کد خبر: ۱۹۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - 26 February 2021
افزایش تورم در اقتصاد ایران منجر به کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم شده است و هر روز سرمایه‌های سرگردان مردم روانه یک بازار می‌شوند.

افزایش تورم در اقتصاد ایران منجر به کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم شده است و هر روز سرمایه‌های سرگردان مردم روانه یک بازار می‌شوند.

افزایش تورم در اقتصاد ایران منجر به کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم شده است و هر روز سرمایه‌های سرگردان مردم روانه یک بازار می‌شوند. گاه به بازار سرمایه می‌روند و گاه به بازار سکه، طلا و ارز سرک می‌کشند بلکه سود بالایی را از سرمایه‌های خود کسب کنند و در مقابل کاهش ارزش پول ملی، مقاومت کنند؛ غافل از اینکه همین سرمایه‌گذاری‌ها هرچند در ابتدا ساده به نظر می‌رسند اما دانش خاص خود را می‌طلبد و ورود هیجانی و با طمع برای کسب سود بیشتر، همواره منجر به ضرر و زیان سرمایه‌گذاران شده است. در حال حاضر باتوجه به اینکه سیگنال‌های نه‌چندان منفی از بازارهای مالی دریافت می‌شود اما شاهد خروج نقدینگی مردم از این بازارها و کاهش حجم معاملات هستیم که این موضوع باعث شده است این بازارها در حال حاضر کم رونق باشند. کارشناسان روند ورود و خروج نقدینگی، حجم معاملات و شرایط بازارهای مالی برای جذب یا دفع سرمایه‌ها تا پایان سال را بررسی کردند.

کاهش معاملات طلا و سکه
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره روند ورود و خروج نقدینگی در بازار طلا و سکه گفت: جریان و ورود و خرج نقدینگی در چند ماه بسیار کم بوده زیرا قیمت‌ها رو به کاهش رفته و این کاهشی شدن قیمت‌ها بسیار زیاد روند معاملات را تحت تأثیر قرار داده است و معاملات به‌شدت کاهش پیدا کرد.
وی ادامه داد: به همین دلیل حباب سکه در دو ماه گذشته شکست و کاهش پیدا کرد و این موضوع نشان دهنده کم شدن تقاضاست که این کاهش تقاضا هم به دلیل کاهش قیمت‌ها بود.


کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که تا پایان سال شرایط بازار برای جذب یا خروج پول را چگونه پیش‌بینی و ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: تا پایان سال حتی تا چند روز آینده هم این موضوع قابل پیش‌بینی نیست زیرا در وضعیت فعلی متغیرها زیاد است و به‌دلیل همین متغیرهای زیاد نمی‌توان پیش‌بینی کرد. این فعال بازار طلا و سکه افزود: در بازار سکه هم به همین صورت است و این بازار تا حدود زیادی تحت تأثیر ماجراهای سیاسی مانند برجام است و اینگونه صحبت‌ها هر روز به نوعی تأثیر خود را می‌گذارند؛ البته گاهی اوقات این مسائل سبب کاهش قیمت می‌شود و یک روز به یکباره می‌گویند که اتفاق نمی‌افتد و شرط و شروط می‌گذارند؛ تمامی این عوامل به‌شدت تأثیرگذار هستند.

سیگنال‌های متضاد عامل نوسان بازار خودرو
فربد زاوه، کارشناس خودرو درباره روند معاملات خودرویی گفت: اگرچه در این دو ماه حجم معاملات کاهش داشته اما در اسفند و در روزهای ابتدایی ماه با وجود اینکه نرخ‌ها رشد اندکی کرده است اما تغییری در حجم معاملات ایجاد نشد. علت این موضوع عدم تناسب قدرت خرید با قیمت حجم بازار است. همچنین با قیمت‌هایی که الآن با آن مواجه هستیم حدود ۵۰۰تا۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که تقریبا معاملات آن در کشور انجام شده، البته همچنان این روند کاهنده خواهد بود. وی ادامه داد: ما درگیر رکود تورمی هستیم؛ از یک طرف به خاطر سیاست‌های پولی قیمت‌ها دائما رو به افزایش است و از طرف دیگر تورم قدرت خرید مردم دهک پایین را کم کرده است. تورم طولانی مدت باعث شده است که تعداد دهک‌هایی که نیازمند مالی هستند افزایش پیدا کند و به طور مثال اگر سال‌های گذشته دو دهک ضعیف داشتیم الان ۷ دهک ضعیف داریم و این موضوع به این معناست که بازار خودرو خیلی منقبض می‌شود.


این کارشناس خودرو با بیان اینکه همیشه در اسفند ماه در همه حوزه‌ها دو ماه کاری فروش داریم عنوان کرد: معمولا سال تجاری ایران ۱۴ماه حساب می‌شود که در این ۱۴ماه فروردین را داریم که تقریبا صفر است، ماه‌هایی مانند اردیبهشت،آبان و آذر را داریم که ماه‌های ۵۰درصدی هستند و ماه‌هایی مانند اسفند و ماه‌های تابستان را داریم که در مصرف، ضریب حدود دو ماه دارند و در مجموع حدود ۱۴ ماه مصرفی را داریم . قاعدتا در اسفند ماه باید رونق بیشتری در بازار ببینیم که به‌دلیل بحث سطح قیمت‌ها و سیگنال‌های متضاد سیاسی و رفتارهای آمریکا حجم معاملات خودرویی امسال در اسفند ماه خیلی خوب نبوده و نوسان دارد . البته احتمالا بازار رونق چندانی نداشته باشد، همچنین رکودی که وارد آن شده‌ایم احتمالا ۴تا۵ سال گریبان‌گیر ما خواهد بود.


بازارهای ناشناخته و اتفاقات ناگوار
بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات بازار سرمایه در ماه‌های پایانی سال گفت: در بهمن ماه روند بازار کاهشی بود و شاهد خروج وجه نقد از بازار سرمایه بودیم . همچنین ورود وجه نقد جدید به بازار را نداشتیم. این روزها بازار به آن‌صورت منفی نیست اما بازاری کم‌عمق داریم و رونق قبل را ندارد. البته مهمترین عاملی که باعث شده بازار طراوت قبلی را نداشته باشد؛ اضافه نشدن پول‌های جدید به بازار و در بعضی روزها حتی خروج وجه نقد از بازار است.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تا پایان سال شرایط بازار برای جذب یا خروج پول را چگونه پیش‌بینی و ارزیابی می‌کنید، گفت: شاخص بازار به عددی رسیده که کمتر کسی از ارزندگی قیمت نمادهای مختلف در این سطح از شاخص تعبیری خواهد داشت مانند خیلی از نمادها که به پایین‌تر از ارزش ذاتی خود رسیدند. بنابراین تحت عنوان تعدیل یا تنفس قیمت شاید موردی در داخل بازار سرمایه تأثیر زیادی نداشته باشد .بر این اساس به‌نظر می‌رسد متغیرهای برون‌زاست که این روزها بسیار تأثیر می‌گذارند، همچنین سه متغیر اقتصاد کلان، ابهام در شرایط سیاسی و نرخ ارز همیشه به عنوان متغیرهای ثابت مؤثر بر بازار سرمایه بودند.


وی ادامه داد: جدیدا بازارهای رقیب اضافه شدند که به درست یا نادرست، افراد بدون اینکه اطلاع حداقلی راجع به آنها داشته باشند به سمت این بازارها متمایل شدند. به‌صورت خاص بازار رمزارزهاست که بخشی از سرمایه‌ها به سمت آن سرازیر شده است و عده‌ای تصور می‌کنند می‌توانند این بازار را بپذیرند ،البته غافل از این هستند که در طبقه‌بندی سرمایه‌گذاری؛ سرمایه‌گذاری در رمز ارزها با تلاطم بسیار بالا طبقه‌بندی می‌شود و برای افرادی که نوسانات بازار سرمایه مطلوب نبوده است هنگامی که وارد این بازار شوند اتفاقات ناگوارتری رخ خواهد داد.

پیش بینی افزایش قیمت
فرشید پورحاجت، کارشناس مسکن معتقد است: معاملات مسکن نسبت به سال گذشته حتی نسبت به فصل گذشته کاهشی بوده و تعداد معاملات کمتری داشتیم .این موضوع نشان دهنده این است که در حوزه خرید و فروش شرایط خوبی وجود ندارد و در حال حاضر تعداد معاملاتی که انجام می‌شود باتوجه به شرایط فعلی بازار مسکن عدد قابل قبولی نیست.وی ادامه داد: بخش مسکن به عنوان اقتصاد خرد از اقتصاد کلان تبعیت می‌کند و باید اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد کلان رخ داده است را دنبال کند اما در کشور ما به نظر می‌رسد سیاست‌ها به‌نحوی تعریف شده است که با تبلیغات سیاسی در رسانه‌ که توسط وزارتخانه و عوامل دیگر رخ داده است اتفاقاتی در حوزه مسکن پیش آمد. به طور مثال در رسانه‌ها اعلام می‌کردند که خانه خریداری نکنید زیرا قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و مردم هم گمان می‌کردند که اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ خواهد داد اما آمارها نشان می‌دهد با وجود این اخباری که نسبت به بازار مسکن شده باتوجه به کاهش تعداد معاملات قیمت‌ها همچنان افزایشی بوده است.
این کارشناس مسکن درباره پیش بینی خود از آینده بازار مسکن، گفت: پیچیدگی معاملات مسکن نسبت به سایر بازارها متفاوت است و حجم نقدینگی که برای معامله در بازار مسکن رخ می‌دهد شرایط سنگین‌تری را نسبت به بازارهای دیگر دارد و نقدشوندگی در بازار مسکن شرایطی بسیار سخت‌تر دارد اما به نظر می‌رسد کماکان افزایش قیمت را در ماه‌های آینده خواهیم داشت و اینکه نسبت به سال گذشته افزایش معاملات را داشته باشیم اندکی دور از تصور است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: