کد خبر: ۱۹۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - 25 January 2021
بررسی عملکرد 13 بانک بزرگ بورسی در پایان فصل سوم سال جاری نشان می دهد درآمدهای مشاع این بانک ها در مجموع با رشد 63 درصدی به 104 هزار میلیارد تومان رسید و درآمدهای غیر مشاع آنها با رشد 68 درصدی 56هزار میلیارد تومان افزایش یافت .

کارنامه 9 ماهه 13 بانک بزرگ بورسی بانکداری ایرانی- بررسی عملکرد 13 بانک بزرگ بورسی در پایان فصل سوم سال جاری نشان می دهد درآمدهای مشاع این بانک ها در مجموع با رشد 63 درصدی به 104 هزار میلیارد تومان رسید و درآمدهای غیرمشاع آنها با رشد 68 درصدی ،56 هزار میلیارد تومان افزایش یافت .

 به گزارش بانکداری ایرانی و براساس سومین و آخرین گزارش از صورت های مالی میاندوره ای منتهی به پایان پاییز سال جاری 13 بانک بزرگ بورسی عملکرد بسیار مطلوبی در مقایسه با سال گذشته داشته اند به طوری این بانک ها در دوره مشابه سال گذشته در مجموع یک هزار و 589 میلیارد تومان زیان خالص داشته اند اما در پایان آذر ماه امسال در مجموع 32 هزار 577 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کردند که حاکی از جهش در سودآوری است .

تبدیل زیان 1589 میلیارد تومان به سود 32577 میلیارد تومانی 

بررسی ها نشان می دهد هر 13 بانک مورد ارزیابی در 9 ماهه سال جاری سود خالص شناسایی کردند این در حالی که در دوره مشابه سال گذشته 9 بانک سود خالص داشته اند و 4 بانک زیان خالص شناسایی کرده بودند. بانک ملت با شناسایی هشت هزار و 683 میلیارد تومان سود خالص در رتبه نخست ، بانک تجارت با شش هزار و 222 میلیارد تومان در رتبه دوم و بانک صادرات با چهار هزار و 761 میلیارد تومان در رتبه سوم قرار دارد. در بخش سود انباشته در سال جاری 5 بانک زیان انباشته داشته اند هشت بانک سود انباشته شناسایی کردند اما درسال گذشته شش بانک زیان انباشته داشته اند و مابقی سود انباشته شناسایی کرده بودند. دراین بخش هم بانک ملت ، پاسارگاد و خاومیانه در رتبه اول تا سوم قرار دارند .

رشد 68 درصدی درآمد های غیر مشاع

درآمدهای غیر مشاع شامل سر فصل های سود وجه التزام فعالیت‌های غیرمشاع ، درآمد کارمزد ،مبادلات ارزی و سایر درآمدها است. این نوع درآمد ها در نظام بانکداری از اهمیت ویژه ای برخودار است به طوری در کشور های توسعه یافته درآمد اصلی بانک ها از درآمدهای غیر مشاع و عمدا کامزدی است . عملکرد بانک های مورد ازریابی نشان دهند رشد بیش از 68 درصدی درآمد های غیر مشاع در سال جاری ، این 13 بانک 55 هزار 871 میلیاد تومان در مجموع غیر مشاع کسب کردند که دراین بخش هم بانک ملت ، تجارت و صادرات در رتبه اول تا سوم قرار دارند.

رشد 62 درصدی درآمد های مشاع

درآمدهای مشاع بانک ها که شامل سود وجه التزام تسهیلات اعطایی و سود (زیان) حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها است ، بخش اصلی درآمد بانک ها و همچنین فعالیت بانکداری در ایران معطوف به این بخش است که علت اصلی آن این است که بانک ها تامن کننده اصلی مالی بنگاه های اقتصادی هستند در سال جاری در مجموع 13 بانک مورد بررسی نزدیک به 125 میلیارد تومان درآمد مشاع داشته اند به در مقایسه با سال گذشته بیش از 62 درصد رشد داشته است که بانک صادرات ، ملت و تجارت بیشترین درآمد را دراین بخش داشته اند.

رشد 63 درصدی درآمدهای مشاع / افزایش 68 درصدی در آمدهای غیرمشاع
 

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: