کد خبر: ۱۹۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - 11 February 2021
یک کارشناس بانکی گفت: حذف صفرها تا حدودی حساب و کتاب‌ها را تسهیل می‌کند، یعنی بیش از اثر روانی آن ساده شدن محاسبات دارای اهمیت است.

یک کارشناس بانکی گفت: حذف صفرها تا حدودی حساب و کتاب‌ها را تسهیل می‌کند، یعنی بیش از اثر روانی آن ساده شدن محاسبات دارای اهمیت است.

کامران ندری، کارشناس اموربانکی درباره بار روانی کمرنگ شدن ۴ صفر که به منزله حذف آن در مرور زمان محسوب می‌شود به خبرنگار ابیِنا گفت: کمرنگ شدن و در نهایت حذف صفرها انجام محاسبات را تسهیل می‌بخشد. زمانی که صفرها حذف شود، عددها کوچکتر خواهد شد و کار با آنها آسان و راحت‌تر می‌شود. مردم در حال حاضر با تومان کار می‌کنند، اما زمانی که درصدد برآیند تا اقدام به جابه جایی پول خود کنند باید عدد را برحسب ریال بنویسند که گاهی اضافه یا کم کردن یک صفر مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

وی در ادامه اضافه کرد: حذف صفرها برهمین اساس تا حدودی حساب و کتاب‌ها را تسهیل می‌کند. یعنی بیش از اثر روانی آن که به اندازه‌ای کم است که قابل اعتنا نیست و ناچیز شمرده می‌شود، محاسبات ساده خواهد شد. منتها نباید انتظار داشته باشیم، این حذف صفرها منجر به کاهش تورم یا رشد تولید و مسائلی از این دست شود.

این کارشناس امور بانکی در این خصوص یادآور شد: زمانی که قیمت‌ها رشد پیدا می‌کند، مردم متوجه میزان افزایش آن می‌شوند، بنابراین خیلی این مسئله تاثیرگذار در نگاه مردم نخواهد بود.

ندری درباره کاهش هزینه چاپ اسکناس در نتیجه کاهش صفرها ابراز کرد: هر ساله تعدادی اسکناس فرسوده توسط بانک مرکزی باید از دور خارج شود و اسکناس‌های جدید به چاپ برسد، اکنون این اسکناس‌ها همراه با کاهش صفرها به چاپ رسیده، بنابراین هزینه آنچنانی در بر نخواهد داشت زیرا این کارها به یکباره صورت نمی‌گیرد و تدریجا انجام می‌شود. با این‌حال حسن قضیه فوق که موقتی هم به حساب می‎آید، به جریان افتادن سکه است، ولی آن هم با توجه به شرایط کرونایی اسکناس و مسکوکات خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، این مسئله هم خیلی اثر آنچنانی نخواهد گذاشت.

وی در این رابطه اظهار داشت: کرونا تغییرات جدی در رفتار مردم به وجود آورده که حتی پس از مهار این اپیدمی هم به نظر نمی‌رسد در خصوص استفاده از اسکناس و مسکوکات به شرایط قبلی برگردیم. از تغییر رفتارهایی که این ویروس ایجاد کرد، استفاده کمتر از اسکناس و مسکوکات است و به نظر می‌رسد پس از کرونا هم این شرایط تغییر کند زیرا مردم عادت کردند که بدون اینها کارهای مالی و معاملاتی خود را انجام دهند، بنابراین بعید است که به وضعیت پیش از کرونا برگردیم و این امر ادامه پیدا خواهد کرد زیرا کرونا سبب شده مردم با تجارت و مبادلات الکترونیک بیشترآشنا شوند.

ندری در پایان اظهار داشت: تنها مسئله‌ای که در این رابطه برجسته به نظر می‌رسد، همانطور که اشاره کردم تسهیل محاسبات مالی است. البته باید این نکته راهم مورد توجه قرار داد که امکان دارد در کوتاه مدت دردسرهایی هم ایجاد شود زیرا ذهن مردم با واحد پول قبلی عادت کرده و همان ملکه ذهن شده، بنابراین برای عادت به این عددهای جدید نیاز به زمان است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: