کد خبر: ۱۹۱۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - 17 February 2021
هر چند پس از آن قیمت بیت‌کوین در معاملات میانه روز در میانه کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار دلاری در نوسان بود. مهم‌ترین عامل این روزهای استحکام قیمت بیت‌کوین پشتوانه این رمز ارز به حمایت شرکت‌های بزرگ بوده است.

دنیای‌اقتصاد : بیت‌کوین همچنان در نزدیکی مرز ۵۰ هزار دلاری در حال رکوردشکنی‌های خفیف است؛ در معاملات روز گذشته، ارزش پرطرفدارترین رمز ارز جهان به قیمت ۴۹ هزار و ۹۵۰ دلار نیز صعود کرد تا فقط ۵۰ دلار تا رسیدن به یکی از مهم‌ترین مرزهای روانی فاصله داشته باشد.

هر چند پس از آن قیمت بیت‌کوین در معاملات میانه روز در میانه کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار دلاری در نوسان بود. مهم‌ترین عامل این روزهای استحکام قیمت بیت‌کوین پشتوانه این رمز ارز به حمایت شرکت‌های بزرگ بوده است.

ارزش بازار بیت‌کوین نیز با احتساب قیمت روز گذشته به حدود ۹۱۰ میلیارد دلار رسید. همان‌طور که اشاره شد بهبود تقاضا در بازار بیت‌کوین انتشار اخباری بود که مربوط به استقبال گرم شرکت‌های بزرگی همچون تسلا، مسترکارت و بانک نیویورک ملون می‌شد. شرکت تسلا هفته گذشته اعلام کرد در حجم ۵/ ۱ میلیارد دلار اقدام به خرید بیت‌کوین کرده است و همچنین وعده داد که این شرکت در آینده نزدیک فرآیند پرداخت از طریق رمزارزها را به رسمیت خواهد شناخت.

دومینوی حمایت غول‌های تکنولوژی
بعد از حمایت شرکت تسلا پیش‌بینی می‌شد که این تازه آغاز راه نفوذ رمز ارزها به فرآیندهای پرداخت و همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ باشد. کمپانی مسترکارت، شرکت خدمات مالی آمریکایی نیز اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی از برخی از رمزارزها در فرآیندهای پرداخت پشتیبانی خواهد کرد. همچنین بانک نیویورک ملون نیز اعلام کرد که برخی از خدمات محدود خود را برای رمز ارزها آزاد خواهد کرد.

بیت‌کوین که سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، در حالی که فقط یک ماه و نیم از سال ۲۰۲۱ می‌گذرد، ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است. افزایش تقاضای نهادی توسط شرکت‌ها و صندوق‌های بزرگ در جهان و همچنین نگاه سرمایه‌گذاران به مقصدی برای حفظ ارزش دارایی‌ها دو عامل مهم رالی صعودی قیمت بیت‌کوین در ماه‌های اخیر بوده است.

از سوی دیگر در حال حاضر بسیاری نیز نگران این موضوع هستند که بازار بیت‌کوین یکی از بزرگ‌ترین حباب‌های قیمتی در طول تاریخ را تشکیل داده است و سقوط قیمتی در این بازار می‌تواند بسیار شدید باشد.

رفت و برگشت قیمت پلاتین
قیمت پلاتین در بازارهای جهانی دیروز تا سقف ۶ سال و نیمه خود افزایش پیدا کرد، هرچند بعد از آن به مرز ۱۳۰۰ دلاری بازگشت. افزایش امیدواری‌ها به تسریع ریکاوری اقتصاد جهانی و افزایش تقاضای این فلز در صنایع مختلف از جمله خودروسازی سبب افزایش قیمت در هفته‌های گذشته شد و در روز گذشته قیمت این فلز به ۱۳۴۰ دلار نیز رسید. با این وجود بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که احتمالا با ریکاوری سمت عرضه پلاتین، رالی صعودی قیمت آن در افق میان مدت متوقف خواهد شد. البته این نکته حائز اهمیت است که پلاتین احتمالا در دولت بایدن که بر انرژی‌های پاک تمرکز دارد تقاضای بیشتری را تجربه خواهد کرد. همچنین احتمالا تقاضای پلاتین در بلندمدت از سوی چین نیز افزایش پیدا کند. دولت چین با تصویب فاز ششم استاندارد هم برای خودروهای بنزینی و هم برای خودروهای گازوئیلی از ژانویه ۲۰۲۱ و لزوم استفاده از این فلز در کاتالیزورهای انتشار گاز، سبب افزایش تقاضای پلاتین خواهد شد. همچنین روز گذشته در بازار طلا قیمت فلز زرد تغییرات چندانی نداشت و در حوالی ۱۸۱۰ دلار در حال نوسان بود. نبود کاتالیزور قیمتی قدرتمند سبب شده است تا قیمت این فلز ارزشمند در سطوح پایین کانال ۱۸۰۰ دلاری گرفتار شود. طلا از ابتدای سال جاری تاکنون عملکرد خوبی را تجربه نکرده است و در ماه ژانویه ۶/ ۲ درصد و همچنین تا شانزدهمین روز از ماه فوریه نیز افت ۵۳/ ۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: