴۰۰ - 29 June 2021
از تاریخ ۹ تیر ماه ۱۴۰۰ دامنه نوسان نماد «وزمین۱» از ۲ درصد به ۴ درصد افزایش می‌یابد.

بورس در هر کشوری نماد یک بازار رقابتی کامل است. زیرا تعداد خریداران و فروشندگان در آن بسیار زیاد است، اطلاعات به طور کامل در دسترس همگان قرار دارد و مهم‌تر از همه، قیمت توسط افراد فعال بازار بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین‌ شده و نتیجه دیکته قیمت‌ها از جایی خارج از بازار نیست.

یکی از مهم‌ترین وظایف نهادهای ناظر بازار سرمایه، کنترل نوسان‌ها و موج‌های پر تلاطم بازار است.این کنترل با استفاده از ابزارها و قوانین مختلف انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در بورس اوراق بهادار تهران، «دامنه نوسان» است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، دامنه مجاز نوسان به حدود سقف و کف قیمتی گفته می‌شود که هر سهم در هر روز معاملاتی می‌تواند داشته باشد. در حال حاضر محدودیت نوسان قیمت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سهام مثبت ۵ درصد تا منفی ۵ درصد است و برای حق تقدم سهام از مثبت ۱۰ درصد تا منفی ۱۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

از فواید دامنه نوسان می توان به کاهش تلاطم بازار، محافظت از سرمایه‌گذاران، جلوگیری از بروز بحران‌های مالی، حفظ بازار و کاهش دست‌کاری قیمت اشاره کرد. 

محمدصادق غزنوی ،مدیر عملیات بازار فرابورس، در خصوص تغییر دامنه نوسان قیمتی سهام «وزمین» گفت : این تغییر دامنه نوسان به پی درخواست بازارگردان این سهم انجام شد. لذا از تاریخ ۹ تیر ماه ۱۴۰۰ دامنه نوسان نماد «وزمین۱» از ۲ درصد به ۴ درصد افزایش می‌یابد.

بازارگردانی این سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی افتخار حافظ انجام خواهد شد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: