کد خبر: ۱۹۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - 19 April 2021
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به منع درخواست صدور مجوز بازارگردانی ۶ بانک گفت: بانک مرکزی توانایی الزام بانک‌ها به سرمایه گذاری حداقل ۲۰ درصدی در بورس را دارد .

 کارشناس بازار سرمایه با اشاره به منع درخواست صدور مجوز بازارگردانی ۶ بانک گفت: بانک مرکزی توانایی الزام بانک‌ها به سرمایه گذاری حداقل ۲۰ درصدی در بورس را دارد .

 محمد خبری زاده درخصوص اینکه بانک ها اکنون چگونه در بازار سرمایه سرمایه گذاری می‌کنند؟ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در امور غیر مرتبط با بانکداری ممنوع است و حتی در امور مرتبط هم بانک‌ها فقط درصد خاصی از سرمایه را می‌توانند سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: فعالیت‌های غیر مرتبط با بانکداری سبب شده تا این گروه در کلیت بازار سرمایه نتوانند سرمایه گذاری کنند و به همین علت به بازار سرمایه هم نمی‌توانند یاری برسانند. بنابراین بانک‌ها مجبور شدند بسیاری از سهام را به علت وضع این قانون بفروشند. اگر بانک‌ها در حوزه بازار سرمایه کمک کنند، جریمه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی بورس ۶ بانک درخواست صدور مجوز بازارگردانی داشتند اما بانک مرکزی طبق مصوبه ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید از اهدای این مجوز‌ها جلوگیری کرد. بانک مرکزی توانایی الزام بانک‌ها به سرمایه گذاری حداقل ۲۰ درصدی در بازار سرمایه را دارد که این اقدام حمایتی ابتدا باید توسط این نهاد بالا دستی صورت گیرد.

خبری زاده عنوان کرد: اگر بانک مرکزی به شرکت‌ها اجازه حمایت از سهم‌های زیرمجموعه را بدهد، بسیار به نفع آنها خواهد بود. بانک‌هایی مانند تجارت، صادرات و ملت از طریق زیرمجموعه‌ها، اقدام به خرید سهام می‌کنند ولی به علت بد بودن اوضاع بازار سرمایه، پول بسیاری باید به بانک‌ها تزریق شود ولی بانک‌ها این اقدام را انجام نمی‌دهند.

وی در خصوص آثار الزام بانک مرکزی به خرید سهام توسط بانک‌ها تصریح کرد: ورود سرمایه به بازار سهام نباید از محل چاپ پول باشد زیرا به زیان این بازار است ولی اگر از محل منابع موجود در بانک‌ها صورت گیرد به علت ارزندگی سهام بانکی در بازار سرمایه به نفع بانک‌ها است و سبب تزریق نقدینگی می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: