کد خبر: ۱۹۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 13 May 2021
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طرح‌های سد سازی در کشور با توجه به وضعیت بارشی که در برخی سال‌ها پرباران و در برخی سال‌ها خشک است تداوم می‌یابد.

بانکداری ایرانی- مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: طرح‌های سد سازی در کشور با توجه به وضعیت بارشی که در برخی سال‌ها پرباران و در برخی سال‌ها خشک است تداوم می‌یابد.

«سید حسن رضوی» روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: سدسازی از نظر ما یک روند به هم پیوسته است زیرا ایران، کشوری است که دو روی سکه دارد یعنی یا خشکسالی داریم یا سیلاب. در بعضی سال ها توامان خشک سالی و ترسالی است و اینطور نیست که از هم جدا باشند.

وی ادامه داد: کشورمان از نظر اقلیم در یک شرایطی است که نه قابل مقایسه با کشورهای تر و نه قابل مقایسه با کشورهای بسیار خشک مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس است به عبارتی ایران کشوری چهار فصل است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خاطرنشان ساخت: کشور ایران در یک مقاطعی دارای آب‌های بسیار فراوان است و در مقاطعی از زمان، برخی از استان‌ها یک قطره آب ندارند؛ پس بهترین حالت این است که بتوان در آن مقطعی که آب فراوان وجود دارد ذخیره سازی کرد و راه آن سد سازی است.

رضوی گفت: نمی توان به این مسئله صفر و صدی نگاه کرد یعنی خیلی از منتقدان سد سازی در دو سیلاب سال‌های ۹۷ و ۹۸ اذعان کردند که اگر این سدها نبودند خسارت‌های وارده بسیار زیاد می‌شد.

وی ادامه داد: همین امسال که احتمال روبرو شدن با بحران بی آبی وجود ندارد، ناشی از آن است که سدها ذخیره خود را در سیلاب پر کرده‌اند و می توانند وظیفه خود در تامین آب را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: در همه جای جهان سدها به طورمعمول برای حالت ترسالی و خشک سالی ساخته شده و عمل می کنند یعنی به صورتی عمل می‌کنند که در سال خشک بتوانند جوابگو باشند.

به گزارش ایرنا، مجموع مخازن سدهای کشور حدود ۵۳ میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش چهار برابری داشته است.

پیشتر نیز معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به حجم ۱۳ میلیارد مترمکعبی مخازن سدهای کشور در اول انقلاب گفت: امروز مخازن سدهای کشور به حدود ۵۳ میلیارد مترمکعب رسیده که از افزایش چهار برابری حجم مخازن سدهای کشور از ابتدای انقلاب تاکنون حکایت دارد.

«قاسم تقی‌زاده‌خامسی» افزود: جمعیت کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون ۲.۳ برابر افزایش پیدا کرده و میزان سدهای کشور با احتساب سدهای افتتاح شده دیروز در استان کردستان به ۱۹۳ سد بزرگ و ملی رسید که نسبت به ۱۹ سد موجود قبل از انقلاب، تعداد سدها ۱۰ برابر افزایش یافته است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: در بخش پیمانکاری و مشاوری در امور و نظارت بر سد سازی در قبل و اوایل انقلاب اکثر سدهایی که در کشور ساخته شده توسط مشاوران و پیمانکاران خارجی بوده، اما امروز در کشور بیش از ۱۵ سال است که از مشاوران و پیمانکاران ایرانی استفاده می‌شود.

تقی‌زاده‌خامسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد از آب مخازن سدهای کشور به بخش کشاورزی، هفت درصد به بخش شرب و سه درصد نیز به بخش صنعت تخصیص داده می‌شود.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با احتساب ۱۹۳ سدی که در کشور وجود دارد، در حال مطالعه ۱۲۰ سد دیگر هستیم که مجموعه این‌ سدها نزدیک به ۲۰ میلیارد مترمکعب دیگر به ظرفیت مخازن سدهای کشور اضافه خواهد کرد. البته این سدها باید از لحاظ مسائل زیست محیطی، مطالعه شود و ممکن است برخی از آنها در مراحل مطالعاتی حذف شوند.

برچسب ها: سدها ، بارش باران ، سدسازی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: