کد خبر: ۱۹۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - 23 May 2021
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از تصمیم بانک مرکزی در تعطیلی بازار رمزارزها از ساماندهی فعالیت این حوزه و کسب و کارهای اینترنتی خبر داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از تصمیم بانک مرکزی در تعطیلی بازار رمزارزها از ساماندهی فعالیت این حوزه و کسب و کارهای اینترنتی خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی با اشاره به ضرورت ساماندهی صرافی‌های ارز دیجیتال به خانه ملت گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی وظایف را در خصوص نظارت بر صرافی‌های ارز دیجیتال به درستی انجام نداده و خطرات زیادی را برای مردم و منابع ایجاد کرده، لازم است مجلس اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: روزانه بین 3 الی 4 هزار میلیارد تومان از طریق درگاه‌های پرداخت زیرنظر PSP ها و دارای مجوز بانک مرکزی، بدون نظارت این نهاد انجام می‌شود که هیچ تضمینی برای مردم ندارد. بانک مرکزی به جای مدیریت و هویت شناسی این پرداخت‌ها و صدور مجوز برای آنها، می‌خواهد تمام این مجموعه‌ها را تعطیل کند در حالی که هدف ، ساماندهی و ظرفیت سازی آنها است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کاهش خطرپذیری منابع مالی مردمی که در حوزه رمز ارزها فعالیت می‌کنند و تعریف چهار چوب مشخص برای آنها، انتقال اطلاعات کسب و کارها به پایگاه داده‌ای سازمان امور مالیاتی ،اخذ مالیات و اتصال به مرکز مبارزه با پول شویی و ...از جمله اهداف مجلس برای ساماندهی صرافی‌های ارز دیجیتال و تراکنش‌های درگاه پرداخت بانکی است.

پور ابراهیمی گفت: تمام کسب و کارهای اینترنتی باید مجوز ‌ها را اخذ و در چهاچوب قانونی فعالیت کنند. براین اساس کسب و کارهایی که نیاز به تراکنش ریالی دارند نیز باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده و قانون‌مند شوند. هرچند برخی پرداخت‌ها در فضای مجازی مانند سایت های شرط بندی، قمار، فروش مواد مخدر و ...خلاف قوانین بوده و باید بسته شوند.

وی افزود: همه فعالیت‌های غیرقانونی باید متوقف ،کسب و کارهای مجاز ضابطه‌مند و به منظور رصد پذیری، اطلاعات آنها در سامانه‌های اطلاعاتی ثبت و شفاف شوند تا فعالیت زیرزمینی نداشته باشند. چرا که فعالیت غیر قانونی کسب و کارها هزینه های فراوانی به مردم تحمیل می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: