کد خبر: ۱۹۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 17 May 2021
با تصویب مجلس، از امسال مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده خواهند بود که این موضوع می‌تواند جذابیت‌ فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد را برای شرکت‌های بیمه‌ای به عنوان یک مزیت اقتصادی از بین ببرد.

 با تصویب مجلس، از امسال مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده خواهند بود که این موضوع می‌تواند جذابیت‌ فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد را برای شرکت‌های بیمه‌ای به عنوان یک مزیت اقتصادی از بین ببرد.


مدیرعامل شرکت بیمه امید در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن بیان این مطلب و با تاکید براینکه از اصلی‌ترین مزایای حضور شرکت‌های بیمه و حتی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی بوده است گفت: معافیت مالیات ارزش افزوده یکی از مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به شمار می‌آید که حذف آن، مغایر با سیاست تسهیل فرآیند فعالیت‌ها در این مناطق است.

علی‌اکبر اکرامی، با تاکید بر اینکه حذف معافیت مالیات ارزش افزوده، موجب می‌شود تا شرکت‌های بیمه فعال در محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دیگر انگیزه چندانی برای حضور در این مناطق نداشته باشند یادآور شد: البته با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت این شرکت‌ها در این مناطق، عملکرد‌ها نشان می‌دهد که با وجود برخورداری مزایای مختلف، نتوانسته‌اند پیشتازی چندانی نسبت به شرکت‌های سرزمین اصلی داشته باشند. البته در به وجود آمدن این شرایط می‌توان، فعالیت شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی دراین مناطق را به عنوان مهم‌ترین عامل، در کنار مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر فضای کسب‌وکارها در این مناطق دانست.

مدیرعامل شرکت بیمه امید درخصوص فعالیت شعب و دفاتر نمایندگی شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی در مناطق آزاد گفت: با توجه به بزرگ‌بودن و گسترده بودن فعالیت شرکت‌های بیمه در سرزمین اصلی، این موضوع باعث شده تا عرصه فعالیت برای شرکت‌های کوچک در مناطق آزاد، با محدودیت مواجه شود و رقابت نابرابری را برای فعالیت این شرکت‌ها ایجاد کند.

به گفته اکرامی، مناطق آزاد به دلیل وسعت کمی ‌که دارند، از بازار محدودتری نسبت به سرزمین اصلی برخوردار هستند که حضور شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی در این مناطق، سهم بیمه‌گری بیمه‌های فعال این منطقه را کاهش و ریسک آنها را بالا برده است.

وی یادآور شد: حال با توجه به اجرای مصوبه حذف معافیت مالیات ارزش افزوده مناطق آزاد، به نظر می‌رسد که فعالیت برای شرکت‌های بیمه‌گر سرزمین اصلی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که دارای جمعیت و ظرفیت‌های کمی ‌است، دیگر دارای مزیت اقتصادی نخواهد بود. هرچند که این شرایط حتی برای شرکت‌های بیمه مناطق آزاد هم دیگر دارای مزیت نیست.

مدیرعامل شرکت بیمه امید با تاکید براینکه در تلاشیم با توجه به تمامی ‌این شرایط و مشکلات، فعالیت‌مان را وارد سرزمین اصلی کنیم، چون به نظر می‌رسد فعالیت در مناطق آزاد دیگر توجیه اقتصادی لازم را ندارد یادآور شد: این مهم قطعا می‌تواند پس از افزایش سرمایه شرکت و تایید بیمه مرکزی محقق شود و برای ما بهتر این است که این اتفاق رخ دهد.

به گفته اکرامی، شرکت بیمه امید به عنوان شرکت فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با توجه به افزایش سرمایه‌ای که در دستور کار قرار داده است، آمادگی دارد که وارد سرزمین اصلی شود. به این ترتیب اگر امسال افزایش سرمایه شرکت به ثبت برسد و تایید بیمه مرکزی را دریافت کنیم، به زودی می‌توانیم وارد سرزمین اصلی شویم.

وی تصریح کرد: براساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده در ٢٤ اسفند سال ٩٩ سرمایه شرکت از ٥٠میلیارد تومان به ١٥٠میلیارد تومان در دو مرحله افزایش یافته که در مرحله اول به ٧٩میلیارد تومان افزایش و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و در مرحله دوم تا پایان سال١٤٠٠ با مصوبه هیات‌مدیره از ٧٩ میلیارد تومان به ١٥٠میلیارد تومان افزایش و به ثبت خواهد رسید.

اکرامی‌ تصریح کرد: در کنار این اقدامات، در تلاشیم با پیگیری سهامداران و با توجه به عملکرد شفاف شرکت بیمه امید، وارد بورس و فرابورس شویم که قطعا با توجه به این افزایش سرمایه که تا پایان سال محقق خواهد شد، این بستر فراهم خواهد شد.

مدیرعامل بیمه امید در ادامه توسعه شبکه فروش و ایجاد نوآوری و طراحی محصولات جدید را از دیگر برنامه‌های شرکت دانست و تاکید کرد: بیمه امید در سال گذشته عملکرد خوبی را در حوزه‌های مختلف داشته است که تداوم این روند از برنامه‌های مهم این شرکت است. به گفته وی، ما توانستیم به رشد تولید حق بیمه تا ۵۵درصد برسیم و تا همین میزان هم خسارت پرداخت کنیم، ضمن اینکه در بحث پرداخت خسارت بیمه‌های شخص ثالث موفق به‌روزکردن این خسارت‌ها شدیم به طوری که می‌توان گفت در حال حاضر با کمترین خسارت معوق در بحث بیمه‌های شخص ثالث روبه‌رو هستیم و آنها را پرداخت و تسویه کرده‌ایم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: