کد خبر: ۱۹۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۹ - 16 January 2021
ین روزها بالا گرفتن بحث ها درباره تأثیر احتمالی مزارع بیت کوین با خاموشی های اخیر در چند شهر کلان کشور و سایر شهرها به ویژه سنندج، سوالاتی نظیر ارتباط بین بیت کوین و مصرف برق در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است.

بانکداری ایرانی- این روزها بالا گرفتن بحث ها درباره تأثیر احتمالی مزارع بیت کوین با خاموشی های اخیر در چند شهر کلان کشور و سایر شهرها به ویژه سنندج، سوالاتی نظیر ارتباط بین بیت کوین و مصرف برق در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است.

هیوا لهونیان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در گفت و گو با ایسنا در رابطه با خاموشی معابر چند روز اخیر در سنندج اظهار کرد: توان میزان تولید و مصرف برق کشور در مرکزی تحت عنوان دیسپاچینگ ملی کنترل و رصد می شود و این گونه نیست که خاموشی ها فقط مختص به معابر سطح شهر سنندج باشد، بر همین اساس، بحث مدیریت بار و مدیریت مصرف به دستور سراسری دیسپاچینگ ملی و شرکت ملی توانیر در سطح استان کردستان اعمال شده است.

وی افزود: در هفته گذشته با توجه به کاهش توان تولید نیروگاه های گازی در تولید برق، سهمیه هر استان برای کاهش مصرف به نسبت مدت مشابه سال قبل مشخص شد که سهمیه استان کردستان ۱۸مگاوات بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان بیان کرد: با بررسی های انجام شده ۶ مگاوات از این میزان تعیین شده، از طریق به مدار آوردن دیزل های ژنراتور و مولدهای خود تامین ادارات بوده، کمتر از یک مگاوات آن از طریق روشنایی معابر و ماباقی هم از طریق شناسایی و حذف برق های غیر مجاز برای مدیریت و کنترل سقف ۱۸ مگاوات تعیین شده استان کردستان است، که باید تلاش کرد که با رعایت کردن اوضاع را کنترل کرد و از ورود خاموشی ها به خط قرمز ما که بخش خانگی و مراکز حساس از جمله بیمارستان ها است جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان گفت: در شرایط کنونی کاهش سهمیه سوخت نیروگاه های گازی موجب کاهش توان تولید این نیروگاه ها شده است، بر همین اساس به همان میزان کاهش تولید، میزان انرژی که تحویل کشور شده است نیز به شدت کاهش یافته که نزدیک به ۱۶ تا ۲۰ درصد بوده است، لذا این امر موجب شد که مدیریت بار در سطح ملی و مدیریت مصرف از طریق امور مشترکین اعمال شود که امید است با مدیریت این شرایط نیروگاه ها به وضعیت عادی برگردند.

به گفته لهونیان، اولین اقدامی که در این راستا صورت گرفت، وارد مدار کردن دیزل ها و ادارات خود تامین، خاموش کردن روشنایی معابر در نقاطی که مورد نیاز نبوده به صورت یک در میان و اولویت بندی بر اساس حساس بودن معابر بوده است.

وی در رابطه با دستور مصرف مازوت در نیروگاه ها بیان کرد: این مسائل فقط فضای مجازی را ملتهب می کند و فعلا هیچ دستوری برای استفاده از انرژی های دوم و سوم مطرح نیست و استفاده از مازوت در نیروگاه ها صحت ندارد.

این مقام مسئول با تکذیب شایعه استفاده نیروگاه قلیان سنندج برای استفاده از سوخت مازوت اعلام کرد: فعلا بر اساس میزان توان انرژی تحویلی به استان کردستان این موضوع را کنترل می کنیم و امید است خاموشی ها در بخش خانگی اعمال نشود، اما در بسیاری از استان های همجوار به ویژه در کرمانشاه طی ۲۴ ساعت در هر منطقه دو ساعت در بخش خانگی و صنعتی خاموشی اعمال می شود؛ تا کنون خاموشی ناشی از مدیریت اضطراری بار در کردستان اعمال نشده است.

لهونیان در رابطه با تفاوت اعمال خاموشی های امسال با گذشته عنوان کرد: بر اساس گزارش هایی که به ما داده شده و با توجه به جلساتی که با توانیر برگزار می شود، افزایش ناگهانی مصرف بیش از ۱۰ درصدی گاز در بخش های خانگی و تجاری علت اصلی اعمال خاموشی ها است، این یک طرف قضیه بوده و از طرفی هم ۸۰ درصد نیروگاه های ما گازی هستند و میزان مصرف در بخش خانگی به همان میزان تولید در نیروگاه ها کاهش یافته است که در این اوضاع، اسرار بر کنترل شرایط با استفاده از خاموشی ها و عدم مصرف مازوت است.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان، کنترل میزان مصرف معابر، بلوارها، اتوبون ها و خیابان های سطح استان های کلان از جمله مشهد، تهران و قم و تعمیم آن در سایر استان ها و عدم استفاده از مازوت و گازاییل به عنوان سوخت جایگزین راهکارهای فعلی مدیریت اوضاع پیش آمده است.

وی در خصوص ارزیابی وضعیت کلی بیت کوین در استان کردستان بیان کرد: بیت کوین در قالب برق های غیر مجاز است و در این زمینه مانوری با ۵۲ اکیپ عملیاتی در سطح استان همزمان با سراسر کشور برای شناسایی انشعاب های غیر مجاز برگزار شد که به صورت پراکنده و اندک مواردی در شهرستان ها گزارش شده است و می توان گفت که بیتکوین در کردستان کم است.

لهونیان عنوان کرد: خاموشی ها تا عادی شدن اوضاع سهمیه نیروگاه ها ادامه دارد و پیش بینی می شود تا اواخر بهمن ماه این شرایط حاکم باشد.

وی ادامه داد: برای مدیریت مصرف و بار اعمال شده از مجموعه مشتریکن بخش خانگی و تجاری که ۹۵ درصد مشترکین استان را شامل می شوند در خواست می شود که با خاموش کردن نورهای مصنوعی و پر مصرف و لامپ های اضافی در طول روز کمک عمده ای به حل شرایط موجود کنند.

به گفته وی، همچنین ادارات باید دستگاه های گرمایشی خود را بر روی دمای کاهشی قرار داده و لامپ های غیر اضطراری خود را کاهش داده و وسایل برقی را خاموش و از مدار خارج کنند. همچنین دستگاه هایی که دارای برق خود تامین هستند فقط در تایم های اعلام شده آن را روشن کنند و در صورت نیاز نیز گازاییل هم به آنها داده می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان، بیان کرد: برای جلوگیری از مصرف غیر مجاز در بخش کشاورزی که مشکوک به برق های غیر مجاز و مصرف غیر مجاز به ویژه در فصل زمستان هستند، تعدادی از آن ها شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: تمام شبکه های تولید برق کشور همچون یک زنجیر به هم وصل است و این گونه نیست که به طور مثال، نیروگاه قلیان سنندج که متولی تولید برق است، تمام تولیدات خود را وارد شبکه استان کند، بلکه زمانی که یک نیروگاه از مدار خارج می شود باید به میزان سوخت سایر استان ها، انرژی تولید شده و به مدار سراسری تزریق شود، چرا که در غیر این صورت با خارج شدن یک نیروگاه از مدار خسارت های جبران ناپذیری به وجود می آید و بلافاصله باید میزان مصرف اضافی را بر اساس میزان اعلام شده کاهش دهد.

لهونیان در رابطه با خاموشی های برنامه ریزی شده و غیر برنامه ریزی شده در استان عنوان کرد: در شرایط اضطراری بلافاصله دیسپاچینگ اعلام می کند که به طور مثال ۵ دقیقه فرصت برای خارج کردن ۴۰ مگاوات انرژی از مدار وجود دارد که در این صورت باید برای مدیریت، در منطقه ای اعمال خاموشی بدون برنامه صورت گیرد، اما یکسری خاموشی ها هم در راستای اصلاح و بهسازی شبکه و تولید آن به کابل های خود نگهدار صورت می گیرد که برنامه ریزی شده است و برنامه خاموشی ها در محلات مشخص شده اعلام می شود.

وی در پایان یادآور شد: از مشترکین انتظار می رود که مصرف آنها در حد نیاز باشد و لامپ های غیر ضرور را کاهش دهند و دستگاه های اجرای نیز مصارف غیر ضروری خود را از مدا خارج کنند تا اوضاع موجود مدیریت شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: