کد خبر: ۱۹۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 24 January 2021
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو عامل صعود شاخص در سه سال اخیر و علت روند نزولی گفت: به احتمال زیاد سهامداران حدود چهار ماه آینده بخشی از ضرر را جبران کنند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو عامل صعود شاخص در سه سال اخیر و علت روند نزولی گفت: به احتمال زیاد سهامداران حدود چهار ماه آینده بخشی از ضرر را جبران کنند.

 پشوتن مشهوری نژاد با بیان اینکه سهامداران نباید نگران وجود چنین شرایطی در بازار شوند به ایرنا گفت: شاخص بورس با توجه به صعود پرشتابی که داشت، طبیعی بود چنین نوسانی را تجربه کند اما بطور حتم بازار می تواند به روزهای رشد و پررونق ادامه دهد. بورس به سمت واقعی شدن ارزش پیش رفت گاهی اوقات بازار تحت تاثیر برخی از عوامل خاص در مسیر نزولی قرار می گیرد که در آن زمان می توان پیشنهاد هایی برای بهبود روند صعودی مطرح کرد.

در صورت بهبود وضعیت اقتصادی می توان روزهای بسیار بهتری را تجربه کرد. بورس آینه تمام نمای اقتصاد است و بطور حتم همسو با رشد واقعی اقتصاد، صعودی خواهد شد. سازمان بورس می تواند با توجه به فرصت فعلی و رکود ایجاد شده، نرم افزارها را ارتقا دهد و هسته معاملات و ساختار مالی کارگزاری ها را بهبود ببخشد تا شاید از این طریق سهامداران بتوانند اعتبار بهتری را برای معاملات دریافت کنند.

به سهامداران توصیه می شود نباید صف های خرید و فروش را ملاک تصمیم گیری برای ورود یا خروج قرار دهند. به هیچ عنوان فرصتی مناسب برای فروش سهام و خروج از بازار نیست. اگر سهامداران به هر علتی همچنان در این بازار حضور دارند و در زمان اصلاح شاخص ،اقدام به خروج از بازار نکردند. بنابراین به صلاح نیست تصمیم به خروج گیرند. زیرا بازار افت اصلی را کرده و به نظر می رسد دیگر بیش از اینها افت نخواهد کرد.

به احتمال زیاد سهامداران حدود چهار ماه آینده بخشی از ضرر را جبران کنند و در آن زمان می توان پیشنهادهای لازم را به سهامداران ارائه کرد. روند نزولی بازار در ادامه رشدهای پرشتابی بود که تقریبا سه سال اخیر رخ داد. زمان هایی که بورس در مسیر صعودی قرار داشت هیچ رونق و شکوفایی واقعی در اقتصاد رخ نداد و روند فقط ناشی از تورم و افزایش نقدینگی در جامعه بود که منجر به افزایش ارزش ذاتی شرکت ها شد. عمده صعود بورس در اثر تزریق گسترده نقدینگی به بازار و سنگین شدن کفه تقاضا بود که این دو عامل باعث صعود شاخص در دو تا سه سال اخیر شدند.

رشد شاخص به دلیل تورم ایجاد شده طبیعی بود و بصورت هماهنگ با فرمول های اقتصادی پیش رفت. عبور شاخص بورس از کانال یک میلیون واحدی باعث شد رشد قیمت ها دیگر همخوانی چندانی با ارزش ذاتی شرکت ها نداشته باشند. رشد شاخص بورس از کانال ۹۰۰ هزار تا دو میلیون واحد فقط به دلیل تزریق نقدینگی بود که وارد این بازار شد در حالی که اتفاق اقتصادی مثبتی رخ نداد که بتواند امکان وقوع این مسیر مثبت را فراهم کند.

بعد از رسیدن شاخص به سقف دو میلیون و ١٠٠هزار واحد ، افت پرسرعت و شدید قیمت ها رخ داد و بخشی از نقدینگی که به دلیل نوسان گیری وارد شده بود به سرعت خارج شد. بنابراین شاخص در حال بازگشت به ارزش واقعی است و قیمت سهام شرکت ها در حال نزدیک شدن به ارزش ذاتی هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: