کد خبر: ۱۹۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - 04 February 2021
ظرفیت پالایشی ایران که تا پیش از انقلاب روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود، ‌حالا با بهره‌برداری از طرح‌های مختلف و به ویژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که نشان‌دهنده رشد ۷۹ درصدی در این حوزه است.

بانکداری ایرانی -ظرفیت پالایشی ایران که تا پیش از انقلاب روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود، ‌حالا با بهره‌برداری از طرح‌های مختلف و به ویژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که نشان‌دهنده رشد ۷۹ درصدی در این حوزه است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، پالایشگاه‌سازی در ایران نخستین بار به پالایشگاه آبادان باز می‌گردد. از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی که حدود ۷۰ سال بوده، ایران تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی در کشور ایجاد کرد.

این در شرایطی بود که تولید نفت ایران در پیش از انقلاب تا ۵ میلیون بشکه در روز نیز برآورد می‌شد اما توجه به پالایشگاه‌سازی چندان جدی نبود.

با پیروزی انقلاب و تحریم‌های کوچک و بزرگی که علیه صنعت نفت ایران شکل گرفت، پالایشگاه‌سازی جزو اولویت‌ها بود. با این حال تا سال ۹۷ که ایران به واسطه بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به خودکفایی رسید، ایران همواره واردکننده بنزین بود و همین موضوع باعث شد تا در دور قبلی تحریم‌ها،‌ فروش بنزین به عنوان یکی از اهداف تحریم‌کنندگان مورد توجه قرار گیرد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس که طرح آن از سال ۸۴ مطرح شده بود، شتاب گرفت و ایران توانست گام به گام به خودکفایی در تولید بنزین نزدیک شود.

سرانجام نیز از سال گذشته، با بازاریابی و افزایش تولید بنزین، صادرات آغاز شد تا آنجا که ایران اکنون رتبه نخست صادرات فرآورده‌های نفتی را در خاورمیانه دارا است.

علاوه بر پالایشگاه ستاره خلیج فارس که مهمترین نقش را در خودکفایی بنزین داشته، افزایش تولید و بهبود کیفیت در پالایشگاه‌های دیگر نیز در این مهم تاثیرگذار بوده تا ایران هم در کمیت تولید فرآورده‌های نفتی رشد را تجربه کند و هم در کیفیت آن بتواند بیش از ۷۵ درصد از بنزین تولیدی را با استانداردهای یورو ۴ و ۵ به دست مصرف‌کنندگان برساند.

در مجموع، ظرفیت پالایش نفت ایران اکنون به ۲.۱۵ میلیون بشکه در روز رسیده و در مقایسه با پیش از انقلاب رشدی ۷۹ درصدی را ثبت کرده است.

به گزارش ایرنا، این اقدامات سبب شد تا ظرفیت پالایشی ایران در پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی که در سال ۹۲ عددی معادل یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز بود امروز و با اقدامات دولت تدبیر و امید به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند. این اعداد نشان‌دهنده رشدی ۱۶ درصدی در ظرفیت پالایشگاه‌های ایران در طول مدت ۷ سال است.

این در حالی است که از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ یعنی چیزی حدود ۳۵ سال، ظرفیت پالایشی ایران تنها ۵۶ درصد بیشتر شده بود و از یک میلیون و ۱۸۵ هزار بشکه در سال ۵۷ به یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ رسیده بود.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که ظرفیت پالایشگاه‌های ایران تا پایان امسال به ۲.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد و این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲.۳ میلیون بشکه بالغ خواهد شد.

با توجه به این ظرفیت تولید بنزین ایران نیز رشد داشته و از ۵۹.۵ میلیون لیتر در سال ۹۲ به ۱۱۲ میلیون لیتر در شرایط فعلی افزایش داشته است. این اعداد حکایت از رشدی ۸۰ درصدی در تولید این محصول دارد.

با مقایسه رشد ظرفیت پالایشگاه‌ها که ۱۶ درصد بوده، با ظرفیت تولید بنزین در ایران که عددی بیش از ۸۰ درصد را نشان می‌دهد، این نکته مشخص می‌شود که ایران نه تنها ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی خود را افزایش داده بلکه در این مدت تلاش کرده تا به سمت تولید فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بیشتر حرکت کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: