کد خبر: ۱۹۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 07 April 2021
وزیر اقتصاد با اعلام اینکه نباید رقابتی بین بانک ها و بازار سرمایه باشد، ضمن توصیه هایی، خواهان ارایه طرح آزادسازی واحدهای تملیکی توسط بانک ها شد و درباره احتمال تغییر نرخ سود بانکی توضیح داد.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه نباید رقابتی بین بانک ها و بازار سرمایه باشد، ضمن توصیه هایی، خواهان ارایه طرح آزادسازی واحدهای تملیکی توسط بانک ها شد و درباره احتمال تغییر نرخ سود بانکی توضیح داد.

فرهاد دژپسند که دو روز پیش ادعای همتی مبنی بر چاپ پول و استقراض دولت را رد کرده بود ، گفت : صنعت بانکداری باید در سال جدید علاوه بر تقویت طرف عرضه و اعطای وام مستقیم به واحدهای تولیدی بر حوزه مغفول مانده طرف تقاضا ، تمرکز و از طریق وام به مردم جهت خرید کالای ایرانی، نسبت به ساماندهی این حوزه اقدام کند.

اعمال این سیاست بهترین نوع حمایت از تولید است و بانک ها می توانند قراردادهایی را با بنگاه های تولیدی یا سازمان ها منعقد کنند تا منابع برگشت پذیر و کم ریسک تزریق و اهداف مورد نظر محقق شود. حوزه عرضه را نیز نباید و نمی توان رها کرد و باید سیاست گذاری درست و دقیق داشته باشد تا تأمین مالی طرح های توسعه دارای پیشرفت بالا با تزریق منابع بانک به بهره برداری در اولویت باشند و برسند .

سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی و اقتصادی هم اهمیت دارد و بانک‌ها به عنوان امین سپرده گذاران باید در تخصیص منابع بگونه ای عمل کنند که منتهی به افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید شود. اگر بانک ها در ارزیابی تقاضاهای دریافت تسهیلات مبتنی بر توجیه فنی و اقتصادی به صورت دقیق و حرفه ای عمل کنند، می توانند نظام بنگاهداری را نیز اصلاح کنند.

با وجود برخی هجمه ها، نظام بانکی همچون همیشه در خدمت اقتصاد بوده و فعالان اقتصادی بخصوص در مراودات بین المللی وابسته به نظام بانکی هستند و بانک‌ها در بسیاری از زمینه‌ها به صورت بنیانی و بنیادی نقش داشته و عامل تحول هستند. بانک ها باید بطور ساماندهی شده و مستمر، اقدامات و خدمات خود را به آگاهی مردم برسانند.

سومین سال پیاپی است که نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری معطوف و مربوط به مقوله تولید است و از این رو ضرورت دارد نظام بانکی همانند همیشه در راستای تحقق شعار سال پیشگام بوده و عملکرد را نیز اطلاع رسانی کند و به منظور تقویت حمایت از بخش های تولیدی، لازم است بانک ها نیز پشتیبانی شده و موانع کسب و کار آنها نیز مرتفع شود.

رقابتی بین بانک ها و بازار سرمایه نیست

در این میان نباید میان بانک ها و بازار سرمایه احساس رقابت وجود داشته باشد و باید روش ترکیبی، تعاملی و تکاملی توسط بانک ها و بازار سرمایه به نحوی باشد که ضمن تسهیل و تسریع در تامین مالی بنگاه ها، بخشی از تامین مالی بلندمدت و کلان به بازار سرمایه منتقل شود.

یکی از وظایف وزارت اقتصاد کمک به نظام بانکی بوده و برای گذار از نظام اقتصادی بانک محور به بازار سرمایه محور هنوز به زمان نیاز است. هر چند رابطه تکمیلی بین این دو وجود دارد بطوری که باید بازار سرمایه و بانک های کارآمد در راستای کمک به یکدیگر باشند و چه بسا با کمک به بازار سرمایه، باعث قوام و استحکام خودشان می شوند.

درخواست از بانک ها برای ارایه طرح آزادسازی واحدهای تملیکی و احتمال تغییر نرخ سود

بانک ها هیچ تمایلی به تملیک واحدهای تولیدی ندارند مگر اینکه پس از مساعدت های مکرر در ایفای تعهدات به سپرده گذاران به اجبار واحد تولیدی را تملیک کنند که عمده این واحدها قبل از تملیک تعطیل بوده‌اند. بانک ها باید برای رهایی از هجمه های غیرمنصفانه مرتبط با این مسئله و در راستای تحرک تولید، طرحی با موضوع آزادسازی واحدهای تملیکی بانک ها با همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بازار سرمایه ارائه دهند.

در مورد احتمال تغییر در نرخ سود بانکی نیز، شرایط اقتصادی اقتضائات جدیدی را طلب می‌کند اما این امر باید مورد بررسی بیشتری قرار گرفته و به تدریج انجام شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: