کد خبر: ۱۸۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۹ دی ۱۳۹۹ - 29 December 2020
وابستگی بالای قیمت این مسکوک پرطرفدار به بهای ارز سبب شده در طول ماه‌های اخیر همسو با کاهش قیمت دلار افت قابل توجه قیمت را در سکه تمام بهار آزادی شاهد باشیم.

در بازار مسکوکات گرانبها قیمت هر سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به 11 میلیون و 800 هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته افت 100 هزار تومانی را نشان می‌دهد.

وابستگی بالای قیمت این مسکوک پرطرفدار به بهای ارز سبب شده در طول ماه‌های اخیر همسو با کاهش قیمت دلار افت قابل توجه قیمت را در سکه تمام بهار آزادی شاهد باشیم.

با این حال باید به این نکته نیز توجه داشت که ثبات نسبی قیمت طلا در بازارهای جهانی عامل دیگری است که سبب شده در هفته‌های اخیر هر سکه تمام بهار آزادی در کانال 11 میلیون تومانی بماند. با این حال به نظر می‌رسد که با شروع سال میلادی جدید حتی با فرض ثبات قیمت دلار در بازار ارز در صورت رشد قیمت اونس جهانی زمینه برای کامیابی سکه در بازار داخلی فراهم شود.

بازارهای بین‌المللی در گیرودار و شروع سال نوی میلادی اگرچه تعطیل هستند، اما این تعطیلی به دلیل پیوسته نبودن سبب شده در بعضی دارایی‌ها مانند فلزات گرانبها شاهد تغییرات قیمت باشیم. روز گذشته در بازار جهانی قیمت طلا تا 1897دلار نیز بالا رفت هر چند تا ساعت 19و30دقیقه به وقت تهران به 1880دلار بازگشت.

بر این اساس سال 2020 در حالی خاتمه می‌یابد که رشد طلا تا محدوده 2089 دلار پایدار نماند و زد و خورد تقاضا سبب کاهش حدودا 200 دلاری قیمت طلا نسبت به سقف تاریخی آن شد. بر اساس آنچه که بسیاری از کارشناسان می‌گویند سال آتی میلادی می‌تواند سال صعود طلا به محدوده 2300 دلار باشد.

دلیل این امر حمایت پولی از اقتصادهای مطرح به خصوص آمریکا است که به رشد پایه پولی دلار منتهی خواهد شد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: