کد خبر: ۱۹۵۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۵ تير ۱۴۰۰ - 26 June 2021
بانک مرکزی باید بین افزایش نقدینگی حاصل از اقدامات پانزی یا نجات برخی بانک ها از وضعیت موجود انتخاب کند.

در دو سه سال گذشته اغلب بانک‌ها موفق به انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شدند و توانستند خود را نجات دهند هرچند که این نجات‌دهی روی کاغذ بوده و در آینده دور یا نزدیک این وضعیت دوباره برخواهد گشت اما برای همین افزایش سرمایه پرحاشیه، بانک مرکزی برای برخی از بانک‌ها سخت گیری مضاعفی را اعمال کرده است غافل از اینکه این سخت گیری عواقب بدی برای برای بانک ، سپرده گذاران ، سهامداران و اقتصاد کشور دارد.


به گزارش بانکداری ایرانی ، اخیرا بسیاری از رسانه‌های نه جندان تخصصی در مطالبی غیر علمی - منطقی سعی کرده اند تا عدم افزایش سرمایه برخی از بانک‌های خصوصی را دال بر ضعف ان بانک ها بگذارند . هرچند ممکن است که یک طرف این مشکلات خود بانک‌ها باشند اما یا همه قصور را باید بر گردن بانکها گذاشت یا تفسیر به رای برخی از مراجع از قانون سبب این مشکلات شده است.


اواخر سال 98 معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرده بود که بانک‌ها باید اموال مازاد خود را عرضه کنند تا بتوانند افزایش سرمایه تجدید ارزیابی از محل اقلام باقیمانده انجام دهند اما این وضعیت در بسیاری از بانک ها رخ نداده‌است. یک نگاه سطحی در روزنامه های کثیر انتشار و هممچنین کدال می توان مشاهده کرد که بسیاری از انجام شده توسط بانکهای بزرگ خصولتی و دولتی و حتی برخی از خصوصی ها انجام نشده ولی بانک مرکزی مجوز لازم برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را برای انها صادر کرده است. اما برخی بانک ها به این افزایش سرمایه نیاز دارند و بانک مرکزی می تواند با مجوز های لازم مانع از خلق پول از روش پانزی باشد.

نکته دیگری که باید در خصوص فروش اموال بانکها مطرح است این است که بانکها اموال خود را در ده ها مورد روزنامه رسمی کرده و قیمت ها بر اساس بررسی کارشناسان رسمی دادگستری و حتی در برخی موارد با اظهار نظر حسابرس قانونی هم همراه بوده است. اما همچنان برخی می گویند که قیمت این املاک بالا بوده و به همین دلیل به فروش نمی رسد ولی ظاهرا قوانین بازار مسکن مانند رکود یا افت قیمت برای این تحلیل ها جایگاهی ندارد.


ممکن است که در برخی موارد بانک ها قصوری کرده باشد و باید این مساله بررسی کارشناسی شود اما اینکه سرمایه هزاران نفر سپرده گذار و سهامدار در گرو یک تفسیر اشتباه از سوی برخی از رسانه ها و بانک مرکزی شود، کاری ناپسند است که تبعات اجتماعی و اقتصادی عمومی سنگینی دارد.


بانک مرکزی باید انتخاب کند بین افزایش نقدینگی حاصل از اقدامات پانزی یا نجات برخی بانک از وضعیت موجود.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: