کد خبر: ۱۹۴۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 19 May 2021
بر این اساس شاخص کل در روز گذشته با افت 1/ 0 درصدی به عدد یک میلون و 173 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. اما با وجود منفی‌های مکرر امیدهایی در برخی نمادهای شاخص‌ساز دیده می‌شود.

بازار سهام در این روزها با افزایش فشار عرضه و کاهش مداوم ارزش معاملات روبه‌رو است، به طوری که سرمایه معامله‌گران توان رشد و خارج شدن از ضرر و زیان‌ها را ندارد و بسیاری از نمادهای بازار همچنان در صف‌های فروش قفل هستند.

بر این اساس شاخص کل در روز گذشته با افت 1/ 0 درصدی به عدد یک میلون و 173 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. اما با وجود منفی‌های مکرر امیدهایی در برخی نمادهای شاخص‌ساز دیده می‌شود.

علاوه بر اینکه سیاست‌هایی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه اتخاذ شده است، تغییری در روند نزولی و نقدشوندگی ایجاد نکرده و بازار از مدار اصلی خود که گرداننده اصلی دادوستد‌ها سرمایه‌گذاران حقیقی هستند، خارج شده به طوری که تغییر در زیرساخت‌های معاملاتی مانند متقارن‌سازی دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا تاثیر چندانی تاکنون بر رشد شاخص‌ها نداشته است.

بازگشت بر مدار صعود
با قدرت گرفتن دلار و رسیدن آن به کانال 23 هزار تومانی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار طلا بوده‌ایم. معاملات روز سه‌شنبه بازارطلا و سکه بر خلاف کاهش روز گذشته، بار دیگر بر مدار صعود بازگشت. افزایش اونس جهانی و عبور دلار از کانال 23 هزار تومانی را می‌توان عامل صعود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه دانست. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 10 میلیون و 260 هزار تومان معامله شد که افزایش 200 هزار تومانی را در قیاس با آخرین قیمت معاملاتی نشان می‌دهد. رشد بهای این فلز گرانبها سبب افزایش شکاف قیمتی بین ارزش ذاتی سکه و ارزش واقعی آن شده است. قیمت طلا و سکه در روزهای پایانی هفته به دو دلیل، اعلام شاخص‌های اقتصادی آمریکا از جمله نرخ بیکاری، افزایش یا کاهش ارزش سهام و به دلیل روزهای پایانی هفته دچار نوسان تقاضا خواهد شد.

عبور طلا از مرز 1850 دلار
سطح 1900 دلاری طلا در ابتدای سال 2021 از دست رفته و این فلز گرانبها تا محدوده 1680 دلار نیز افت کرد. اما روزسه‌شنبه همراه با داده‌های ناامیدکننده اقتصاد ایالات متحده، قیمت طلا شروع به یک حرکت صعودی کرد و تا 1875 دلار نیز پیش رفت اما بعد رو به کاهش گذاشت و در ساعت 20 به وقت تهران 1867 دلار معامله می‌شد. مهم‌ترین عامل افزایشی شدن قیمت طلا طی هفته‌های اخیر را می‌توان به داده‌های اقتصادی ضعیف ایالات متحده، به‌خصوص داده‌های مربوط به مشاغل و خرده‌فروشی نسبت داد. به باور کارشناسان بازار هم‌اکنون با داده‌های منفی اقتصادی روبه‌رو شده و انتظارات تورمی نیز افزایش یافته است. در این میان فدرال رزرو نیز در حال ادامه دادن به سیاست‌های مالی سازگار خود است که می‌تواند نرخ بازده واقعی را بیش از پیش منفی کرده و در نتیجه قیمت طلا می‌تواند افزایش پیدا کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: