کد خبر: ۱۹۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - 23 January 2021
پیرامون حواشی نرخ سود بانکی؛
همه می‌دانند که اقتصاد ایران بانک محور است و تامین مالی کل فضای کسب و کار در دست بانک‌هاست و بازارهای مانند سرمایه تنها اندکی از نیاز بنگاه های اقتصادی ایران را تامین می کنند.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس؛  همه می‌دانند که اقتصاد ایران بانک محور است و تامین مالی کل فضای کسب و کار در دست بانک‌هاست و بازارهای مانند سرمایه تنها اندکی از نیاز بنگاه های اقتصادی ایران را تامین می کنند.


به گزارش بانکداری ایرانی،  از طرف دیگر؛ منابع مالی بانک ها هم سپرده مردم است یعنی وقتی بانک‌ها سود سپرده مناسبی پرداخت می‌کنند مردم می روند سراغ اینکه پول‌های خود را نزد بانک نگهدارند و با آن کارآفرینی نکنند لذا در حال حاضر فشار بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی بالاست در حقیقت ، تغییر سود بانکی در روزهای اخیر بسیار پرحاشیه شده است و طرفدارانی برای خود پیدا کرده است.


طرفداران بازار سرمایه معقدند که باید نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، این افراد می گویند که طبق اعلام بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی به ۲۲ درصد صعود کرده است. با توجه به اینکه حاشیه سود شرکت‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است این مسأله می‌تواند ضربه جدی به کار و تولید در کشور وارد کند و انگیزه ایجاد ارزش افزوده را از بین برده و اقتصاد فلج می شود.


اما مخالفان این نظریه معتقدند که برای اینکه نقدینگی را از بازار جمع کنند و اینکه بانک بتواند اوراق دولتی را خریداری کند، بهتر است که نرخ سود افزایش پیدا کند چرا که به زبان بسیار ساده اینکه تورم بالاست و باید تطبیقی بین تورم و نرخ بره وجود داشته باشد و به اصطلاح مکانیزم برای مهار تورم پول پر بهره نیاز است یعنی باید تورم از نرخ بهره وام بانکی کمتر باشد.


دسته سوم نیز کسانی هستند که معتقدند که تغییر سود بانکی می تواند بر اقتصاد تاثیر مثبت یا منفی داشته‌باشد.
از طرف دیگر شنیده ها حکایت از آن دارد که برخی از بانک ها نرخ سود 20 درصدی خود را به 18 درصد کاهش دادند این بانک ها که بانکهای ورشکسته بوده بانک مرکزی مجوز پرداخت سود بالا را به آنها داده در ماه های اخیر سود خود را کاهش دادند.


بانک مرکزی دچار سردرگمی است و تنها به بانک ها می اندیشد. او حتی بانک ها را مجاب به اصلاح ساختار بیمار خود نمی کند. در حال حاضر برخی از بانک های ورشکسته نرخ سود تا 25 درصد می دهند در حالی که نرخ سود رسمی بانک ها 15 درصد است. این در حالی است که این بانک ها به شکل عجیبی مطالبات معوق دارند و بجای اینکه به آنها برای وصول مطالبات معوق فشار وارد کنند به انها رانت بیشتری می دهند.


لذا سوال منتقدان به بانک مرکزی این است که بهتر نیست بانک مرکزی برای مصلحت کشور هم شده وضعیت بانک ها را روشن کند تا اثر مخرب این بانک های ورشکسته بر اقتصاد کشور کمتر شود. چرا که یکی از عوامل خلق پول در ایران همین بانک های ورشکسته هستند و این بانکها هستند که مسبب اصلی وضع اقتصادی فعلی ایران هستند اما بانک مرکزی همچنان با آنها مماشات می کند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: