کد خبر: ۱۹۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - 18 March 2021
در این راستا بانک پاسارگاد با اعتقاد و باوری راسخ، «مسئولیت‌های اجتماعی» را به عنوان رویکردی متعالی به کسب و کار همواره مدنظر قرار داده است و مجموعه استراتژی‌ها و سیاست‌های کلان بانک در حوزه‌های گوناگون مشتریان، سهام‌داران، همکاران و جامعه را در چارچوب این نگاه مسئولانه تنظیم کرده و علاوه بر این به‌صورت پیوسته اقدامات و فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی و نیز اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه و خیرخواهانه با هدف مشارکت سازنده در توسعه اجتماعی به انجام رسانده است.

مسئولیت و تعهد اجتماعی در واقع یک عامل مهم در ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در جوامع مختلف است.

در واقع مسئولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف مختلفی که تمامی آن‌ها دارای منافع برای جامعه هستند، بر عهده فرد، سازمان و یا نهادی خاص گذاشته می‌شود. این مفهوم به صورت دقیق‌تر به معنای انجام وظایف فردی به وسیله تک‌تک افراد جامعه است که انجام این وظایف باعث می‌شود تا تعادل مناسبی بین اکوسیستم و اقتصاد جامعه برقرار شود. استفاده از لفظ وظیفه نشان می‌دهد که هر فرد در حالت عادی باید به این وظایف واقف بوده و نقش خود را در حفظ این تعادل به صورت مشخص پذیرفته و ایفا کند.

مسئولیت و تعهد اجتماعی در حوزه‌های گوناگون دارای تعاریف فراوانی بر اساس حوزه فعالیت است. مثلا در حوزه شرکت‌ها و یا بنگاه‌ها که این مسئولیت به اختصار به CSR شناخته می‌شود، بندهای مختلفی برای این منظور تعریف شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون تعهد در قبال حفظ محیط زیست و اکو سیستم، تعهد در قبال رعایت عدالت و شایسته سالاری در استخدام نیروهای مورد نیاز، تعهد در قبال برآورده کردن تمامی نیازهای ضروری کارمندان و خانواده‌های آن‌ها، تعهد در قبال ارائه محصولات کاملا سالم و بدون هیچگونه مضرات برای انسان، تعهد در قبال صرف درآمد‌ها در راه‌های قانونی و در مسیر پیشرفت و توسعه، تعهد در قبال رفتار درست و انسانی با تمامی افراد مرتبط و در نهایت تعهد در قبال رعایت حقوق مصرف کنندگان در صورت تولید کالا یا ارائه خدمت اشاره کرد.


بانک‌ها نیز به عنوان یک سازمان از این قاعده مستثنی نبوده و نه تنها در قبال مشتریان بلکه در قبال ذی‌نفعان، محیط زیست، شفافیت و امنیت، همکاران و عدالت سازمانی و عدم تمایز مسئول هستند.


در این راستا بانک پاسارگاد با اعتقاد و باوری راسخ، «مسئولیت‌های اجتماعی» را به عنوان رویکردی متعالی به کسب و کار همواره مدنظر قرار داده است و مجموعه استراتژی‌ها و سیاست‌های کلان بانک در حوزه‌های گوناگون مشتریان، سهام‌داران، همکاران و جامعه را در چارچوب این نگاه مسئولانه تنظیم کرده و علاوه بر این به‌صورت پیوسته اقدامات و فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی و نیز اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه و خیرخواهانه با هدف مشارکت سازنده در توسعه اجتماعی به انجام رسانده است.


این بانک که در حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی در بین بانک‌های کشور پیشتاز است و در یکی از اقدامات جدید خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، برای سیزدهمین سال متوالی، از برگزیدگان آزمون سراسری، در پنج گروه آزمایشی تجلیل کرد و علاوه بر اهدای هدایا به برگزیدگان آزمون سراسری سال 1399، با پرداخت مبالغی بصورت ماهیانه و تا هر زمانی که این عزیزان در داخل کشور ادامه تحصیل دهند تحت حمایت خود قرار داد. بانک پاسارگاد از سال 1387 تا‌کنون، از 193 نفر از جوانان و نخبگان آزمون سراسری تجلیل به‌عمل آورده است.


از دیگر اقدامات بانک پاسارگاد در حوزه مسئولیت اجتماعی می‌توان به ساخت مدرسه، کتابخانه و مراکز بهداشت در نقاط مختلف کشور اشاره کرد. این بانک بخش اعظمی از بودجه تبلیغاتی خود را جهت ساخت مدارس آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده صرف کرده، تاکنون بیش از 26 مدرسه در استان‌های لرستان، گلستان، خوزستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، هرمزگان، خراسان رضوی، البرز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی و 17 کتابخانه در استان‌های همدان، اردبیل، فارس، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد ساخته است و در سال آینده نیز، تعدادی مدرسه دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد. گفتنی است این بانک بلافاصله پس از وقوع حادثه سیل در برخی از مناطق کشور، علاوه بر ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی، مشارکت خود را در امر ساخت مراکز فرهنگی، مدرسه و کتابخانه در مناطق آسیب‌دیده‌ اعلام و بلافاصله اقدامات لازم را آغاز کرد.


همچنین به تازگی شاهد آغاز عملیات احداث کتابخانه‌‌ی «پاسارگاد» در شهرستان پاسارگاد استان فارس، و افتتاح دو کتابخانه در شهرستان‌های ملایر و تویسرکان استان همدان از سوی بانک پاسارگاد بودیم.

 


بانک‌پاسارگاد در حوزه ارتقا شرایط بهداشت و درمان نیز اقدامات ارزشمندی انجام داده و در دست اقدام دارد. این بانک علاوه بر ساخت یک مرکز بهداشت در بخش جوشین شهر ورزقان در استان آذربایجان شرقی، ساخت 7 هزار تخت بیمارستانی در کشور را تعهد کرده است که فاز اول آن در قم در حال ساخت است. در دوران شیوع ویروس کرونا، کمک‌های قابل‌توجهی از سوی این بانک برای رفع کمبود ماسک و لباس‌های مخصوص کادر پزشکی و درمانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور صورت گرفته و برای حمایت از تولید واکسن کرونا در کشور نیز اعلام آمادگی کرده است. همچنین بانک‌پاسارگاد حمایت از انجمن‌ بیماری‌های خاص را در دستور کار خود دارد و ازجمله این اقدامات می توان به حمایت از بیماران اوتیسم ، با همکاری انجمن اوتیسم ایران که با هدف کاهش دردها و آلام این گروه از افراد جامعه انجام شده اشاره کرد.


از جمله اقدامات فرهنگی دیگر می توان به حمایت از چاپ کتاب‌های نفیسی همچون مصحف شریف طباخ، شاهنامه شاه‌طهماسبی، تاریخ جامع ایران و رنج و رنگ و...، همینطور حمایت از هنرهای تجسمی کشور از دیگر اقدامات این بانک در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.


در پایان باید گفت، ایجاد و نهادینه‌سازی فرهنگ غنی توجه به دردها و مشکلات جامعه، و انجام مسئولیت‌اجتماعی باید در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد و همانند سازمان های پیشرو از جمله بانک‌پاسارگاد به فرهنگی نهادینه تبدیل شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: