کد خبر: ۱۹۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - 15 June 2021

صنایع مختلفی از قبیل صنایع شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات، محصولات کانی غیرفلزی، مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات، نساجی، پوشاک، چرم و کفش در استان آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند اما عليرغم وجود واحدهاي صنعتي فعال در اين منطقه هنوز پتانسيل مطلوبي براي توسعه صنعتي اين استان وجود دارد كه اگر كارآفرينان و سرمايه گذاران در بخش هاي صنعت و معدن مورد حمايت قرار بگيرند، مي توانيم شاهد پيشرفت و شكوفايي بيشتر در استان يادشده باشيم.


بر همين اساس روابط عمومي بانك صنعت و معدن با قهرمان موحدی نوجه دهی مدیر بانک صنعت و معدن استان آذربایجان شرقی و رييس شعبه تبریز در خصوص وضعيت صنايع و سرمايه گذاري در اين استان، برنامه هاي بانك براي حمايت از واحدهاي توليدي و رفع مشكلات آنان و ارتقاي خدمات قابل ارائه به مشتريان به گفتگو نشسته است كه در ادامه مي آيد:

1- در راستاي تحقق شعار سال"توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها" چه برنامه هايي داريد؟
چندين سال است كه مقام معظم رهبري شعار سال را در ارتباط با توليد و اقتصاد نامگذاري مي نمايند كه نشان از اهميت مقوله توليد در تمام عرصه هاي كشور دارد و از آنجا كه بانك صنعت و معدن به عنوان تنها بانك توسعه اي و تخصصي در حوزه صنعت و توليد مي باشد اين امر اهميت نقش بانك صنعت و معدن در اقتصاد و توليد كشور را پر رنگ تر و جايگاه آن را مهم تر ساخته و در همين راستاست كه تمامي فعاليتهاي بانك صنعت و معدن به طور مستقيم در حمايت از توليد و پشتيباني مالي از توليد متمركز گرديده است و به ارائه انواع خدمات مورد نياز واحدهاي توليدي از قبيل تأمين تسهيلات و منابع مالي مورد نياز براي ايجاد، توسعه و بازسازي و افزايش ظرفيت آنها و نيز تأمين سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي فعال جهت تداوم و استمرار توليد و حفظ اشتغال پرداخته و با كمترين قيمت در مقايسه با ساير بانكها و مؤسسات نسبت به پرداخت تسهيلات اقدام مي نمايد از روشهاي ديگر تأمين مالي از قبيل اعتبارات اسنادي ريالي و ارزي يا خريد دين و اوراق گام نسبت به تامین سرمايه در گردش آنها اقدام مي نمايد كه تبلور حمايت و پشتيباني از توليد است همچنين اين بانك با ايجاد بانكداري هوشمند و باز در راستاي تسهيل امور مشتريان و نيز مانع زدايي از پيش راه مشتريان قدم برمي دارد .

2- مهمترين سياست ها و استراتژيهاي شعبه در سال 1400 چيست؟
مهمترين سياستها و استراتژيهاي اين بانك در استان در سال 1400 تأمين نقدينگي مورد نياز واحدهاي توليدي، تلاش براي پياده سازي بانكداري هوشمند با ارائه محصولات هوشمند و با قيمت تمام شده پايين به توليدكنندگان در راستاي كاهش هزينه هاي مالي و زماني مشتريان و نيز شفاف سازي امور و دسترسي آسان تمام مشتريان به خدمات بانك مي باشد همچنين پياده سازي تمام سياستهاي كلان بانك جزو سياستها و استراتژيهاي اين شعبه مي باشد.

3- مهمترين اقدامات انجام شده در سال 99 چه بوده است و چه ميزان درتحقق برنامه هاي سال گذشته موفق بوده ايد، دلايل موفقيتتان چه بوده است ؟
مهمترين اقدامات انجام شده در سال 1399 بهره برداري از طرحهاي مهم صنعتي در استان به منظور تكميل زنجيره تأمين از قبيل فولاد آذرحديد بناب با حضور وزير محترم صنعت ، معدن و تجارت و شركت دميرچيلك آذر جمعاً به تعداد 15 واحد با سرمايه گذاري بيش از 10000 ميليارد ريال و با تسهيلات 5000 ميليارد ريال بانك صنعت و معدن همچنين تأمين بيش از 4000 ميليارد ريال تسهيلات مورد نياز واحدهاي استان ، مشاركت در پياده سازي محصولات بانكداري ديجيتال و هوشمند و انجام پايلوت چندين مورد از اين محصولات در استان و مي توان گفت حدود 102 درصد از برنامه هاي پيش بيني شده براي استان محقق گرديد كه اين امر با تعامل، همدلي و انجام كار تيمي توسط همكاران محقق شده است .

4- با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه اقدامات و راهكارهايي براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟
در راستاي حمايت از واحدهاي فعالي كه دچار آسيب گرديده بودند بانك بسته هاي حمايتي ويژه اي ارائه نموده كه شامل امهال بدهيها، تأمين سرمايه در گردش تكميلي و بخشش جرايم و نيز مكانيزه نمودن بخشي از امور در قالب بانكداري ديجيتال جهت جلوگيري از تردد غير ضروري توليدكنندگان محترم به بانك و انجام حواله هاي ارزي و انجام امور مرتبط با انتقال ارز مشتريان نيز از جمله اقدامات مؤثر بانك بوده است و در حال حاضر نيز تمام فعاليتهاي بانك در جهت حمايت همه جانبه از اين گروه از مشتريان با جديت دنبال مي شود.

5- پس از تدوين سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك در سال 1400، براي اجراي مؤثر سياست ها و به منظور ايجاد هم افزايي و چابك سازي سازمان، چه اقداماتي را مؤثر مي دانيد؟
براي تحقق سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك، بايستي اين امر متناسب با شرايط روز جامعه و مشكلات صنعت و در راستاي شعار سال مبني بر پشتيباني از توليد باشد لذا لازم است اقدامات متناسب با شرايط داخلي و بين المللي كشور و وضعيت واحدهاي توليدي و در جهت حل مشكلات آنها انجام پذيرد و در اين راستا تبيين سياستهاي شفاف و در پي آن به حداقل رساندن فرآيندها جهت دستيابي به اهداف مي تواند پياده سازي آنها را اثرگذارتر نمايد .

6- براي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال چه اقداماتي در شعبه تحت مديريت شما صورت گرفته است؟
اين مديريت به عنوان يكي از مديريت هاي پنج گانه انجام پروژه هاي پياده سازي بانكداري ديجيتال مي باشد و در اين راستا محصولات به بهره برداري رسيده در بانك با كمك همكاران اين مديريت پياده سازي شده است .

7- از چه روشهايي براي جذب منابع بيشتر در استان استفاده مي كنيد؟
جذب منابع در بانك از حوزه هاي مختلف انجام مي شود كه از جمله انعقاد قرارداد با صندوق توسعه ملي و سازمانهاي توسعه اي از قبيل ايميدرو و شركت شهركهاي صنعتي كه اين امور توسط مديران محترم ارشد بانك انجام مي پذيرد و در استانها نيز از روشهاي مختلف از جمله بازاريابي از مشتريان داراي منابع ارزان قيمت، ارائه خدمات اعتباري از قبيل LC داخلي و ضمانتنامه و نيز تعامل با مشتريان موجود با ترغيب به تمركز حسابهاي خود نزد بانك جهت حمايت از توليد صورت مي پذيرد.

8- طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟
طي يكسال گذشته به 45 طرح صنعتي و در مجموع به ميزان 6162231 میلیون ريال تسهيلات پرداخت شده است .

9- در اين مدت چند طرح صنعتي با تسهيلات بانك در استان به بهره برداري رسيده و به چه ميزان اشتغال ايجاد كرده است؟
15 طرح صنعتي با اشتغال 902 نفر

10- چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان در حال اجرا است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه مقدار شغل ايجاد شده است؟
7 طرح اكثراً با پيشرفت بيش از 70 درصد و با اشتغال 1175 نفر

11- وضعيت استان از نظر توسعه صنعتي چگونه است و شما چه پتانسيل هايي را براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان مي شناسيد؟
استان آذربايجان شرقي در گذشته به عنوان يك استان توسعه يافته صنعتي بوده است ليكن با توجه به فرسوده شدن صنايع بزرگ در استان از قبيل ماشين سازي، ليفتراك سازي، بلبرينگ سازي و كمپرسور سازي و غيره و عدم ايجاد صنايع مادر جديد در استان به نظر مي رسد استان از جايگاه قبلي خود تنزل نموده است ليكن استان پتانسيل هاي بسيار بالايي هم از نظر وجود زيرساختهاي توسعه از قبيل جاده، فرودگاه، قطار، معادن غني مس، آلومينيوم، همجواري و قرار گرفتن در مسير ارتباط ايران با اروپا و روسيه و كشورهاي قفقازي و نيز نيروي تخصصي و ماهر در زمينه هاي مختلف مي باشد كه در صورت بهره برداري مناسب از اين پتانسيل ها مي تواند به جايگاه قبلي خود بازگردد .

12- براي وصول مطالبات چه برنامه و راهكاري داريد؟
در حال حاضر با توجه به شرايط واحدهاي توليدي و نيز لزوم حمايت همه جانبه از واحدهاي فعال به منظور تداوم توليد اولويت اصلي و اساسي اين بانك در وصول مطالبات ، استفاده از روشهاي تعاملي و حفظ توليد و اشتغال مي باشد به طوريكه تبديل سرمايه در گردش دريافتي واحدهاي توليدي به حد اعتباري به منظور ثبات نقدينگي در واحد براي تأمين نيازهاي مواد اوليه و ... از برنامه هاي اساسي براي وصول مطالبات و همزمان حفظ استمرار توليد واحدهاي فعال است. امهال مطالبات واحدهايي كه عليرغم فعال بودن داراي مشكلاتي هستند نيز يكي از روشهاست كه بانك سعي دارد به روش علمي و تقسيط مجدد ضمن وصول بدهيها ، توليد و اشتغال واحد را نيز حفظ كند؛ يادآوري اقساط به مشتريان قبل از سررسيد، مذاكره و بازديد از طرحها نيز از جمله روشهاي ديگر وصول مطالبات مي باشد .

13- چه برنامه هايي براي ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتريان داريد؟ براي افزايش كارمزدها چه راهكارهايي داريد؟
تعريف محصولات جديد و مشتري محور و نيز پياده سازي بانكداري ديجيتال در راستاي ارائه خدمات بهتر به مشتريان از اولويت اصلي اين شعبه مي باشد و نيز به كارگيري تمامي روشهاي تصويب شده توسط بانك مركزي در راستاي افزايش كارمزدها از ديگر اقدامات مي باشد اصولا بانكها بايد به سوي خدمات كارمزد محور حركت كنند و با ارائه خدمات online و به روز و در دفتر مشتري ضمن كاهش هزينه هاي مشتريان از قبيل هزينه هاي اياب و ذهاب، نيروي انساني و ... نسبت به افزايش كارمزدها اقدام كنند؛ ارائه خدمات اعتباري از قبيل LC (اعتبارات اسنادی) و LG (ضمانتنامه) نيز نقش مهمي در افزايش كارمزدهاي بانك دارد .

14- با توجه به افزايش سطح اختيارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاري از ستاد داريد؟
تعامل سازنده و اعتقاد به كار تيمي و تأمين نيازها و تسريع در انجام تقاضاي صف توسط ستاد انتظاراتي است كه شعب از ستاد دارند .

15- تعامل شما با مقامات ارشد استاني نظير (استانداري، وزارت اموراقتصادي و دارائي و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
تعامل بسيار مناسبي بين اين بانك و مقامات ارشد استان وجود دارد.

16- به نظر شما نقش نيروي انساني كارآمد در موفقيت و برتري شعب چيست؟ برنامه شما براي افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآيند جانشين پروري چيست؟
اصولا موفقيت هر سازماني بستگي كامل به نيروي انساني كارآمد آن سازمان دارد لذا با اعتقاد به اين اصل، اين مديريت به منظور افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان ضمن استفاده از اصول مديريت دانش و انتقال تجارب همكاران به يكديگر ، آموزشهاي به موقع و به روز رساني اطلاعات كاركنان را در دستور كار دارد و اين آموزش ها بطور مستمر به انجام مي رسد.

17- روشهاي شما براي استفاده از ايده ها و پيشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعاليتهاي شعبه چيست؟
ايجاد فضاي تبادل و ارائه پيشنهادات بسيار مهم و حياتي است و با فراهم كردن آن كاركنان فرصت پيدا خواهند كرد نسبت به ارائه ايده هاي جديد و خلاقانه اقدام نموده و بهره برداري از اين ايده ها سبب افزايش انگيزه كاركنان خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: