کد خبر: ۱۹۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 22 April 2021
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اتفاق مهمی که در سال ۹۹ افتاد این بود که از وارد کننده بیش از ۴۵ هزار تن کره به خودکفایی در تولید آن رسیده‌ایم.

بانکداری ایرانی - وزیر جهاد کشاورزی گفت: اتفاق مهمی که در سال ۹۹ افتاد این بود که از وارد کننده بیش از ۴۵ هزار تن کره به خودکفایی در تولید آن رسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در مراسم افتتاح طرح‌هایی ملی وزارت جهاد کشاورزی توسط ریاست جمهوری ضمن تشکر از حمایت‌های رئیس جمهوری از بخش کشاورزی اظهار کرد: پروژه‌های امروز ۴۶۳۵ طرح است که ۸۱۴۷ میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری و ۴۲ هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال زایی داشته است و در چهار محور پروژه بزرگ آب رسانی با لوله به دشت سیستان، سیستم‌های نوین آبیاری، شیلات و دام و طیور است.

وی افزود: در سال ۹۳ با سفر شما به سیستان، این پروژه شکل گرفت و با فرمان مقام معظم رهبری، سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص پیدا کرد که در خرداد سال ۹۹، ۳۲ هزار هکتار از بخش فیزیکی این طرح خاتمه یافت.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ادامه ۳۲ هزار هکتار و ۱۴ هزار هکتار باقی مانده از طرح به پایان رسیده است و آبرسانی به درون مزارع هم توسط سیستم های نوین آبیاری در حال انجام است.

وی افزود: این طرح ۷۰ هزار بهره بردار را شامل می‌شود که شهرهای زابل، زهک، هامون و هیرمند در این مجموعه قرار دارند، همچنین این طرح ۷۲۹ روستا را در بر می‌گیرد.

خاوازی در رابطه با پروژه سیستم های نوین آبیاری خاطرنشان کرد:در سال ۹۲ مجموعه سیستم‌های نوین آبیاری صرف نظر از کیفیت که بسیار با سیستم های جدید متفاوت بود، یک میلیون و ۲۹۰ هزار هکتار بود که امروز به ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: بخش صنعت در تولید انواع شیرآلات و لوله ها بسیار پیشرفت کرده است و تقریباً به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در طراحی سیستم ها و ماشین آلات رسیده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بهره وری فیزیکی آب از ۹۲۰ گرم به ازای هر متر مکعب آب در سال ۹۲ امروز به هزار و ۴۵۰ گرم به ازای هر متر مکعب آب رسیده و راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵.۸ درصد افزایش یافته است.

خاوازی در رابطه با پروژه‌های بخش شیلات اظهار کرد: شیلات بخش پرظرفیتی است که بسیار جای کار دارد و این بخش دارای رتبه های بالای جهانی مانند رتبه اول تولید قزل آلای دنیا با ۱۸۵ هزار تن در سال است.

وی افزود: در تولید میگو در سال ۹۲، ۱۲.۷ هزار تن تولید داشتیم که به ۴۹ هزار تن رسیده است و از ۸۸۵ هزار تن تولید محصولات شیلاتی در سال ۹۲ به یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن رسیده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ظرفیت تولید میگو نامحدود است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ هزار هکتار مزارع پرورش میگو در کشور داریم که تا خاتمه این دولت ۷ هزار هکتار مزارع پرورشی اضافه خواهد شد.

خاوازی در رابطه با صادرات محصولات شیلاتی گفت: در سال ۹۲، ۷۱ هزار تن صادرات محصولات شیلاتی داشتیم که در حال حاضر به ۱۲۴ هزار تن در سال رسیده است و از ۲۴۵ میلیون دلار درآمد ارزی از این بخش به ۴۶۰ میلیون دلار رسیده‌ایم.

وی در رابطه با پروژه های دام و طیور تصریح کرد: در مجموعه در تولید دام و طیور در ۸ سال گذشته ۳۶.۶ درصد افزایش تولید داشته‌ایم، در شیر خودکفا هستیم، در گوشت نزدیک به خودکفایی هستیم، مرغ کشور تامین است و در تولید عسل از ۷۵ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تن تولید در سال ۹۹ رسیده‌ایم.

خاوازی افزود: اتفاق مهمی که در سال ۹۹ افتاد این بود که از وارد کننده بیش از ۴۵ هزار تن کره به خودکفایی در تولید آن رسیده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: برای سال آینده هم خودگردانی سیستم آبیاری دشت سیستان توسط دولت انجام خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: