کد خبر: ۱۹۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - 24 March 2021
مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در سال ۹۹ بیش از ۳۲ هزار و ۷۰۰ گزارش مردمی تخلفات کرونا در سامانه سجام ثبت و پیگیری شد.

بانکداری ایرانی- مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در سال ۹۹ بیش از ۳۲ هزار و ۷۰۰ گزارش مردمی تخلفات کرونا در سامانه سجام ثبت و پیگیری شد.

محمدرضا هنری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از اسفند سال۱۳۹۸ همزمان با شیوع بیماری کرونا از ظرفیت سامانه سجام با عنوان «دیده بانان پیشگیری، حافظان سلامت» به منظور دریافت گزارش‌های مردمی در حوزه تخلفات بیماری کرونا بهره برداری شد و تخلفات نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، پمپ‌های بنزین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر گزارش‌های ثبت شده در این سامانه است.

وی ادامه داد: در این سامانه حدود ۱۲۰ هزار دیده‌بان رسمی ثبت نام کرده و کد شناسایی دارند و حدود ۸۰ هزار نفر هم به صورت گمنام با این سامانه همکاری می کنند و گزارش تخلفات را در سامانه اعلام و ثبت می کنند.

هنری اظهارداشت: اقدامات خوبی بعد از دریافت گزارش‌ها انجام می شود و بعد از صحت‌سنجی در کارتابل مسئولان مرتبط قرار گرفته همچنین دستوراتی برای پیشگیری از وقوع و تکرار تخلفات صادر شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی اضافه کرد: اقدامات سامانه سجام تا حدی موثر بود که سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی شخصا از گزارش‌های سامانه سجام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قدردانی کرد.

وی با قدردانی از کسانی که نسبت به اعلام گزارش‌های تخلفات با قوه قضاییه همکاری داشته اند، افزود: نظارت مردم بر مردم از جمله نظارت هایی است که می‌تواند در پیشگیری از شکل‌گیری و وقوع بسیاری از تخلفات و جرایم موثر باشد.

به گزارش ایرنا، سجام یا سامانه جامع ارتباط عمومی مردمی) سیستم جامع اطلاعات مردمی(به آدرس http://sajam.scpd.ir به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرایم به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد، راه اندازی شده است.

این سامانه زیر نظر اداره کل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای مردمی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره میشود و کارکرد آن بر مبنای خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکت‌های مردم در ارسال گزارشات در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است که اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت.

فرایند اجرایی سامانه به این شکل است که متقاضیان عضویت از طریق سامانه ثبت نام می‌کنند و پس از آن بررسی و تطبیق مشخصات متقاضی عضویت، احراز هویت و استعلام‌های مورد نیاز در این رابطه صورت می‌گیرد. در مرحله بعد صلاحیت عضو تایید میشود و پس از احراز هویت کد عضویتی برای آن تعریف می‌شود، پس از آن متقاضیان تایید شده در سامانه سازماندهی می‌شوند.

گزارشاتی که از افراد دریافت می شود به صورت محرمانه و ناشناس در سیستم ثبت می‌شود و پس از ثبت و تایید مسئولان هسته‌ای و استانی برای دستگاه‌های دولتی ارسال و مطالبه‌گری خواهد شد تا دستگاه‌های دولتی نواقص را برطرف کنند.

ورود دستگاه قضایی به گزارشات ارسالی صرفا رسیدگی قضایی نیست بلکه اولین راهکار ارسال گزارش‌های تایید شده مردمی به دستگاه مورد نظر است که با تعامل و همکاری نسبت به رفع مشکل و معضل اقدام صورت گیرد.

گزارش‌های ارسالی منحصر به افراد و موضوعات شخصی نیست بلکه حقوق عامه هم جزو اولویت‌های این سامانه است به عنوان نمونه در این سامانه مباحث زیست محیطی و منابع طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

گزارش از : حنانه شفیعی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: