کد خبر: ۱۹۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 07 April 2021
بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن در حالی آغاز به کار کرده است که قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در سال جدید در سطح حداقلی (کف قیمتی) قرار گرفته است.

بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن در حالی آغاز به کار کرده است که قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در سال جدید در سطح حداقلی (کف قیمتی) قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن(هیبنا)، بازار معاملات اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن که به عنوان بازار بالادست معاملات خرید مسکن شناخته می‌شود در سال جدید با سطح حداقلی قیمت آغاز به کار کرده است طوری که میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن به ارزش ۵۰۰ هزار تومان در روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ مسیر کاهشی در پیش گرفته است.

کارشناسان و فعالان بازار اوراق تسهیلات مسکن در تعبیر و تفسیر شرایط کنونی می‌گویند: هم‌اکنون بازار اوراق تسهیلات مسکن که در واقع می‌توان از آن به عنوان بازار بالادست معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی یاد کرد در کف قیمتی قرار گرفته است. این موضوع دست کم دو مزیت مهم برای بازار و متقاضیان خرید و فروش واحدهای مسکونی به همراه دارد. اولین مزیت مهم این موضوع قرار گرفتن هزینه تامین تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان بازار مسکن در کف یا در سطح حداقلی است که باعث می‌شود این گروه از متقاضیان بتوانند با هزینه کمتری اقدام به خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانک مسکن کنند.

از سوی دیگر مزیت مهمی‌ از این طریق برای بازار معاملات مسکن و فروشنده‌ها متصور است. کاهش هزینه در بازار بالادست معاملات مسکن یا همان بازار معاملات اوراق که در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده تسهیلات مسکن برای متقاضیان خرید مسکن با استفاده از تسهیلات اوراق می‌شود زمینه‌ای برای افزایش میل متقاضیان برای ورود به بازار و خرید مسکن با کمک تسهیلات است.

این موضوع می‌تواند دستکم در شرایط فعلی در فروش بخشی از واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار مسکن موثر باشد. به خصوص در شهرهای متوسط و کوچک که رقم تسهیلات همچنان بخش موثری از هزینه خرید واحدهای مسکونی را تامین می‌کند این موضوع می‌تواند در افزایش تعداد معاملات خرید و فروش مسکن به نفع بازار، خریداران و فروشندگان موثر واقع شود.

در حال حاضر دریافت تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق بیشترین میزان تسهیلات دریافتی از سوی متقاضیان خرید مسکن در شبکه بانکی است. در واقع سهم این تسهیلات در تامین مالی مسکن از سایر تسهیلات موجود در این بخش بیشتر است.

به همین علت نوسانات کاهشی یا افزایشی در قیمت اوراق می‌تواند به طور غیرمستقیم بر سطح تقاضای خرید مسکن از سوی متقاضیان مصرفی و در برخی موارد تقاضای سرمایه‌ای اثرگذار باشد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد هم‌اکنون قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن در کانال ۵۰ هزار تومانی قرار گرفته است. طی روزهای ابتدایی از سال جدید قیمت اوراق در کانال ۵۰ هزار تومان عقبگرد داشته است و هم‌اکنون متوسط قیمت هر فقره اوراق تسهیلات خرید مسکن در مرز ۵۳ هزار تومان قرار دارد. این در حالی است که در سال گذشته قیمت اوراق کانال‌های قیمتی متفاوتی را تجربه کرد و تحت تاثیر نوسانات بازار سرمایه تا مرز ۱۰۰ هزار تومان نیز پیشروی کرد. همزمان با کاهش التهاب در بازار مسکن قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز به سطح حداقلی بازگشت کرد و هم‌اکنون در کانال ۵۰ هزار تومان قرار گرفته است.

دوبانده شدن محور بیرجند-قائن با اعتبار بانک مسکن
همچنین در خبر دیگری آمده است: در واپسین روزهای سال، مدیر شعب استان خراسان جنوبی به همراه مدیرکل راه و شهرسازی از مراحل تکمیلی ساخت جاده‌ محور بیرجند-قائن که با اعتبار تخصیصی از سوی بانک در دست اجرا است، بازدید کرد.

محمدرضا بوستان‌افروز، مدیر شعب خراسان جنوبی در این دیدار گفت: محور بیرجند-قائن، راه محور توسعه و پیشرفت جامعه است و تلاش در جهت ارتقای سطح جاده‌ای کشور پیشرفت و آبادانی کشور را به دنبال دارد و بانک مسکن به‌عنوان بانکی توسعه‌ای با حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های ملی بیش از پیش بر توسعه‌ای بودن خود تاکید دارد.

بوستان‌افروز بیان کرد: با پیگیری‌های وزیر راه و مقام عالی استان و همچنین همکاری مدیران بانک مسکن برای اولین بار از ظرفیت ماده ۵۶ الحاق استفاده‌شده و مبلغ ۵۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات از بانک به این پروژه اختصاص یافت که تاکنون دو قسط آن پرداخت ‌شده است. بوستان‌افروز ادامه داد: با تخصیص اعتبار جاده‌ای، عملیات اجرایی در جاده‌ای که سالانه بیش از ۲۵ نفر قربانی می‌گرفته شدت گرفته است.

وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی در این بازدید بیان کرد: عملیات اجرایی دوبانده‌سازی محدوده بیرجند تا قائن که شامل ۱۰۰ کیلومتر است از سال ۸۹ آغاز شده و طی عملیات انجام‌ شده تا سال ۹۷ حدود ۴۰ کیلومتر از این محور دوبانده شده که متوسط سالانه ۴ کیلومتر دوبانده‌سازی انجام ‌شده است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعتبار تخصیص‌ یافته برای این محور تا پایان سال ۹۷ را ۱۶ میلیارد تومان دانست و گفت: اعتبارات محدود سبب شد عملیات دوبانده‌سازی محور با کندی پیش رود. وی با بیان اینکه اعتبار تخصیصی بانک مسکن باعث پیشرفت مراحل اجرایی پروژه شده است، افزود: در حال حاضر ۵۵ کیلومتر از محور بیرجند-قائن زیر بار عبور رفته و تقریبا در یک سال ۱۵ کیلومتر عملیات دوبانده‌سازی انجام ‌شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: