کد خبر: ۱۹۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - 22 March 2021
یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه با هدف جذب و هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند و یا پروژه‌هایی که در حال حاضر پیشرفت بالایی دارند بسیار مناسب است، گفت: در صورتی که این طرح بصورت اصولی اجرا شود می تواند کمک خیلی زیادی به چرخه اقتصادی کشور کند.

بانکداری ایرانی- یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه با هدف جذب و هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند و یا پروژه‌هایی که در حال حاضر پیشرفت بالایی دارند بسیار مناسب است، گفت: در صورتی که این طرح بصورت اصولی اجرا شود می تواند کمک خیلی زیادی به چرخه اقتصادی کشور کند.

علی زنجانیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با فارس، در خصوص تأمین مالی به روش شرکت سهامی عام پروژه گفت: در لایحه بودجه 1400، برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا به عبارت دیگر طرح‌های عمرانی مبلغی بالغ بر 104 هزار میلیارد تومان توسط دولت در نظر گرفته شد که ‌این رقم نسبت به مصارف عمومی بودجه در مقایسه با سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر تقریبا 12 درصد مصارف عمومی بودجه را تشکیل می‌دهد. بنابراین مشخص است که‌این میزان بودجه عمومی پاسخ‌گوی نیاز عمرانی کشور نیست.

زنجانیان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی صرفا از منابع دولتی برای طرح‌های عمرانی در جهان استفاده نمی‌شود بلکه قوانین ‌این کشورها طوری تنظیم شده است که راه را برای طرح‌های مشارکت عمومی خصوصی هموار کرده است، بیان کرد: این موضوع در کشور ما اخیرا مورد بررسی قرار گرفته و دستور العمل آن تصویب شده، هرچند که هنوز ‌‌این دستورالعمل ابلاغ نشده و به صورت رسمی روی سایت سازمان قرار نگرفته است. بحث تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه با هدف جذب و هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند و یا پروژه‌هایی که در حال حاضر پیشرفت بالایی دارند بسیار مناسب است.

*رفع موانع پروژه‌های نیمه تمام با استفاده از صندوق سهامی عام پروژه

وی در تشریح اینکه شرکت سهامی عام پروژه به ‌این صورت است که یک شرکتی به عنوان شرکت پروژه در قالب سهامی عام برای تکمیل و بهره برداری از پروژه‌های اقتصادی که آن شرایط را دارند و دارای توجیه فنی اقتصادی هستند، تاسیس میشود، عنوان کرد: حداقل سرمایه‌ای که در حال حاضر برای تاسیس ‌این شرکت ها در نظر گرفته اند، 1000 میلیارد تومان است و موسسین باید حداقل 50 درصد سرمایه را به صورت آورده یعنی نقد و غیر نقد تعهد کنند که از‌این میزان حداکثر 30 درصد می‌تواند به صورت آورده غیر نقد باشد.

زنجانیان ادامه داد: مسئله دیگری که وجود دارد ‌این است که موضوع فعالیت موسسه حتما باید در راستای هدف شرکت پروژه باشد، مسئله دیگری که باید وجود داشته باشد‌این است که ‌موسسین تا پایان اتمام پروژه باید در شرکت حضور داشته باشند که به همین منظور سازمان تضامینی از آنها دریافت می‌کند، بخشی از سهام آنها نیز نزد بورس تا پایان پروژه توثیق می‌شود.

* پروژه‌های عمرانی با استفاده از صندوق سهامی عام پروژه تامین مالی می‌شوند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پروژه‌های مطلوب مورد استفاده در در شرکت سهامی عام پروژه گفت: شرکت‌های سهامی عام پروژه برای پروژه‌هایی که به صورت نیمه تمام هستند یا پروژه‌هایی که متوقف شده اند و نیاز است که شروع بشوند، بیشتر در نظر گرفته شده و بیشتر مثمرثمر هستند.

زنجانیان در بیان اینکه صندوق سهامی عام پروژه می‌تواند، برای پروژه‌های جدید هم استفاده بشود، گفت: کاربرد اصلی شرکت سهامی عام پروژه برای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی بیشتر است و به نظر می‌رسد در صورتی که این طرح بصورت اصولی اجرا شود می تواند کمک خیلی زیادی به چرخه اقتصادی کشور کند و ‌ از طرفی هم مشارکت شرکت‌های تامین سرمایه و مشاوره سرمایه گذاری ها و رتبه بندی‌ها در ‌این طرح خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: به‌این لحاظ که با همکاری‌این نهادها پروژه‌هایی که شرایط تامین مالی از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه را دارند، می‌توانند، براساس ریسک و بازدهی که دارند ارزیابی بشوند، رتبه بندی شده و در نهایت اولویت بندی بشوند.

برچسب ها: نقدینگی ، تورم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: