کد خبر: ۱۹۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - 05 March 2021
رئیس مرکز تحقیقات و فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که افزایش سرعت عبوری قطار، بار محوری و عمر مفید تکه مرکزی سوزن ریل از فواید دستاورد پژوهشگران جهاد دانشگاهی تهران است، گفت: در سخت‌کاری انفجاری این قطعه سرعت عبوری قطار ۵ تا ۱۰ درصد، بار محوری از ۲۰ به ۳۰ تن و عمر مفید از ۱۰۰ میلیون تن بار عبوری از روی این قطعه به ۳۰۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.

بانکداری ایرانی- رئیس مرکز تحقیقات و فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که افزایش سرعت عبوری قطار، بار محوری و عمر مفید تکه مرکزی سوزن ریل از فواید دستاورد پژوهشگران جهاد دانشگاهی تهران است، گفت: در سخت‌کاری انفجاری این قطعه سرعت عبوری قطار ۵ تا ۱۰ درصد، بار محوری از ۲۰ به ۳۰ تن و عمر مفید از ۱۰۰ میلیون تن بار عبوری از روی این قطعه به ۳۰۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.

دکتر سید محمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا در غرفه سازمان جهاد دانشگاهی تهران در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی ریلی با شعار «ایران روی ریل به سوی آینده» در توضیح علت استفاده از روش انفجاری برای سخت‌کاری تکه مرکزی سوزن ریل اظهار کرد: علت استفاده از این روش مربوط به ویژگی فولاد به کار گرفته شده برای ساخت این قطعه(تکه مرکزی سوزن ریلی) است.

وی با بیان این‌که برای این نوع فولاد با این ویژگی‌ها ناگزیز از انجام عملیات حرارتی هستیم، در ادامه خاطرنشان کرد: در غیر این‌صورت این قطعه در بخش خطوط ریلی پاسخ نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که سختی این نوع فولاد با عملیات حرارتی بشدت کاهش و انعطاف و ضربه‌پذیری بشدت افزایش می‌یابد، افزود: میزان سایش این قطعه(تکه مرکزی) با این مشخصات به علت نرمی زیاد افزایش می‌یابد از طرفی این تکه مرکزی به لحاظ قابلیتی که دارد پس از عملیات حرارتی بر اثر ضرباتی که متعاقب عبور قطار به آن وارد می‌شود سختی آن افزایش بیشتری می‌یابد که این به معنای افزایش مقاومت سایشی است.

دکتر طباطبایی با بیان این‌که برای تثبیت سختی و پایداری مقاومت سایشی این تکه به حدود ۶ ماه تا یکساال و نیم زمان نیاز است، در ادامه تصریح کرد: سخت‌کاری انفجاری این شرایط را بهتر مهیا می‌کند به عبارت دیگر با انجام عملیات سخت‌کاری انفجاری در بدو استفاده از این قطعه(تکه مرکزی سوزن ریل) شرایط سختی مناسب را در لایه سطحی را دارید و بدین ترتیب هزینه تعمیر کاهش و عمر قطعه افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که این شیوه سخت‌کاری انفجاری در مواردی با فولاد هدفیلد نظیر سنگ‌شکن، آستر آسیاب‌ها و ناخن‌ها کاربرد دارد، افزود: این افزایش سختی مقاومت سایشی و عمر مفید را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که این کار با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مرکز توسعه فناوری شیمیایی سازمان صنایع دفاع و شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(شرکت ایرید) و دانشگاه تربیت مدرس به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: این پروژه کار پرمشقتی بود که برای دستیابی به این فناوری یکسال و نیم زمان برد و توانستیم نمونه‌ای تولید کنیم که میزان سختی آن از ۱۸۰ به حداقل ۳۴۰ برینل افزایش یابد.

دکتر طباطبایی با بیان این‌که این کار هم‌چنان در مرحله تحقیق است، یادآور شد: برای تولید انبوده نیازمند حمایت و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم است البته چنانچه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قصد صادرات این قطعات و سوزن را داشته باشند می‌توان با معرفی فناوری و با شرایطی محصولات را تحویل داد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در کشور چیزی حدود ۱۰ هزار تکه مرکزی سوزن ریل وجود دارد که نیازمند تغییر و تحول هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: