کد خبر: ۱۹۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - 10 June 2021
تمرکز شرکت بر بیمه های زندگی سهم این رشته ها را در سال 99 به 64 درصد افزایش داد که سهم بزرگی محسوب می شود و علاوه بر آن بیمه های زندگی رشد 54 درصدی در سال 99 نسبت به سال 98 داشته اند، این در حالی است که  از میانگین 37 درصدی صنعت بیمه پیشی گرفته است .

سید مرتضی عقدا معاون مدیرعامل در بخش اقتصادی و پشتیبانی بیمه پاسارگاد در مجمع این شرکت در گزارشی به سهامداران ، تولید حق بیمه در سال 99 را بالغ بر  50 هزار و 113 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : تولید حق بیمه با در نظر گرفتن الگوی اصلاح ساختار پورتفوی بیمه ای، با بیش از 54 درصد رشد از 32 هزار میلیارد ریال به 50 هزار و 113 میلیارد ریال رسیده ، در حالی که متوسط رشد حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در سال گذشته 35 درصد گزارش شده است . از سوی دیگر سود فعالیت های بیمه ای 19 هزار و 371 میلیارد تومان ، سود خالص 25 هزار و 599 میلیارد ریال ، که در نتیجه به هر سهم دو هزار و 508 ریال سود تعلق گرفت.

دستاوردهای مهم بیمه پاسارگاد در مجمع  به نمایش گذاشته شد

به گزارش بانکداری ایرانی ،  معاون مدیرعامل در بخش اقتصادی و پشتیبانی بیمه پاسارگاد به روند رو به رشد سود آوری شرکت درسالی های متوالی اشاره کرد و گفت: در سال 97 شرکت با سرمایه سه هزار و 102 میلیارد ریال، سود خالص سه هزار و 16 میلیارد ریال، برای هر سهم 591 ریال سود شناسایی کرد، در سال 98 با سرمایه پنج هزار و 103 میلیارد ریال ، سود خالص پنج هزار و 932 میلیارد ریال، به هر سهم یک هزار و 163 ریال سود تعلق گرفت و در سال 99 بیمه پاسارگاد با سرمایه ثبت شده 10 هزار و 206 میلیارد ریال ، سود خالص 25 هزار و 599 ریال، برای هر سهم دو هزار و 508 ریال سود شناسایی شد.

عقدا با اشاره به سهم 6.1 درصد بیمه پاسارگاد از کل بازار بیمه برای گسترش آن اظهار امیدواری کرد، و افزود: سهم بازار شرکت درسال 98، 5.1 درصد بوده و علیرغم شرایط سخت حاکم بر بازار به دلیل شیوع بیماری کرونا، سهم بازار "بپاس" در حال افزایش است و این حاکی از روند رو به رشد سهم بیمه پاسارگاد از بازار بیمه کشور است و این رویه در سال 1400 بیش از پیش ادامه خواهد داشت . 

ترکیب پرتفوی بیمه پارسارگاد در سال 97 بدین صورت بود که 60 درصد از پرتفوی آن به بیمه های زندگی اختصاص داشت و همچنین  30 درصد سهم بیمه های اموال و مسئولیت، 9 درصد سهم درمان و سایر رشته بود.

او تاکید کرد: تمرکز شرکت بر بیمه های زندگی سهم این رشته ها را در سال 99 به 64 درصد افزایش داد که سهم بزرگی محسوب می شود و علاوه بر آن بیمه های زندگی رشد 54 درصدی در سال 99 نسبت به سال 98 داشته اند، این در حالی است که  از میانگین 37 درصدی صنعت بیمه پیشی گرفته است و توانسته در راستای هدف خود مبنی بر برنامه ریزی جامع به منظور دستیابی به ترکیب مناسب پرتفوی در بیمه‌های اشخاص، اموال و مسئولیت دست پیدا کند.

عقدا بیمه عمروتامین آتیه را محصول استراتژیک بیمه پاسارگارد عنوان کرد و گفت: تاکنون شش میلیون 317 فقره بیمه نامه عمروتامین آتیه صادر شده است و ترکیب پرتفوی بیمه نامه های عمربه علت محدود زمانی بسیار حایز اهمیت است و این بیمه نامه در بازه زمانی پنج ، ده و پانزده سال به بالا صادر می شوند. از مجموع این بیمه نامه ها 90 درصد آنها در بازه زمانی پانرده سال به بالا صادر شده که حاکی از پرتفوی بسیار مطمئن بر آینده شرکت است .

معاون مدیرعامل در بخش اقتصادی و پشتیبانی بیمه پاسارگاد با بیان اینکه شرکت در سال گذشته 22.53 درصد سود قطعی مشارکت در منافع در بخش سرمایه گذاری ها شناسایی کرد ه است، افزود: سود حاصل از  سرمایه گذاری ها در شرکت های بیمه اهمیت ویژه ای دارد و می تواند در جذب بیمه گذاران تاثیر گذار باشد . سود حاصل از این بخش به عنوان سود مشارکت در منافع شرکت در ذخایر بیمه گذاران منظور می شود.

عقدا با بیان اینکه ضرب خسارت صنعت بیمه در سال 99 حدود 75 درصد است، افزود: ضریب خسارت که در سال گذشته و سال قبل از آن روند نزولی داشته که عمدتا ناشی از محدویت های کرونایی است، اما ضریب خسارت بیمه پاسارگاد در پایین تر از متوسط صنعت بیمه است و روند منطقی در سال های گذشته داشته است که نشان دهنده عملکرد مطلوب و مدیریت صحیح ریسک است. 

او با اشاره به افزایش 56 درصدی ذخایر بیمه پاسارگاد گفت : تمرکز شرکت بر بیمه های زندگی است و 77 درصد ذخایر شرکت را ذخایر ریاضی تشکیل می دهند و 23 درصد سهم سایر ذخایر است.براساس مصوبات شورای عالی بیمه و آیین نامه های مربوط ، برای سرمایه گذاری دو منبع به عنوان منابع اصلی سرمایه گذاری تعیین شده است یکی ذخایر فنی سهم نگهداری و دیگری حقوق مالکانه است. این منابع در این شرکت روند افرایش داشته است. ذخایر ریاضی87 درصد و 23 درصد حقوق مالکانه از منابع سرمایه گذاری بیمه پاسارگاد را به خود اختصاص داده اند .

 عقدا با بیان اینکه منابع سرمایه گذاری شرکت در سال گذشته 94 درصد رشد داشته به ترکیب سرمایه های شرکت هم اشاره کرد و افزود: سپرده گذاری های بانکی که با تاکید بیمه مرکزی از 67 درصد به 61 درصد کاهش پیدا کرده است، همچنین سرمایه گذاری در سهام و صندوق های سرمایه گذاری از 21 درصد در سال 97 به 35 درصد در سال 99 افزایش یافته است و در بخش املاک و مستغلات درصدی قابل توجهی سرمایه گذاری نشده است .

به گفته معاونت اقتصادی و پشتیبانی بیمه پاسارگاد در بخش سرمایه گذاری ها در بازار سهام با توجه به نوسانات این بازار در سال گذشته این شرکت توانست ارزش بازار سهام خود حفظ کند . و یاد آوری کرد که 60 درصد ارزش بازار صنعت بیمه متعلق به "بیمه پاسارگاد" است . همچنین قیمت سهام بیمه پاسارگاد و ارزش بازار سهام این شرکت بالاتر از سایر شرکت بیمه ای است و در رتبه نخست بازار سرمایه قرار دارد .

او افزود: بیمه پاسارگاد از نظر سرمایه ثبت شده شرکت در رتبه چهارم قرار دارد که با افزایش سرمایه در آینده می تواند تا پایان سال جاری به جایگاه نخست باز گردد.

عقدا درخصوص تاریخچه شرکت توضیح داد: شرکت بیمه پاسارگاد در بهمن ماه سال 1385 به عنوان هیجده دهم شرکت بیمه ای کشور شروع به فعالیت کرد پس از یک ماه اولین بیمه نامه را صادر کرد و بعد از هشت ماه توانست مجوز اتکایی از بیمه مرکزی دریافت کند و همچنین در سال 1390 با پذیرش در فرابورس ایران وارد بازار سرمایه شد .  بیمه پاسارگاد که با سرمایه اولیه 450 میلیارد ریال در پنج مقطع در سال های 89، 91، 94، 97 و نهایتا 99 افزایش سرمایه داده است و سرمایه فعلی شرکت 10200 میلیارد ریال است که نزدیک 22.5 برابر سرمایه اولیه شرکت است .

عقدا در پایان خاطر نشان کرد : ترکیب سهامدارن شرکت در سال 98 بدین صورت بود  85 درصد سهم حقوقی ها ، که بسیار به این شرکت وفادارد هستند و تعداد آنها در 52 مورد بوده است و درهمین سال 15 درصد سهام در اختیار اشخاص حقیقی به تعداد 4949 نفر بوده است که این ترکیب در سال 99 هم با تغییرات اندکی حفظ شده است با این تفاوت که سهم سهامداران حقوقی به 87 درصد و تعداد 82 مورد و سهم حقیقی ها با 13 درصد سهم و تعداد 23000 نفر رسیده است. ترکیب هیات مدیر بیمه پاسارگاد که یکی از با ثبات ترین هیات مدیر در صنعت بیمه کشور است در سال گذشته با درخواست بازنشستگی دو عضو آن ، دو عضو جدید به آن اضافه شد.

بنابراین این گزارش؛ بیمه پاسارگاد در 10 سال گذشته در سطح یک توانگری مالی قرار داشته است و در سال جاری این جایگاه حفظ شده با نسبت 344 درصد که به تایید حسابرس رسیده است و منتظر اعلام نظر نهایی بیمه مرکزی است .

 



 



 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: