کد خبر: ۱۹۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - 13 March 2021
سنت دیرینه خانه‌تکانی عید، مصرف آب در روزهای پایانی سال به ویژه ۱۵ روز آخر را بین دو تا سه برابر سرانه روزانه افزایش می دهد که با توجه به وضعیت کنونی منابع آبی در کشور این میزان تا حدود زیادی نگران‌کننده است.

بانکداری ایرانی- سنت دیرینه خانه‌تکانی عید، مصرف آب در روزهای پایانی سال به ویژه ۱۵ روز آخر را بین دو تا سه برابر سرانه روزانه افزایش می دهد که با توجه به وضعیت کنونی منابع آبی در کشور این میزان تا حدود زیادی نگران‌کننده است.

به گزارش تسنیم، رامین سامانیان، مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی شرکت آب و فاضلاب منطقه دو شهر تهران با اعلام این خبر گفت: انجام چنین کارهایی با شیوه‌های سنتی و پر مصرف جای تامل دارد؛ طبق آمارهای اعلام شده مصرف آب در کشور در پایان سال، بین دو تا سه برابر افزایش می‌یابد، متوسط سرانه مصرف آب در ایران حدود 280 لیتر برای هر ایرانی است که روزهای پایانی سال به ویژه 15 روز آخر به 450 تا 500 لیتر در روز می‌رسد.

وی با بیان اینکه "آمارهای رسمی حکایت از این دارد که سرانه مصرف آب در کشور حدود 280 لیتر در روز است که به مصارف شرب، خانگی و بهداشتی می‌رسد"، افزود: این در حالی است که متوسط مصرف جهانی 150 لیتر است بنابراین سرانه مصرف آب در ایران تقریبا دو برابر بیشتر است و جالب اینکه کشورهای اتحادیه اروپا به طور متوسط چند برابر ایران آب قابل استحصال در اختیار دارند اما هیچ کدام از آنها چنین رقمی مصرف نمی‌کنند، در میان کشورهای اروپایی، سوئد با 202 لیتر و لهستان با 98 لیتر، به ترتیب بیشترین و کمترین سرانه مصرف آب را دارند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و انرژی شرکت آب و فاضلاب منطقه دو شهر تهران تصریح کرد: این میزان مصرف نشان‌دهنده این است که ایرانیان به رغم اینکه در منطقه جغرافیایی خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته‌اند که یک سوم میانگین ریزش‌های آسمانی کره زمین را دارد، اما بین دو تا سه برابر متوسط جهانی آب برای شرب و مصارف خانگی مصرف می‌کنند.

وی افزود: میزان آب‌بها در ایران نیز به گونه‌ای است که هیچ انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی در شهروندان ایجاد نمی‌کند، و به جای اینکه به آب یارانه بدهند بهتر است در مردم انگیزه ایجاد کنند تا از دستگاه‌هایی استفاده کنند که راندمان آبی بالایی دارند و مصارف را تا 60 درصد کنترل و بهینه می کنند.

سامانیان با اشاره به اینکه "مصرف آب در پایان سال به ویژه در 15 روز آخر بین دو تا سه برابر افزایش می‌یابد یعنی میزان سرانه به 450 تا 500 لیتر در روز به ازای هر نفر می‌رسد"، گفت: مضاف بر این میزان، مصرف آب در مقایسه با سال گذشته، به دلیل وجود بیماری کرونا، بین 10 تا 12 درصد نیز بیش‌تر شده که در این شرایط ، نیازمند مدیریت مصرف با هدف حفظ منابع آبی موجود توسط همشهریان گرانقدر هستیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: