کد خبر: ۱۹۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۹ - 09 January 2021
یک بانوی کارآفرین در شرایطی که بنگاه های تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل می شوند، با فراهم کردن شرایط اشتغال برای بانوان در نزدیکی شهر تهران، تولید محصولات بهداشتی را استارت زده است.

افزایش سطح کیفی محصولات شرکت ژانابه گزارش بانکداری ایرانی ،  لاله قاسمعلی مدیرعامل شرکت زیما پاک آریا  در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران، به پاره ای توضیحات درباره نحوه شروع فعالیتش پرداخت. 

 
 
او با اشاره به اینکه این مجموعه تولیدی فعالیت خود را  از سال 1397 شروع کرده ، گفت: در بدو امر، کارگاه تولیدی خود را در سال ۹۷ راه اندازی و با تولید دستمال رولی آشپزخانه  فعالیتمان را شروع و سپس در ادامه، تولیدات دیگر مجموعه خود را از سر گرفتیم.
 
 او در ادامه گفت: ۲۲محصول  با کاربردهای مختلف تولید می شود که برخی از این محصولات مانند سفره ها و دستکش های پلاستیکی که  با مواد پلی اتیلن آماده می گردد توسط شرکت های دیگر راهی بازار می شود.
 
قاسمعلی در مورد سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی این مجموعه تولیدی و همچنین میزان اشتغال زایی ایجاد شده، عنوان کرد:  در سال نخست شروع به فعالیت، با سرمایه ای نزدیک به ۷۵۰ میلیون تومان کار تولید را شروع کردیم و از آنجا که تولید محصولات مبتنی بر مواد پلی اتیلن نیاز به توان مالی بسیار بالاتر داشت، برندهای مجموعه تحت مدیریت خود را به شرکت های تولیدی دیگر سپردیم و با نام تجاری خود، محصولاتمان را بدون واسطه به دست مصرف کننده رساندیم که این شیوه همچنان ادامه دارد.
او در مورد برنامه های صادراتی مجموعه اش نیز اینگونه توضیح داد: تلاش کردیم، علاوه بر حفظ و گسترش بازارهای داخلی، محصولات تولیدی به بازارهای خارجی نیز صادر شود اما در این بخش نتیجه چشمگیری حاصل نشده و این بازار عموما در اختیار کسانی است که از نفوذ و رانت های خاص برخوردارند.
 
 
قاسمعلی با اشاره به اینکه در بازار مصرف، حفظ اِلمان هایی چون دوام و کیفیت موضوع بسیار مهمی ، گفت: از این رو، این مجموعه تلاش کرده با حفظ این فاکتورها و با ارائه کالاهایی با استانداردهای معتبر،ظرفیت تولید روزانه را به ۲ هزار رول دستمال آشپزخانه افزایش دهد. 
 
این فعال صنعتی با بیان این که شیوع ویروس کرونا و همچنین نوسانات قیمتی مواد اولیه، فروش محصولات بهداشتی  را به نصف رسانده، گفت:افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه و بی برنامگی در سیاست های حمایتی از بنگاه های کوچک صنعتی  از سوی نهادی های مسوول، عملا کار تولید را برای  تولید کنندگان بخش خصوصی مشکل کرده است. زمانی  هم تولید کنندگان به این نهاد ها مراجعه می کنند، وجود موانع مختلف وپرشمارکسب و کار و پیچیدگی های بروکراتیک در سازمان های دولتی، توانی برای پیگیری باقی نمی گذارد و تولیدکنندگان به ناچار با عزم و توان شخصی خود به ادامه کار می پردازند و از هیچ حمایتی نیز بهره مند نمی شوند.
 
 
او با اشاره به اینکه تولید باتوجه با فروش صورت میگیرد، گفت:  از آنجایی که فروش کاهش یافته، ماهم کمتر تولید می کنیم. تا قبل از شیوع کرونا کارگاه 2 شیفت کاری (تا ساعت 12 شب) فعالیت می کرد و نیروی بیشتری مشغول به کار بودند. با این حال  خوشبختانه  تولید همچنان انجام می شود و ما دوام آورده ایم.
قاسمعلی در ادامه با بیان اینکه  در بخش ارتباط با مشتریان بزرگتر، تولید کنندگان خرد همواره در سایه قرار می گیرند، گفت: چراکه ایجاد ارتباط تجاری با مراکز فروش بزرگ نیازمند روابط و مناسباتی خارج از حلقه طبیعی کسب و کار است و طبعا در چنین چرخه ای ردپای واسطه ها و دلالان و سوداگران قابل مشاهده است. 
 
 
به گفته این بانوی تولید کننده،  این ساز وکار معیوب، فعالیت بنگاه های کوچکتر را دچار چالش های جدی می کند؛ به طوری که برقراری تعامل تجاری با ارگان های بزرگ معطل مجوزهایی می ماند که ما هرگز به دریافت آنها موفق نمی شویم و وزارت صمت نیز در این زمینه عملکرد قابل قبولی ندارد.
 
او در ادامه این راهم گفت: با توجه به وارداتی بودن یکسری مواد اولیه و نوسانات ارز،  قیمت مواد اولیه رشد سرسام آوری داشته، که همین امر باعث افزایش قیمت تولید می شود. درپی این افزایش قیمت¬ها توان تولید و خرید مردم هم کاهش یافته است. 
 
او در مورد دریافت تسهیلات برای توسعه کسب وکارش نیز گفت: درخواست هایی برای دریافت تسهیلات داشته ایم، اما  متاسفانه اینقدر سنگ اندازی زیاد است که عطایش را به لقایش بخشیدیم. 
 
این بانوی کارآفرین، در مورد نحوه فعالیتش در شرایط پساکرونا نیز گفت: با اتمام کرونا، قطعا تقاضا برای خرید افزایش خواهد یافت که در صورت  افزایش فروش به دنبال توسعه کسب وکارمان خواهیم بود. 
 
قاسمعلی، همچنین عنوان کرد که ۶۰ درصد شاغلین این بنگاه تولیدی را بانوان شکل می دهند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: