کد خبر: ۱۹۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 11 April 2021
معاون وزیر خارجه از لزوم لغو کامل بیش از ۱۵۰۰ تحریم در یک مرحله، تشکیل کارگروهی برای فهرست بندی و راستی آزمایی در قبال انجام تعهدات خبر داد.

معاون وزیر خارجه از لزوم لغو کامل بیش از ۱۵۰۰ تحریم در یک مرحله، تشکیل کارگروهی برای فهرست بندی و راستی آزمایی در قبال انجام تعهدات خبر داد.

عباس عراقچی درباره جزئیات مذاکرات وین گفت: خطی که در مذاکرات وین پیگیری می شود و این هفته هم ادامه دارد بر اساس مواضع قطعی نظام بوده و خواهد بود و باید همه تحریم‌ها از جمله نحریم های وضع شده در دوران ترامپ و تحریم‌های برجام لغو شود.

لزوم لغو کامل بیش از 1500 تحریم در یک مرحله

وی با تاکید بر لغو کامل تحریم‌ها در یک مرحله افزود: به گام به گام و مرحله به مرحله بودن لغو تحریم‌ها اعتقادی نیست و حتماً باید راستی آزمایی شده و بعد اقدامات را انجام داد. این سه اصل کلیدی است که راهنما در مذاکرات وین هم بوده است. فهرست تحریم‌هایی که باید لغو شوند طولانی و حتی از 1500 هم بیشتر است و شامل تحریم‌های موضوعی و افراد و موسسات می‌شود.

راستی آزمایی لغو تحریم ها درقبال انجام تعهدات

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از کار‌های مهم، فهرست کردن تحریم‌هایی است که باید برداشته شوند. کارگروه تشکیل شده در وین این اقدام را آغاز کرده و ادامه خواهد داد. وقتی تحریم‌ها برداشته می‌شوند آثار در عمل مشاهده می شود مثلاً اگر تحریم نفتی برداشته می‌شود به معنای یک دستور بر روی کاغذ نیست بلکه باید به فروش برسد و خریداران نفت ایران بتوانند بدون هیچ مشکلی آن را بخرند و باید مسجل شود تحریم‌ها برداشته شده است. وقتی راستی آزمایی انجام شود آن گاه تعهدات را انجام خواهیم داد.

عراقچی درخصوص تضمین عدم بدعهدی طرف مقابل عنوان کرد: بدعهدی همیشه ممکن است کما اینکه در دوره گذشته هم بود و در آینده هم ممکن است اتفاق بیفتد. روشی که در برجام وجود دارد اینکه ضمانت اجرا در دست ایران است. اگر مشاهده شود طرف‌های مقابل، تعهدات را انجام نمی‌دهند، تعهدات برجامی کاهش داده می شود. در این چارچوب تعهدات را در پنج گام کاهش و اقتدار در عرصه هسته‌ای نشان داده شد و خلاف آنچه که گفته می‌شد نتوانستند ایران را به شورای امنیت بفرستند بنابراین ضمانت اجرایی برجام در دست تهران است.

ضمانت اجرایی برجام و رفع تحریم‌ها در دست ایران

وی اضافه کرد: آن چیزی که کشور‌ها را به توافقات و معاهدات پایبند می‌کند، اصل بهره برداری از معاهده یا آن تفاهم است همان طور که اگر هر تفاهم یا معاهده‌ای در دنیا باشد که برای ایران هیچ نفعی نداشته باشد، قطعا به آن پایبند نخواهد بود. اینکه آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند به علت اعتقاد عدم منفعت ماندن در آن تفاهم برای این کشور بود بنابراین در آینده هم باید به شکلی رفتار کرد که ضمانت اجرایی برجام و رفع تحریم‌ها در دست ایران باشد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به پرسش آمریکایی‌ها می‌گفتند برخی تحریم‌ها علیه ایران مبتنی بر مصوبه کنگره است و نهاد اجرایی نمی‌تواند آن را لغو کند و صحبت از تعلیق مطرح شده بود آیا تعلیق به عنوان لغو تحریم پذیرفته می شود؟ گفت: این موضوع در برجام کاملا پذیرفته شده که لغو همه تحریم‌ها در اختیار رئیس جمهور آمریکا نیست و در اختیار کنگره است و چون کنگره آمادگی لغو نداشت و احتمالا نداشته باشند رئیس جمهور از اختیارات در قانون اساسی استفاده و تعلیق می‌کند.

عراقچی عنوان کرد: اکنون نیز تحریم‌هایی که مصوب کنگره آمریکا است باید از جانب رئیس جمهور متوقف شود و در سال هشتم برجام که کمتر از سه سال دیگر می‌شود طبق برجام ، کنگره آمریکا موظف است همه آن تحریم‌ها را بطور کامل لغو کند. اگر این کار انجام شود ایران نیز لایحه مربوط به پروتکل الحاقی را به مجلس ارسال می کند که درباره آن تصمیم بگیرد. این قاعده در برجام پیش بینی شده که براساس آن در سال هشتم از اجرای توافق هسته‌ای تحریم‌های کنگره بطور کامل لغو شود.

بنابراین گزارش، نشریه فرانسوی لوفیگارو هم اعلام کرد: ایران قصد دارد لغو تحریم‌های آمریکا را با انجام صادرات نفت و انجام معاملات بانکی بین‌المللی راستی‌ آزمایی کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: