کد خبر: ۱۹۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - 03 February 2021
بررسی ارزش دارایی باکیفیت بانک رفاه؛
بانک رفاه، یکی از بانک‌های قدیمی که در سال‌های اخیر یکی از کم حاشیه‌ترین بانک‌های دولتی و همچنین بورسی است که دارای عملکردی جالب‌توجه به لحاظ نسبت‌های مالی و بررسی کیفیت دارایی 1639 هزارمیلیاردی بانک است.

بانک رفاه، یکی از بانک‌های قدیمی که در سال‌های اخیر یکی از کم حاشیه‌ترین بانک‌های دولتی و همچنین بورسی است که دارای عملکردی جالب‌توجه به لحاظ نسبت‌های مالی و بررسی کیفیت دارایی 1639 هزارمیلیاردی بانک است.


به گزارش بانکداری ایرانی ،  بانک رفاه در نگاه اول با یک رشد 26 درصدی دارایی در سه‌ماهه سوم سال 1399 مواجه شده که بر اساس آن جمع حقوق صاحبان سهام بانک رشدی 150 درصدی را تجربه کرده است.
در حقیقت، حقوق صاحبان سهام با انجام فعالیت‌های سودآور در یک موسسه یا بانگاه اقتصادی افزایش پیدا می‌کند و به‌واسطه اشتباهات تجاری آن شرکت با کاهش همراه می‌شود لذا رشد 150 درصدی یعنی شرکت بازدهی مناسبی از دارایی‌های خود گرفته و توانسته فعالیت‌های سودآور خود را به‌شدت افزایش دهد.


برای بررسی بیشتر این رخداد، باید نسبت‌های دیگر را بررسی کرد که بر همین اساس، اطلاعات موجود در ترازنامه، ضریب مالکانه بانک رفاه که گویای آن است که حقوق صاحبان سهام چه بخشی از دارایی و چه بخشی از سودآوری است.


ضریب مالکانه بانک رفاه در این دوره رقم 0.55 را نشان می‌دهد . این رقم یعنی بخش بزرگی از حق صاحبان سهام ناشی از سودآوری بانک بوده و بقیه از دارایی‌های ثابت و جاری شرکت است یعنی بانک توانسته از فعالیت‌های سودآور بیشترین بهره را در سال 99 ببرد.


نسبت دیگری که برای بررسی وضعیت بانک رفاه موردنیاز است تا وضعیت عملکردی بانک رفاه بهتر سنجیده شود، نسبت ROE یا بازده ارزش سهام سهامداران است که نشان می‌دهد این بانک چه بازدهی را به ارمغان آورده است.


بر اساس این گزار، نسبت بازده دارایی‌ها بیان می‌کند که مدیریت بانک تا چه میزان توانسته با پولی که سرمایه‌گذاران بابت خرید سهام شرکت پرداختند در جهت ایجاد سود استفاده کنند و به بیانی دیگر ROE نشان می‌دهد مدیریت شرکت با چه سرعت و نرخی در حال افزایش یا کاهش ارزش شرکت است.


این بازدهی در سال 1397 معادل 10 درصد بوده که در بین دیگر بانک‌ها بسیار پایین بود اما در سال 1398 معادل 26 درصد شده است که نشان از وضعیت مثبت عملکرد بانک است و احتمالاً در سال 1399 به بالاتر از 40 درصد خواهد رسید.


در کنار بازدهی ارزش سهام، بازدهی کل دارایی‌های بانک قرار دارد که گویای این است که میزان سودی است که شرکت از هر واحد از دارایی‌هایش کسب کرده چقدر است.


در حقیقت، در سال 1397 معادل تنها یک درصد و در سال 98 بالاتر از 2 درصد رسیده و در سال 1399 به 3.3 درصد رسیده که نشان از رشد صعودی کیفیت دارایی در سه سال اخیر دارد.


یکی دیگر از نسبت‌ها ، نسبت گردش دارایی بانک است که در سال 97 معادل 0.77 درصد بوده که در سال 98 به بالاتر از 1.68 درصد رسیده است و در سال 1399 تا 4 درصد هم خواهد رسید.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: